• 1
  • 2
2021-09-28, 23:03
Medlem
Hej

Vad kostar det att hyra en buss med chaufför? 50 mil x2 extra chaufför är nödvändig då kör och vilotider inte håller. resa över dagen.
Normal linjebuss är ok. Ca 40 personer knappt

Start kl 05:00 7 h inkl rast 1x30 och 1x15. Aktiviteter utan buss avr ca 22 7 h inkl rast 1x30 och 1x15
Resan är innom Sverige

Vad är rimlig pris?
Citera
2021-09-28, 23:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-live
Hej

Vad kostar det att hyra en buss med chaufför? 50 mil x2 extra chaufför är nödvändig då kör och vilotider inte håller. resa över dagen.

Start kl 05:00 7 h inkl rast 1x30 och 1x15. Aktiviteter utan buss avr ca 22 7 h inkl rast 1x30 och 1x15
Resan är innom Sverige

Vad är rimlig pris?
Rimlig fråga.
När var jag var ung hyrde vi in ”svart-Becke”. Han körde gymnasiestudenter gratis om han fick kränga hembränt. En klassiker är att alla skrek - pisspaus i väsby, och strax därefter spypaus i väsby.
Vi kom dock fram tillslut.
Citera
2021-09-29, 07:04
Medlem
Citat:
Hej

Resan är innom Sverige

Vad är rimlig pris?

Det går inte att köra såsom du tänkt. Vid multibemanning som det är fråga om måste du ta en dygnsvila (9 timmar) inom en 30-timmarsperiod. Det innebär att från det arbetsdagen startade kan du högst vara igång 21 timmar. Vad jag förstår så kommer omloppstiden på din körning bli mins 24 timmar.

Så, då återstår att det finns en chaufför på bortaorten som kör tillbaka. Så, två chaufförer som ska transporteras, en dit, en hem. Om dina beskrivna raster avser delad rast om 45 minuter så skall första rasten vara minst 15 minuter och andra minst 30. Du verkar ha tänkt tvärtom. Så, det blir nog ganska dyrt, enklast är att du vänder dig till ett bussbolag på orten du bor och begär in pris.
Citera
2021-09-29, 16:50
Medlem

Om du läser hela inlägget så har jag noterat det du skriver.

Har fått ett pris på 26500 plus 6% moms är det rimligt?
Citera
2021-09-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Det går inte att köra såsom du tänkt. Vid multibemanning som det är fråga om måste du ta en dygnsvila (9 timmar) inom en 30-timmarsperiod. Det innebär att från det arbetsdagen startade kan du högst vara igång 21 timmar. Vad jag förstår så kommer omloppstiden på din körning bli mins 24 timmar.

Så, då återstår att det finns en chaufför på bortaorten som kör tillbaka. Så, två chaufförer som ska transporteras, en dit, en hem. Om dina beskrivna raster avser delad rast om 45 minuter så skall första rasten vara minst 15 minuter och andra minst 30. Du verkar ha tänkt tvärtom. Så, det blir nog ganska dyrt, enklast är att du vänder dig till ett bussbolag på orten du bor och begär in pris.

Citera
2021-09-30, 08:02
Medlem
Citat:

Betyder inte extra chaufför att du tänkt dig två chaufförer? I så fall måste den ena utgå från bortaort, för med vanlig dubbel/multibemanning, alltså två chaufförer i bussen hela resan, går det inte.

26 500 verkar rimligt.
Citera
2021-10-12, 18:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Betyder inte extra chaufför att du tänkt dig två chaufförer? I så fall måste den ena utgå från bortaort, för med vanlig dubbel/multibemanning, alltså två chaufförer i bussen hela resan, går det inte.

26 500 verkar rimligt.
Borde inte någon mindre nog-räknad bosnier/somalier vilja ta körningen trots att man pissar på kör/vilotiderna,om de bara kan fixa en buss?👍😄

Säg 6000kr för bussen och 15kkr till den som vill/vågar köra?👍
Citera
2022-01-26, 17:19
Medlem
Slevberts avatar
Hur tidigt ute brukar man behöva var om man vill hyra en buss - hur många veckor innan själva resan alltså?
Citera
2022-01-26, 18:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slevbert
Hur tidigt ute brukar man behöva var om man vill hyra en buss - hur många veckor innan själva resan alltså?
7!

Det är ju helt omöjligt att svara på!

Vår depå hyr inte ut längre alls,det gjotde vi förr (med förare),men nu har vi inte tillräckligt med bussar till att börja med..

Så det du kan göra är ju att ringa/fråga där du tänkt hyra...
Citera
2022-01-28, 14:54
Medlem
Shoukis avatar
26500 kr för den resan låter inte orimligt! En milkostnad på 65kr på bussen och 60kr/mil för bränsle samt full lön för båda förare medan bussen kör (2x7h), så blir det 26500 utan att ha räknat med eventuell förtjänst till bussbolaget.

I verkligheten har en förare bara full lön medan de kör, och bussens faktiskta körtid kommer att vara högre i och med att den ska köras från depån till var ni nu reser ifrån. Men som du ser är det ett rimligt pris du har fått. Vilken typ av buss ni åker i kommer inte att påverka priset särskilt mycket, men väl komforten.

Det du skulle kunna göra är att be om offert från andra bussbolag, eller försöka att hitta någon som vill köra svart.
Citera
2022-01-28, 19:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Borde inte någon mindre nog-räknad bosnier/somalier vilja ta körningen trots att man pissar på kör/vilotiderna,om de bara kan fixa en buss?👍😄

Säg 6000kr för bussen och 15kkr till den som vill/vågar köra?👍
Vem fan vill ha kat-tuggande somalier som chaufför när man hyr buss. Jag vet att dessa förekommer i linjetrafiken, men de som kör hyr-resor brukar inte vara av det ursprungetget i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Slevbert
Det beror lite på tiden på året skulle jag säga. Nu är det nästan 25 år sen jag jobbade med bussar, men rent generellt kan man säga att maj är en svår månad då många vill hyra bussar för skolresor. Vill också minnas att vissa februariveckor var svåra i o m skidresor.
Citera
2022-01-29, 13:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vem fan vill ha kat-tuggande somalier som chaufför när man hyr buss. Jag vet att dessa förekommer i linjetrafiken, men de som kör hyr-resor brukar inte vara av det ursprungetget i alla fall.

Det beror lite på tiden på året skulle jag säga. Nu är det nästan 25 år sen jag jobbade med bussar, men rent generellt kan man säga att maj är en svår månad då många vill hyra bussar för skolresor. Vill också minnas att vissa februariveckor var svåra i o m skidresor.
Ha,ha,ha!
Nej,det stämmer,men vad blir skillnaden i priset med två förare och olika start orter för dessa och en kat-tuggande stink-röv? Man får vad man betalar för...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in