Citat:
Ursprungligen postat av
Flizter
Raketost minns jag, den man kunde skiva själv med ett snöre. Har inte bestämt mig för om det också är en lyxig kapitalistost eller en ost för snåljåpar som inte orkar köpa eller diska en liten enkel osthyvel?
Kanske var det så att vissa gick igång på att osten var en raketost och inte en såndär vanlig ost som arbetarklassen åt med sin osthyvel likt barbarer.
Raketosten har dock åldrats lika bra som aladoben och hawaiikassler, så på sätt och vis är det ett tecken på att människor inte är helt handfallna och klarar av att skiva sin ost själv.
Men hur är det med att klämma ut den ur en tub, färdigmosad och klar?
Själv minns jag osthyveln som ett påfund som först slog igenom på sjutiotalet. Inte för att framstå som fördomsful men vid den tiden började hembiträdena försvinna (de sista var Finska flickor man annonserade för att få i Svenskan) samtidigt som hemmafruarna inte gärna vill skära ost med kniv. (Med risk att bli tjock).
Annat var det på landet där kärringarna i stugorna kunde skära halvcentimeter tjocka skivor av Port Saluten med en slö kniv får att visa att "en int va schnål".