• 1
  • 2
2021-09-29, 22:27
Medlem
massuppfittarens avatar
Prata fan inte skit om hawaikassler!
Citera
2021-09-29, 22:28
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Raketost minns jag, den man kunde skiva själv med ett snöre. Har inte bestämt mig för om det också är en lyxig kapitalistost eller en ost för snåljåpar som inte orkar köpa eller diska en liten enkel osthyvel?

Kanske var det så att vissa gick igång på att osten var en raketost och inte en såndär vanlig ost som arbetarklassen åt med sin osthyvel likt barbarer.

Raketosten har dock åldrats lika bra som aladoben och hawaiikassler, så på sätt och vis är det ett tecken på att människor inte är helt handfallna och klarar av att skiva sin ost själv.

Men hur är det med att klämma ut den ur en tub, färdigmosad och klar?

Själv minns jag osthyveln som ett påfund som först slog igenom på sjutiotalet. Inte för att framstå som fördomsful men vid den tiden började hembiträdena försvinna (de sista var Finska flickor man annonserade för att få i Svenskan) samtidigt som hemmafruarna inte gärna vill skära ost med kniv. (Med risk att bli tjock).

Annat var det på landet där kärringarna i stugorna kunde skära halvcentimeter tjocka skivor av Port Saluten med en slö kniv får att visa att "en int va schnål".
Citera
2021-09-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Prata fan inte skit om hawaikassler!

Jag är mer glad att du inte försvarade aladåben.
Citera
2021-10-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja exakt , en tub halv som legat i bilen var ätbar fortfarande nu och låg under sätet.

Man får inte få in arga baciller bara typ lortiga tassar på korken

Hållbarhet är visserligen en fördel.
Citera
2021-10-02, 21:57
Medlem
Mackan52s avatar
Tubmaten måste bevaras liksom falukorven och kaviarn annars dör det sista av rikets sista folkkultur och vad som är kvar blir någon gentrifierad husmanskost som endast hipsters och överklassen glufsar i sig såsom fairtrade-pyttipanna på syd-amerikanska rotfrukter och vego-kött samt biff-rydberg och ätsoppa serverad i vinglas
Citera
2021-10-03, 20:03
Medlem
448s avatar
Tubost är bra vid fjällvandringar o annat i terränglådan om man skall ha pasta med ostsås
förutom att ha på frukostmackan eller så.

Bara att trycka på pasta med annat om man vill ha ostsås , färdigsmält.

Tubmajonäs(fetaste) men även tubost funkar är bra reservproviant tillsammans kolhydratbars.
Man suger direkt ur tuben/äter kolhydratbars och dricker bara vatten.

Ingen tillagning och hyfsat gott
Citera
2021-10-04, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Jag är mer glad att du inte försvarade aladåben.
Vad har ni emot aladåb? Fläskaladåb med stekt potatis och rödbetssallad brukar vara obligatoriskt till jul, riktigt god kombination för kännedom!
Citera
2021-10-04, 02:16
Mjukost på tub är underbart, tillsätt sambal oelek 30 - 70 och det passar fan till allt, eller för den delen pesto!
Citera
2021-10-04, 02:17
Medlem
GoUoDs avatar
Köpt det när jag suttit i bilen på långfärd, mjukost på tub är toppen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Tubmaten måste bevaras liksom falukorven och kaviarn annars dör det sista av rikets sista folkkultur och vad som är kvar blir någon gentrifierad husmanskost som endast hipsters och överklassen glufsar i sig såsom fairtrade-pyttipanna på syd-amerikanska rotfrukter och vego-kött samt biff-rydberg och ätsoppa serverad i vinglas
Enig. Ärtsoppa ska serveras i kåsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in