Citat:
Ursprungligen postat av
p125
Börja med
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/
Kontakta sedan lantmäteriet och fråga om den berörda fastigheten.
Rapportera när du är klar...
Jag har både kikat där och kontaktat dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Puss.in.boots
Jag spinner vidare på tipset om lantmäteriet:
Lantmäterimyndigheten kan nämligen utse god man för herrelösa fastigheter (se 4 kap. 12 § fastighetsbildningslagen [1970:988]). Antar att det händer väldigt sällan, så man får nog i princip peka på paragrafen, be dem kontakta kommunens överförmyndare, få till en överförmyndare å sen göra affären med den som är utsedd till god man för fastigheten. Gode män får arvode från kommunen för uppdrag de gör.
Lantmäteriet meddelade att de inte har en aning om vad man kan göra, utan hänvisade bara till tingsrätten och kronofogden, som inte heller visste något om vad man kan göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det finns alltid möjlighet att återuppta konkursen ifall det finns intressenter som vill köpa fastigheterna. Även om fastigheterna är herrelösa och konkursen avslutad så tillhör de fortfarande konkursboet. Att de är herrelösa innebär främst att det inte finns någon konkursförvaltare som sköter fastigheterna och dess löpande kostnader (t.ex. skatter).
Kronofogden delade inte din mening när jag kontaktade dom, de menade att eftersom konkursen är avslutad kan inte abandoneringen tas tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Dessa herrelösa fastigheter säljes de på offentlig auktion? Åt statens vägnar.
Ingen aning, jag vill ju helst köpa det till underpris