Citat:
Ursprungligen postat av
EBITDADDY
Faktum är att jag ville få perspektiv på saker och ting genom att höra hur andra människor reagerar på min situation. Att många tror att jag ljuger bekräftar min hypotes att jag har det väldigt väl ställt och kanske tar lite för mycket för givet.
Skrev jag att du ljuger? Nej. Har ingen anledning att tro att du ljuger.
Jag noterar bara att du startar en tråd där du vill föra fram hur mycket du tjänar, där du inte en utan två gånger kallar ditt eget nuvarande jobb ett ”drömjobb”, att du redan tagit beslutet att gå vidare samt även frågat någon i IRL som dessutom givit dig ett klokt och bra råd.
Då måste man fråga sig varför du startar tråden? Det är ju inte så att du kommer att ändra ditt beslut beroende på vad någon anonym tjomme på Flashback svarade dig. Och då är min gissning att du gör det för att det är precis som jag skrev - som ett sätt att få skryta lite.
Men fine - om det verkligen är ”perspektiv” som du är ute efter så ska du få ett ärligt svar: ta det nya jobbet. Det är i början av karriären du ska göra dina hundår, få ut Max av din kapacitet och investera tid i arbetet, inte sitta och ”softa”.
Att man sitter och ”softar” eller ”inte gör någonting” är något som tro det eller ej även noteras av omgivningen. Du kan göra det under en begränsad tid, men sen smyger det på sig och påverkar dig, du går obemärkt ned i tempo och produktivitet. Och det är inte en bra stämpel att få. För förr eller senare svänger branschen nedåt, det blir tuffare att få jobb eller att bli befordrad och då vill man inte vara klassad som någon som inte jobbar hårt eller inte är ambitiös. Detta gäller förstås bara tills man har tillräckligt med ”fuck off kapital” och inte behöver bry sig längre, men där misstänker jag att du inte är än.