• 1
  • 2
2021-09-29, 16:18
Medlem
Jag tog mig just en härlig knäckemacka med rejält med mjukost på tub. Sedan slog det mig, vem köper egentligen mjukost på tub?

Det finns ju billigare och smidigare sätt att köpa mjukost än i en aluminiumtub.

- Det är dyrt med mjukost på tub (man betalar ju för aluminiumtuben också)

- Det är opraktiskt jämfört med en plastförpackning

- Man blir alltid snuvad på en skvätt mjukost då man aldrig får ut det sista ur tuben!!

- Försöker man få ut det sista genom att klämma så ändras formen på hålet och det går inte att skruva på korken igen

- Det är dessutom svårt att ha i kylen då den ständigt ändrar form allt eftersom du klämmer ut mjukosten. Den rullar runt och har sig.

- Men det är ju jättegott!

Så..
Är de som köper mjukost på tub endast kapitalister och finsmakare eller är det också personer som gillar att plåga sig själva och är allt för lata att hitta ett alternativ till knäckemackan?

Förresten:
Min relation till mjukost på tub är att det är en tradition att köpa på tub men jag blir så förbannad varje gång när man står och klämmer och klämmer för att få ut det sista. Är jag ensam?
Senast redigerad av Flizter 2021-09-29 kl. 16:22.
Citera
2021-09-29, 16:20
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Jag tog mig just en härlig knäckemacka med rejält med mjukost på tub. Sedan slog det mig, vem köper egentligen mjukost på tub?

Det finns ju billigare och smidigare sätt att köpa mjukost än i en aluminiumtub.

- Man blir alltid snuvad på en skvätt mjukost då man aldrig får ut det sista ur tuben!!

- Det är svårt att ha i kylen då den ständigt ändrar form allt eftersom du klämmer ut mjukosten. Den rullar runt och har sig.

Så..
Är de som köper mjukost på tub endast kapitalister och finsmakare eller är det ocksp personer som gillar att plåga sig själva och är allt för lata att hitta ett alternativ till knäckemackan?

Förresten:
Min relation till mjukost på tub är att det är en tradition att köpa på tub men jag blir så förbannad varje gång när man står och klämmer och klämmer för att få ut det sista. Är jag ensam?

vill man ha en flottig hinna i gomen som smakar kemiskt ska man välja mjukost på tub....Fan faaan va äckligt
Citera
2021-09-29, 16:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

- Det är svårt att ha i kylen då den ständigt ändrar form allt eftersom du klämmer ut mjukosten. Den rullar runt och har sig.

Så..
Är de som köper mjukost på tub endast kapitalister och finsmakare eller är det också personer som gillar att plåga sig själva och är allt för lata att hitta ett alternativ till knäckemackan?

Förresten:
Mjukost på tub är för finsmakare. Den som påstår annat är utvecklingstörd och måste förpassas till idiotanstalt.
Citera
2021-09-29, 16:24
Medlem
Mouses avatar
Tycker att mjukost generellt inte är någon höjdare. Köper däremot en del hårdost samt brie/camembert.
OM jag köper mjukost så är det tub i smaken jalapeno.
Citera
2021-09-29, 17:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

- Försöker man få ut det sista genom att klämma så ändras formen på hålet och det går inte att skruva på korken igen

- Det är dessutom svårt att ha i kylen då den ständigt ändrar form allt eftersom du klämmer ut mjukosten. Den rullar runt och har sig.

- Men det är ju jättegott!

Så..

Förresten:

Jag vet inte vad de har gjort med dessa sk smältostana (ibland kallas det hårdostar som genomgått en mjukostprocess?). Jag tycker det inte är speciellt gott längre relativt förr då det var mycket godare eller så har jag fått andra smaklökar. Förr så var det mindre smältsalter känns det som inkl betydeligt mer smak av själva smaken den ska repreenstera tex räkost. Sen var det även nog mera malna räkor i
Tror en tub idag går på 40 kr vilket är ju sanslöst ? Tycker det smakar artificiellt numera

Menar du på att det är billigare med mjukost på ask ? Jag har inte märkt det, du kanske tänker på neutral mjukost isf som kan tänkas vara lite billigare.. och det kan ju inte stämma att man betalar mycket för alu-tuben eftersom andra klämtuber är inte dyrare för det som tex svennes kaviar

För att få ut det sista tar du tuben och rullar den mot diskbänken så du håller i bakänden och korken sen pressar du tuben emot stålkanten. På så sätt blir det minimalt svinn.

Färskost kan man göra lätt hemma med fil eler gräddfil men att göra mjukost kräver betydligt mer av en. Vet inte varför man förväxlar färskost med mjukost? Det är inte samma sak alls som kavli tex eller fjällbrynt. Tycker det är inte en speciell vara för finsmakare. Tycker smaken är inte korrekt längre som det var länge sen jag köpte räkost

Jättegott? Nä tyvärr kan jag inte hålla med dig utan det smakar inte som det ska som det gjorde förr för tex 10 år sen. Då var det jättegott. Dom måste ha ändrat nåt i recepten , finns väl nån tråd om det på färdigmatdelen
Senast redigerad av Sladdaren 2021-09-29 kl. 17:27.
Citera
2021-09-29, 18:22
Medlem
massuppfittarens avatar
Är ju bara att plocka fram plåtsaxen för det sista. Eller köpa en sån där pressare med en cylinder och vev. Och ja, det är för äkta finsmakare, helt klart.

https://yrkesbutiken.se/produkt/VRID...BoCtzYQAvD_BwE

Denna var i billigaste laget dock, finns mer premium. Min är helt i guld t.ex.
Citera
2021-09-29, 19:38
Medlem
448s avatar
Jag köpte räkost i 275g tuber 100st för 5 spänn tuben en gång.

Tillverkningsfel med för stora räkdelar.

Blev stopp direkct så man fick klippa ändan

Fan va dom höll länge 3 år bf samma sak
Citera
2021-09-29, 20:03
Medlem
Skurhinkens avatar
Väldigt praktiskt om man är ute i skog och natur. Även smidigt att ha på jobbet.

Rökt renost är favoriten.
Citera
2021-09-29, 20:05
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Väldigt praktiskt om man är ute i skog och natur. Även smidigt att ha på jobbet.

Ja exakt , en tub halv som legat i bilen var ätbar fortfarande nu och låg under sätet.

Man får inte få in arga baciller bara typ lortiga tassar på korken
Citera
2021-09-29, 20:24
Medlem
FarangDingDongs avatar
Har aldrig köpt mjukost på tub men minns raketost i papprulle med snöre.

Nu var det ju ot men bidrar istället till tuben här dvs förpackiningen.

Det fanns en granne vars söner jag var vän med då det begav sig.

Han var finne och pratade med en brytning som inte kan återges i text. Dessutom var han otroligt snål.

På gott humör kunde han utbrista: "Mor (menade då hustrun) i kväll är det fest, hämta kaviartuben (syftade på Kalle's kaviar) och Hammaren!

Appropå svårigheten att som snåljåp få ut det sista.

Detta utspelades på sjuttiotalet i ett av Sveriges absolut exlusivaste bostadsomeråden. (är än idag bland de dyraste.)
Senast redigerad av FarangDingDong 2021-09-29 kl. 20:27.
Citera
2021-09-29, 21:07
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Brukar köra kavlis champinjonost på rostat bröd i dubbelmacka med tomat i när jag jagar bläsand.

Det brukar bli såggigt och jävligt så det borde jag sluta med.
Citera
2021-09-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Har aldrig köpt mjukost på tub men minns raketost i papprulle med snöre.

Nu var det ju ot men bidrar istället till tuben här dvs förpackiningen.

Det fanns en granne vars söner jag var vän med då det begav sig.

Han var finne och pratade med en brytning som inte kan återges i text. Dessutom var han otroligt snål.

På gott humör kunde han utbrista: "Mor (menade då hustrun) i kväll är det fest, hämta kaviartuben (syftade på Kalle's kaviar) och Hammaren!

Appropå svårigheten att som snåljåp få ut det sista.

Detta utspelades på sjuttiotalet i ett av Sveriges absolut exlusivaste bostadsomeråden. (är än idag bland de dyraste.)

Raketost minns jag, den man kunde skiva själv med ett snöre. Har inte bestämt mig för om det också är en lyxig kapitalistost eller en ost för snåljåpar som inte orkar köpa eller diska en liten enkel osthyvel?

Kanske var det så att vissa gick igång på att osten var en raketost och inte en såndär vanlig ost som arbetarklassen åt med sin osthyvel likt barbarer.

Raketosten har dock åldrats lika bra som aladoben och hawaiikassler, så på sätt och vis är det ett tecken på att människor inte är helt handfallna och klarar av att skiva sin ost själv.

Men hur är det med att klämma ut den ur en tub, färdigmosad och klar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in