Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2025-07-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag trodde du menade henne.

Ett mycket svårt och komplicerat fall som jag tror tyvärr kommer att förbli ouppklarat. Flickan kan mycket väl ha bott i Estland till en början men kom sedermera att föras till Ryssland. Både Sverige och Estland är medlemmar i EU. Numera kan hon mycket väl vara rysk medborgare.

Idag är Matilda Blomgren en vuxen ung kvinna och kanske utan svenska språkkunskaper. Enda sättet att detta skall klaras upp är om Matilda Blomgren personligen sätter sig i kontakt med anhöriga i Sverige.

Hörde på en podd, tror den heter Mystiska fall, om Matilda. Dom trodde dom hade hittat henne på Facebook och lämnat över uppgifter till polisen. Men sen fick dom ingen återkoppling. Hoppas ändå att hon får kontakt med sin pappa som kämpat för att hitta henne...
Citera
2025-07-27, 14:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisa888
Hörde på en podd, tror den heter Mystiska fall, om Matilda. Dom trodde dom hade hittat henne på Facebook och lämnat över uppgifter till polisen. Men sen fick dom ingen återkoppling. Hoppas ändå att hon får kontakt med sin pappa som kämpat för att hitta henne...

Jag hittade avsnitt 32 från Olösta fall publicerat 2019-11-14.

https://poddtoppen.se/podcast/1382412000/olosta-fall/32-matilda-det-saknade-barnet

Precis som jag själv tror så trodde också hennes farmor att Matilda kom att hamna i Ryssland. Matilda behöver inte ha haft ett falskt pass när hon kom till Tallinn. Hon skulle redan då kunna ha haft ett ryskt. Kanske därför de behövde hela våren 2013 för att planera hennes bortförande? Är (eller har varit) hennes mamma, mormor och morfar ryska medborgare? I s f skulle inte Matilda ha haft några större problem med att erhålla ett sådant.

Matildas försvinnande kommer tyvärr att förbli ouppklarat - om hon inte själv av egen fri vilja sätter sig i kontakt med släkten i Sverige. För att försöka försäkra sig om att så inte skall ske så kan Matilda mycket väl idag vara enbart ryskspråkig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-07-27 kl. 15:00.
Citera
2025-07-29, 00:39
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ja jag trodde du menade henne.

Ett mycket svårt och komplicerat fall som jag tror tyvärr kommer att förbli ouppklarat. Flickan kan mycket väl ha bott i Estland till en början men kom sedermera att föras till Ryssland. Både Sverige och Estland är medlemmar i EU. Numera kan hon mycket väl vara rysk medborgare.

Idag är Matilda Blomgren en vuxen ung kvinna och kanske utan svenska språkkunskaper. Enda sättet att detta skall klaras upp är om Matilda Blomgren personligen sätter sig i kontakt med anhöriga i Sverige.

Personligen anser jag att dessa fall där en förälder fört bort sina barn, är de absolut tråkigaste "ouppklarade fallen". Då det ju i princip alltid handlar om att de har tagit barnet till sitt hemland eller för att hålla det undan från den andra föräldern eller en vårdnadstvist.

Ingenting intressant med det egentligen, även om beteendet kan diskuteras.
Senast redigerad av -GG 2025-07-29 kl. 00:51.
Citera
2025-07-29, 13:01
Medlem
Mazeppas avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disappearance_of_Amy_Lynn_Bradley

Amy Lynn Bradley. Försvann 1998 när familjen var på kryssning i Karibien. Många frågetecken om.hur och varför.

Finns på Netflix nu som dokumentär. Jag blev rätt berörd av den. Väldigt märkligt försvinnande
Citera
2025-07-29, 13:06
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det håller jag med om. Riktigt kusligt. Går Netflix-doku om detta nu, som har lite obehagligt högt underhållningsvärde och är väldigt medryckande. Det är lätt att vifta med Ockhams rakkniv och säga att hon i ett fyllestadie skulle spy från balkongen och ramlade i havet, eller t.o.m. ett självmord.

Men för många omständigheter talar i det här fallet för att den enklaste förklaringen inte är den giltiga och Amy faktiskt kidnappades till sexslav!

Flera oberoende vittnen som ska ha sett och till och med pratat med henne långt efteråt, där åtminstone ett par av dem verkar vettiga.

Fotografierna från online-hallick stället är inte helt säkert att det är hon. FBI säger dock att det är det, och de brukar vara rätt hårda med utlåtanden om fotoidentifiering.

Besökaren på "missing" sidorna ifrån Curacao på exakt thanksgiving/julafton och Amys familjemedlemmars födelsedagar - vad fan liksom?

Om hon faktiskt kidnappades är det dock ingen som kunnat reda ut hur hon togs ut ur skeppet. Antar att det sitter övervakningskameror i bryggan, så man borde i så fall kunna se någon som passerar med en misstänkt stor koffert.

Fallet ger sannerligen huvudbry!

Kaptenen ville ju ha fotografen/filmarens mastercopy. Dvs alla banden som han spelat in. Lite skumt att kaptenen ville ha alla banden?
Citera
2025-11-28, 23:46
Medlem
-GGs avatar
Kyron Horman

Angående hans försvinnande, så vill jag gärna ha svar på vad som hände honom. Då och då stöter man på hans fall i diverse poddar.

Hans styvmor förblir den mest intressanta misstänkta. Men jag ser ändå luckor i att hon har fört bort och mördat honom. Ett mycket ondskefullt brott där hon då planerat att plantera ett foto av honom på vetenskapsmässan i syfte att hans närvaro på skolan skulle gå att bevisa. För att sedan föra bort honom i det vimmel som var på skolan den aktuella dagen. Det är ingenting som skett i panik eller att hon har blivit så arg och råkat ha ihjäl honom, utan extremt kallblodigt planlagt.
Hon hade dessutom sin biologiska dotter med sig när hon i sådana fall förde bort, mördade och gjorde sig av med kroppen.
Senast redigerad av -GG 2025-11-28 kl. 23:48.
Citera
2025-11-29, 00:01
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Kyron Horman
Angående hans försvinnande, så vill jag gärna ha svar på vad som hände honom. Då och då stöter man på hans fall i diverse poddar.

Hans styvmor förblir den mest intressanta misstänkta. Men jag ser ändå luckor i att hon har fört bort och mördat honom. Ett mycket ondskefullt brott där hon då planerat att plantera ett foto av honom på vetenskapsmässan i syfte att hans närvaro på skolan skulle gå att bevisa. För att sedan föra bort honom i det vimmel som var på skolan den aktuella dagen. Det är ingenting som skett i panik eller att hon har blivit så arg och råkat ha ihjäl honom, utan extremt kallblodigt planlagt.
Hon hade dessutom sin biologiska dotter med sig när hon i sådana fall förde bort, mördade och gjorde sig av med kroppen.
Har du också ID- kanalen? Det sändes ett avsnitt om det försvinnandet för bara en stund sedan.

Det finns många olösta försvinnanden jag skulle vilja se lösta, men just nu kom de här syskonen från Australien upp i mitt minne. Tre syskon Beaumont som 1966 en dag gick till stranden och försvann för alltid.
Föräldrarna miste alla sina barn och de dog vid 92 och 97 års ålder så de fick lida länge.
Barnen var 9, 7 och 4 år gamla och än idag är de inte funna.
Citera
2025-11-29, 00:03
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cebej
Har du också ID- kanalen? Det sändes ett avsnitt om det försvinnandet för bara en stund sedan.

Det finns många olösta försvinnanden jag skulle vilja se lösta, men just nu kom de här syskonen från Australien upp i mitt minne. Tre syskon Beaumont som 1966 en dag gick till stranden och försvann för alltid.
Föräldrarna miste alla sina barn och de dog vid 92 och 97 års ålder så de fick lida länge.
Barnen var 9, 7 och 4 år gamla och än idag är de inte funna.

Först lyssnade jag på en podd om det, och såg att det också gick ett program om det på ID-kanalen. Men jag har hört om det genom åren.

Så nyfiken är jag på vad som hände pojken.
Citera
2025-11-29, 00:08
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Först lyssnade jag på en podd om det, och såg att det också gick ett program om det på ID-kanalen. Men jag har hört om det genom åren.

Så nyfiken är jag på vad som hände pojken.
Ja, det sänds med jämna mellanrum. Det finns ett liknande fall där en styvmor också verkar vara mest trolig och även där handlar det om en pojke. Jag kommer inte ihåg hans namn just nu.
Det kryllar av olösta försvinnanden och många av dem är barn.
Citera
2025-11-29, 00:16
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cebej
Ja, det sänds med jämna mellanrum. Det finns ett liknande fall där en styvmor också verkar vara mest trolig och även där handlar det om en pojke. Jag kommer inte ihåg hans namn just nu.
Det kryllar av olösta försvinnanden och många av dem är barn.

Vanligtvis är jag rätt så ointresserad när barn försvinner, som i det kriminalfall det blir av det.
Då det nästan alltid är föräldrarna eller någon galen sexförbrytare som ligger bakom.

Kyron Horman och JonBenet Ramsey är mina undantag på den punkten.
Citera
2025-11-29, 05:30
Medlem
Yasmin Sassi-fallet skulle jag vilja bli löst. Det verkar skumt med att systern och hennes kompis inte minns om de såg Yasmin för sista gången på våningen de bodde på eller på bottenvåningen? Likaså är det mycket underligt att mamman har Yasmin's mobiltelefon, då Yasmin skulle ha ringt sin man när hon gick ut genom porten för att gå till tvättstugan, dit hon aldrig kom fram.
Citera
2025-11-29, 07:16
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Gäller alltså olösta försvinnanden över hela världen dock ej svenskar.

Sådana fall är i stort sett obegränsade. Fallen skall heller inte vara helt "nya" utan minst ett par år gamla. Börjar med två mycket märkliga och omskrivna fall.

Andrew Gosden, Doncaster/London, 2007.
Lars Mittank Varna Bulgarien, 2014.

John Thompson, Jimmy Hoffa och Madeleine McCann
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in