2021-09-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Jag håller på att fatta ett märkligt beslut. Jag är på väg att säga upp mig från ett jobb som jag tror att de flesta skulle drömma om. Jag tjänar 90-100k / månaden, och har just förhandlat mig till en lönehöjning om minst 15%, vilket ökar min lön till 110-120k. Jag har ett arbete där jag just nu knappt gör något arbete alls om dagarna.

Ändå kommer jag snart säga upp mig. Jobbet saknar bra utvecklingsmöjligheter. Jag är rädd att om jag stannar för länge kan det bli svårt att gå vidare till något annat för att kunna tjäna mer eller få mer ansvar. Jag är ganska tidigt i min karriär, har jobbat ca 4-5 år, och vill utvecklas för att kunna tjäna mer på sikt.

Jag har ett erbjudande som motsvarar ungefär 75%-100% mer i lön, men sannolikt kommer kräva 3-4 gånger mer arbete från mig. Betydligt sämre timlön, men från en mer meriterande arbetsgivare och roll.

Jag har fått rådet att ta det jobbet för att förbättra resten av mitt liv och att jobbet jag har nu är av en typ som man ska ha i slutet på sin karriär, inte i början. Jag tror på det rådet.

Men det slog mig nu att det jag tänker göra säkert framstår som galet i mångas öron; att jag slänger bort ett drömjobb. En del av mig känner så. Jag ville därför också höra om andra delar den uppfattningen.

Vi alla såg när du avgick Stefan Löven. Du har redan slutat på ditt jobb. Lycka till med nya jobbet!
Senast redigerad av Flizter 2021-09-29 kl. 23:29.
Citera
2021-09-29, 23:43
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
"Oerhört" är kanske att överdriva.
Nej, det tycker jag inte. Möjligtvis om du bodde i USA. Men i en svensk kontext är det OERHÖRT girigt att göra allt för att tjäna äver 120.000 kr/månad. Det är mindre än 0,5% av svenskarna som gör det.

Missförstå mig inte. Jag förstår att man vill tjäna pengar, men att som ung person kalkylera sin framtid efter hur mycket pengar man har när man dör, är girigt. Du kommer missa hela livet på vägen.

PS. Själv lever jag gott utomlands på att hyra ut fastigheter. Så det är INTE avundsjuka jag pratar om, bara välvillig livserfarenhet.
Citera
2021-09-29, 23:48
Medlem
Citat:
Jag håller på att fatta ett märkligt beslut. Jag är på väg att säga upp mig från ett jobb som jag tror att de flesta skulle drömma om. Jag tjänar 90-100k / månaden, och har just förhandlat mig till en lönehöjning om minst 15%, vilket ökar min lön till 110-120k. Jag har ett arbete där jag just nu knappt gör något arbete alls om dagarna.

Ändå kommer jag snart säga upp mig. Jobbet saknar bra utvecklingsmöjligheter. Jag är rädd att om jag stannar för länge kan det bli svårt att gå vidare till något annat för att kunna tjäna mer eller få mer ansvar. Jag är ganska tidigt i min karriär, har jobbat ca 4-5 år, och vill utvecklas för att kunna tjäna mer på sikt.

Jag har ett erbjudande som motsvarar ungefär 75%-100% mer i lön, men sannolikt kommer kräva 3-4 gånger mer arbete från mig. Betydligt sämre timlön, men från en mer meriterande arbetsgivare och roll.

Jag har fått rådet att ta det jobbet för att förbättra resten av mitt liv och att jobbet jag har nu är av en typ som man ska ha i slutet på sin karriär, inte i början. Jag tror på det rådet.

Men det slog mig nu att det jag tänker göra säkert framstår som galet i mångas öron; att jag slänger bort ett drömjobb. En del av mig känner så. Jag ville därför också höra om andra delar den uppfattningen.
Det är ju inget drömjobb, för dig.
Vad är det du jobbar med?
Citera
2021-09-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Där du jobbar nu är det säkert vanligt

Stämmer.
Citera
2021-09-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgar1
Håller med dig till 100%. Min bästa vän är VD i ett medelstort europisk bolag och han pratar i de termerna när han tipsar mig om mina löneförhandlingar.
Och angående pratet om timlön, är inte det något man pratade om på 80-90 talet? Nu är det väl månadslön som gäller oavsett om du tjänar 35k i månaden eller 350k? Det som är värt att nämna är väl att om du tjänar 35k så får du betalt för övertid (då räknar man iofs timlön) men tjänar du 350k så spelar timmarna du lägger ner i veckan/månaden ingen roll.

Jag får inte betalt per timme som jag arbetar. Däremot relaterar jag lön till arbetsmängd. Ett jobb som betalar 30% mer men kräver 100% mer arbetstid (ex.70 timmar i veckan) har sämre betalt per timma.
Citera
2021-09-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
De flesta jagar pengar, utan att egentligen veta vad de ska göra med dem.

Ett ”drömjobb” är förstås bara ett drömjobb om fler parametrar än pengar och ansträngning räknas in.

Mitt liv är många hundra procent ”bättre” sedan jag klev av en hyfsat framgångsrik karriär och istället är helt fri att göra vad jag vill varje dag. (I samband med att min bäste vän dog och jag funderade över livet genom att se på hans - i andras ögon mycket framgångsrika ”karriär”.)

Så om du ändå bara byter jobb till ett annat för att förbättra din ”karriär” så gör du förstås säkert fel.

Du ska senare inse att vad som faktiskt är viktigt har mycket lite att göra med att vara framgångsrik inom ett visst gebit eller ytterligare en miljon på banken.

Låter rimligt. Vad jobbar du inom och vad jobbade din vän inom?
Citera
2021-09-30, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Blir alltid fascinerad av er som har så pass höga löner fast inte klarar av att driva eget utan måste ha någon chef som berättar för er vad ni ska göra på dagarna.

Skulle säga att jag ofta får berätta för min chef vad han ska göra. Mitt jobb är att bistå och ge honom råd.
Citera
2021-09-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Har du barn, prioritet familj. Du kommer ångra det annars! Skit i pengarna på den här nivån, skatten tar det mesta ändå. För att nå nästa steg i klassresan behöver du ett par miljoner till i lön vilket få gör som löneslav.

Ligger något i det.
Citera
2021-09-30, 00:39
Medlem
styckets avatar
Att vilja bli stimulerad gentemot att vara understimulerad är väl helt naturligt
Citera
2021-09-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Suck, ännu en illa dold ”jag-vill-skryta-med-min-lön-för-bekräftelse” tråd där TS försöker dölja det verkliga syftet med en tämligen meningslös fråga. Räcker det inte med likes på instagram eller vad är problemet?

Faktum är att jag ville få perspektiv på saker och ting genom att höra hur andra människor reagerar på min situation. Att många tror att jag ljuger bekräftar min hypotes att jag har det väldigt väl ställt och kanske tar lite för mycket för givet.
Citera
2021-09-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nej, det tycker jag inte. Möjligtvis om du bodde i USA. Men i en svensk kontext är det OERHÖRT girigt att göra allt för att tjäna äver 120.000 kr/månad. Det är mindre än 0,5% av svenskarna som gör det.

Missförstå mig inte. Jag förstår att man vill tjäna pengar, men att som ung person kalkylera sin framtid efter hur mycket pengar man har när man dör, är girigt. Du kommer missa hela livet på vägen.

PS. Själv lever jag gott utomlands på att hyra ut fastigheter. Så det är INTE avundsjuka jag pratar om, bara välvillig livserfarenhet.

Ja, det tar i lite att veta att jag får mindre betalt än ingångslönen i London. Känner att jag är värd mer. Kanske lite stolthet.
Citera
2021-09-30, 05:49
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Faktum är att jag ville få perspektiv på saker och ting genom att höra hur andra människor reagerar på min situation. Att många tror att jag ljuger bekräftar min hypotes att jag har det väldigt väl ställt och kanske tar lite för mycket för givet.
Skrev jag att du ljuger? Nej. Har ingen anledning att tro att du ljuger.

Jag noterar bara att du startar en tråd där du vill föra fram hur mycket du tjänar, där du inte en utan två gånger kallar ditt eget nuvarande jobb ett ”drömjobb”, att du redan tagit beslutet att gå vidare samt även frågat någon i IRL som dessutom givit dig ett klokt och bra råd.

Då måste man fråga sig varför du startar tråden? Det är ju inte så att du kommer att ändra ditt beslut beroende på vad någon anonym tjomme på Flashback svarade dig. Och då är min gissning att du gör det för att det är precis som jag skrev - som ett sätt att få skryta lite.

Men fine - om det verkligen är ”perspektiv” som du är ute efter så ska du få ett ärligt svar: ta det nya jobbet. Det är i början av karriären du ska göra dina hundår, få ut Max av din kapacitet och investera tid i arbetet, inte sitta och ”softa”.

Att man sitter och ”softar” eller ”inte gör någonting” är något som tro det eller ej även noteras av omgivningen. Du kan göra det under en begränsad tid, men sen smyger det på sig och påverkar dig, du går obemärkt ned i tempo och produktivitet. Och det är inte en bra stämpel att få. För förr eller senare svänger branschen nedåt, det blir tuffare att få jobb eller att bli befordrad och då vill man inte vara klassad som någon som inte jobbar hårt eller inte är ambitiös. Detta gäller förstås bara tills man har tillräckligt med ”fuck off kapital” och inte behöver bry sig längre, men där misstänker jag att du inte är än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in