• 1
  • 2
2021-09-29, 14:16
Medlem
Har letat/läst om ganska mycket olika utbildningar och läser nu om socionom. Verkar ändå intressant. Dels för att det är brett och delas för att man får jobba med människor. Men jag är samtidigt orolig att jag skall göra helt fel val. (Vilket jag kommer känna vad jag än väljer då jag övertänker ALLT)

Så nu vill jag höra från er som idag jobbar som socionom och även er som pluggar till det. Hur trivs du med jobbet? Ångrar du ditt val? Vad ligger lönen på ca?(känsligt ämne jag vet!)

Vad är det bästa med ditt jobb?

Så tacksam om andra vill dela med sig!

Och alla negativa muppar som inte ens jobbar med det kan gå och gömma sig någonstans!
Citera
2021-09-29, 15:46
Medlem
De värsta människorna som finns på planeten är socionomer och det är ett som är säkert. Låt oss säga att du är god. Du kommer inte skratta på din arbetsplats sen.
Senast redigerad av PerfectBed 2021-09-29 kl. 15:49.
Citera
2021-09-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
De värsta människorna som finns på planeten är socionomer och det är ett som är säkert. Låt oss säga att du är god. Du kommer inte skratta på din arbetsplats sen.

Aa för du vet tydligen allt och träffat alla socionomer. Läst sista raderna. Det är riktat mot dig
Citera
2021-09-29, 16:16
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Vill du ha ett jobb där du endast jobbat med samhällets bottenskrap så visst kör.
Om jag skulle skola om mig och läsa några år hade så skulle jag göra det för att jobba med vettigare folk...
Citera
2021-09-29, 16:59
Medlem
Det du kanske inte vet så är socionom väldigt brett och inte bara jobb med ”bottenskrap” som MÅNGA verkar tro. Utan många chefer har socionom utbildning. Du kan även jobba som etikrådgivare inom stora företag, kurator, beteendevetare, socialpedagog.

Se vad bra, nu lärde du dig något nytt idag med!
Citera
2021-09-29, 17:43
Medlem
Bucketshops avatar
Rubrik justerad
/mod
Citera
2021-09-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Name12345
Aa för du vet tydligen allt och träffat alla socionomer. Läst sista raderna. Det är riktat mot dig

Inte alla. Att bli socionom för att jobba med människor låter väldigt suspekt och det är precis det jag menar. Ondskan ruvar.

Det är inte första gånger jag hör det festade.

Det finns ju hundratals andra yrkesval.
Citera
2021-10-04, 23:47
Medlem
JeanBops avatar
Jag är utbildad socionom (klar januari 2020 men jobbade under studietiden också) och håller just nu på att sadla om till systemvetare. Det är en väldigt brev utbildning och det är väl framförallt det som lockar, det var det som lockade mig. Vad jag önskar att någon talat om för mig var att den största majoriteten nyexade blir socialsekreterare. Att börja din karriär som socialsekreterare eller biståndshandläggare är mer regel än undantag eftersom de flesta arbetsgivare kräver att du har erfarenhet av myndighetsutövning. Men det tar väldigt mycket på psyket. Jag jobbade (och jobbar under studietiden just nu) på försörjningsenheten och även om det är otroligt lärorikt så är det också psykiskt tungt att jobba med de mest utsatta i samhället. Väldigt ofta är det frustrerande också, och man förlorar tron på mänskligheten...

När folk säger att det är ont om socionomer och att det är lätt att få jobb, då menar dom inom socialtjänsten. MEN, eftersom det just är en bred utbildning så kan du få vilket jobb som helst, om du lägger manken till!

+ Bred utbildning, kan bli allt från chef till verksamhetsutvecklare till socialsekretrare, till kurator.
+ Lätt att få jobb (som socialsekreterare/biståndshandläggare)
- Hög konkurrens om alla andra jobb, speciellt kuratorsyrken och dylikt.
- och + Lönen. Det kan gå lågt (socialsekreterare) eller högt (konsult eller chef)
- Psykiskt påfrestande.
- Missförstådd av samhället. Folk förstår inte hur vi arbetar och då uppfattas vi som hjärtlösa.

Tips! Om du bestämmer dig för att bli socionom, skaffa erfarenhet under studietiden! Jobba speciellt med myndighetsutövning så ökar dina chanser att få annan typ av jobb när du är klar.
Senast redigerad av JeanBop 2021-10-04 kl. 23:52.
Citera
2021-10-05, 00:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanBop

Tips! Om du bestämmer dig för att bli socionom, skaffa erfarenhet under studietiden! Jobba speciellt med myndighetsutövning så ökar dina chanser att få annan typ av jobb när du är klar.

Vilken arbetsplats tar emot en socionomstudent för myndighetsutövning och från vilken termin kan det vara aktuellt?
Citera
2021-10-05, 14:53
Medlem
JeanBops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vilken arbetsplats tar emot en socionomstudent för myndighetsutövning och från vilken termin kan det vara aktuellt?

Det är främst socialtjänsten som tar emot studenter. Är du helt oerfaren av socialt arbete kan du börja på försörjningsenheten, för det är lättare och "snällare". När de börjar ta emot är olika, i min kommun vill de att man har läst socialrätt först (så typ efter 4 terminer?). Du kan börja med ett sommarjobb och hör sedan om de vill ha kvar dig som timvikarie efter det.
Citera
2021-10-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Name12345
Har letat/läst om ganska mycket olika utbildningar och läser nu om socionom. Verkar ändå intressant. Dels för att det är brett och delas för att man får jobba med människor. Men jag är samtidigt orolig att jag skall göra helt fel val. (Vilket jag kommer känna vad jag än väljer då jag övertänker ALLT)

Så nu vill jag höra från er som idag jobbar som socionom och även er som pluggar till det. Hur trivs du med jobbet? Ångrar du ditt val? Vad ligger lönen på ca?(känsligt ämne jag vet!)

Vad är det bästa med ditt jobb?

Så tacksam om andra vill dela med sig!

Och alla negativa muppar som inte ens jobbar med det kan gå och gömma sig någonstans!

Jag är socionom. Har jobbat ett tag med detta. Jobbat på fängelse, migrationsverket, socialtjänsten och olika boenden.

Der ÄR mycket hot mot socionomer. Fixar du att få hot och att dina barn blir hotade ?
Citera
2021-10-05, 16:37
Medlem
JeanBops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanBop
Det är främst socialtjänsten som tar emot studenter. Är du helt oerfaren av socialt arbete kan du börja på försörjningsenheten, för det är lättare och "snällare". När de börjar ta emot är olika, i min kommun vill de att man har läst socialrätt först (så typ efter 4 terminer?). Du kan börja med ett sommarjobb och hör sedan om de vill ha kvar dig som timvikarie efter det.

Vill tillägga att många av mina medstudenter fick ett vik på deras praktikplats! Så det är en ingång också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in