2021-09-29, 19:15
Medlem
tjena

Jag läste om Filipstad som har problem med flera herrelösa fastigheter.

"I Filipstad får fenomenet nu en helt ny dimension när två hyreshus övergivits efter en konkurs. Husen blir nu ”herrelösa” – helt utan ägare."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hyreshus-i-persberg-overges-efter-konkurs-blir-herrelosa

Ponera att man vill ha en sådan fastighet, går den att köpa eller bara helt enkelt skriva över på sig själv? Det finns ju inget direkt motpart som kan klaga? (I detta fallet vill dom nog inte heller klaga)

Vem kan styra över detta?
Citera
2021-09-29, 19:23
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
tjena

"I Filipstad får fenomenet nu en helt ny dimension när två hyreshus övergivits efter en konkurs. Husen blir nu ”herrelösa” – helt utan ägare."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hyreshus-i-persberg-overges-efter-konkurs-blir-herrelosa

Ponera att man vill ha en sådan fastighet, går den att köpa eller bara helt enkelt skriva över på sig själv? Det finns ju inget direkt motpart som kan klaga? (I detta fallet vill dom nog inte heller klaga)

I vissa länder, som Spanien och kanske även USA så kan du ganska enkelt ta över ett sådant hus. I Sverige, där vi fortfarande har en byråkrati, är det inte lagligt. Du kan ju alltid "ockupera" det, men till slut blir du bortkörd.
Citera
2021-09-29, 19:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Kan tänka mig att konkursförvaltaren har koll.
Citera
2021-09-29, 19:46
Medlem
Citat:
tjena

Låter som ett bra tillfälle för hemlösa att ockupera!
Det är kallt som fan att sova utomhus även på sommaren om man inte har massvis med filtar och sånt.
Men jag förstår att du ser läget, köp billigt och köp lite filtar åt dom så ser vi hur det utvecklas. 🙋😃
Citera
2021-09-29, 20:01
Medlem
Börja med
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/
Kontakta sedan lantmäteriet och fråga om den berörda fastigheten.
Rapportera när du är klar...
Citera
2021-09-29, 20:42
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag spinner vidare på tipset om lantmäteriet:

Lantmäterimyndigheten kan nämligen utse god man för herrelösa fastigheter (se 4 kap. 12 § fastighetsbildningslagen [1970:988]). Antar att det händer väldigt sällan, så man får nog i princip peka på paragrafen, be dem kontakta kommunens överförmyndare, få till en överförmyndare å sen göra affären med den som är utsedd till god man för fastigheten. Gode män får arvode från kommunen för uppdrag de gör.
Citera
2021-09-29, 20:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Det finns alltid möjlighet att återuppta konkursen ifall det finns intressenter som vill köpa fastigheterna. Även om fastigheterna är herrelösa och konkursen avslutad så tillhör de fortfarande konkursboet. Att de är herrelösa innebär främst att det inte finns någon konkursförvaltare som sköter fastigheterna och dess löpande kostnader (t.ex. skatter).
Citera
2021-09-29, 21:08
Medlem
Hegamons avatar
Dessa herrelösa fastigheter säljes de på offentlig auktion? Åt statens vägnar.
Citera
2021-09-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Börja med
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/
Kontakta sedan lantmäteriet och fråga om den berörda fastigheten.
Rapportera när du är klar...

Jag har både kikat där och kontaktat dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jag spinner vidare på tipset om lantmäteriet:

Lantmäterimyndigheten kan nämligen utse god man för herrelösa fastigheter (se 4 kap. 12 § fastighetsbildningslagen [1970:988]). Antar att det händer väldigt sällan, så man får nog i princip peka på paragrafen, be dem kontakta kommunens överförmyndare, få till en överförmyndare å sen göra affären med den som är utsedd till god man för fastigheten. Gode män får arvode från kommunen för uppdrag de gör.

Lantmäteriet meddelade att de inte har en aning om vad man kan göra, utan hänvisade bara till tingsrätten och kronofogden, som inte heller visste något om vad man kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns alltid möjlighet att återuppta konkursen ifall det finns intressenter som vill köpa fastigheterna. Även om fastigheterna är herrelösa och konkursen avslutad så tillhör de fortfarande konkursboet. Att de är herrelösa innebär främst att det inte finns någon konkursförvaltare som sköter fastigheterna och dess löpande kostnader (t.ex. skatter).

Kronofogden delade inte din mening när jag kontaktade dom, de menade att eftersom konkursen är avslutad kan inte abandoneringen tas tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dessa herrelösa fastigheter säljes de på offentlig auktion? Åt statens vägnar.

Ingen aning, jag vill ju helst köpa det till underpris
Citera
2021-09-29, 21:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ingen aning, jag vill ju helst köpa det till underpris
Då vore väl mitt förslag om att kontakta konkursförvaltaren det smartaste.
Citera
2021-09-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
I vissa länder, som Spanien och kanske även USA så kan du ganska enkelt ta över ett sådant hus. I Sverige, där vi fortfarande har en byråkrati, är det inte lagligt. Du kan ju alltid "ockupera" det, men till slut blir du bortkörd.

Vem ska köra bort dig? Det finns ingen fastighetsägare som kan driva ärendet?

Citat:

Detta förutsätter ju att konkursförvaltaren lever, tänk om han dör, faller allt då?

Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Låter som ett bra tillfälle för hemlösa att ockupera!
Det är kallt som fan att sova utomhus även på sommaren om man inte har massvis med filtar och sånt.
Men jag förstår att du ser läget, köp billigt och köp lite filtar åt dom så ser vi hur det utvecklas. 🙋😃

haha, jag kanske äger aktier i filtindustrin och vill göra big dollas?
Citera
2021-09-29, 21:55
Medlem
Citat:
Då vore väl mitt förslag om att kontakta konkursförvaltaren det smartaste.

Nja, konkursförvaltarens uppdrag är väl att sälja till så högt pris som möjligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in