Citat:
Ursprungligen postat av
Flizter
Jag tog mig just en härlig knäckemacka med rejält med mjukost på tub. Sedan slog det mig, vem köper egentligen mjukost på tub?
Det finns ju billigare och smidigare sätt att köpa mjukost än i en aluminiumtub.
- Det är dyrt med mjukost på tub (man betalar ju för aluminiumtuben också)
- Det är opraktiskt jämfört med en plastförpackning
- Man blir alltid snuvad på en skvätt mjukost då man aldrig får ut det sista ur tuben!!
- Försöker man få ut det sista genom att klämma så ändras formen på hålet och det går inte att skruva på korken igen
- Det är dessutom svårt att ha i kylen då den ständigt ändrar form allt eftersom du klämmer ut mjukosten. Den rullar runt och har sig.
- Men det är ju jättegott!
Så..
Är de som köper mjukost på tub endast kapitalister och finsmakare eller är det också personer som gillar att plåga sig själva och är allt för lata att hitta ett alternativ till knäckemackan?
Förresten:
Min relation till mjukost på tub är att det är en tradition att köpa på tub men jag blir så förbannad varje gång när man står och klämmer och klämmer för att få ut det sista. Är jag ensam?
Jag vet inte vad de har gjort med dessa sk smältostana (ibland kallas det hårdostar som genomgått en mjukostprocess?). Jag tycker det inte är speciellt gott längre relativt förr då det var mycket godare eller så har jag fått andra smaklökar. Förr så var det mindre smältsalter känns det som inkl betydeligt mer smak av själva smaken den ska repreenstera tex räkost. Sen var det även nog mera malna räkor i
Tror en tub idag går på 40 kr vilket är ju sanslöst ? Tycker det smakar artificiellt numera
Menar du på att det är billigare med mjukost på ask ? Jag har inte märkt det, du kanske tänker på neutral mjukost isf som kan tänkas vara lite billigare.. och det kan ju inte stämma att man betalar mycket för alu-tuben eftersom andra klämtuber är inte dyrare för det som tex svennes kaviar
För att få ut det sista tar du tuben och rullar den mot diskbänken så du håller i bakänden och korken sen pressar du tuben emot stålkanten. På så sätt blir det minimalt svinn.
Färskost kan man göra lätt hemma med fil eler gräddfil men att göra mjukost kräver betydligt mer av en. Vet inte varför man förväxlar färskost med mjukost? Det är inte samma sak alls som kavli tex eller fjällbrynt. Tycker det är inte en speciell vara för finsmakare. Tycker smaken är inte korrekt längre som det var länge sen jag köpte räkost
Jättegott? Nä tyvärr kan jag inte hålla med dig utan det smakar inte som det ska som det gjorde förr för tex 10 år sen. Då var det jättegott. Dom måste ha ändrat nåt i recepten , finns väl nån tråd om det på färdigmatdelen