2021-09-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Jag håller på att fatta ett märkligt beslut. Jag är på väg att säga upp mig från ett jobb som jag tror att de flesta skulle drömma om. Jag tjänar 90-100k / månaden, och har just förhandlat mig till en lönehöjning om minst 15%, vilket ökar min lön till 110-120k. Jag har ett arbete där jag just nu knappt gör något arbete alls om dagarna.

Ändå kommer jag snart säga upp mig. Jobbet saknar bra utvecklingsmöjligheter. Jag är rädd att om jag stannar för länge kan det bli svårt att gå vidare till något annat för att kunna tjäna mer eller få mer ansvar. Jag är ganska tidigt i min karriär, har jobbat ca 4-5 år, och vill utvecklas för att kunna tjäna mer på sikt.

Jag har ett erbjudande som motsvarar ungefär 75%-100% mer i lön, men sannolikt kommer kräva 3-4 gånger mer arbete från mig. Betydligt sämre timlön, men från en mer meriterande arbetsgivare och roll.

Jag har fått rådet att ta det jobbet för att förbättra resten av mitt liv och att jobbet jag har nu är av en typ som man ska ha i slutet på sin karriär, inte i början. Jag tror på det rådet.

Men det slog mig nu att det jag tänker göra säkert framstår som galet i mångas öron; att jag slänger bort ett drömjobb. En del av mig känner så. Jag ville därför också höra om andra delar den uppfattningen.

Pic på lönebeskedet eller troll
Citera
2021-09-29, 20:19
Medlem
Rainmans avatar
Blir alltid fascinerad av er som har så pass höga löner fast inte klarar av att driva eget utan måste ha någon chef som berättar för er vad ni ska göra på dagarna.
Citera
2021-09-29, 20:38
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Skulle säga att det inte är ovanligt att man sätter mängden timmar man arbetar i relation till lönen man får.

Där du jobbar nu är det säkert vanligt
Citera
2021-09-29, 20:49
Medlem
LepraHunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag kommer ihåg mitt första sommarjobb, det var slött men bra betalt ca 200k/veckan. Blev erbjuden ett längre vikariat som cirkusdvärgtränare med ca 400k/veckan plus bonus. Det var inte lätt att slita sig från det men det nya jobbet som fluortant var mkt utvecklande och från ett mkt prestigefyllt landsting.
Var helt klart värt det hårda jobbet att balansera brickan med fluorkoppar mellan stadens skolor men lönen var ju inte mycket att skryta med, bara 750k/veckan.
Jag har haft en liknande yrkeskarriär men tröttnade snabbt på fluortantjobbet och tog jobb på en biltvätt istället. Löneutvecklingen har varit mycket gynnsam jämfört med muggtrixandet, tjänar lätt en tusing i veckan om jag lägger på en rem och tvättar två bilar åt gången. En bonus är att man inte behöver tvätta händerna innan man käkar, bara att glida in runt hörnet och beställa två korv med bröd och återgå till att tjäna kosing medan andra slösar bort sin framtid på att göra ingenting på lunchen. Folk av idag saknar framtidsutsikter.
Citera
2021-09-29, 20:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Men det slog mig nu att det jag tänker göra säkert framstår som galet i mångas öron; att jag slänger bort ett drömjobb. En del av mig känner så. Jag ville därför också höra om andra delar den uppfattningen.
De flesta jagar pengar, utan att egentligen veta vad de ska göra med dem.

Ett ”drömjobb” är förstås bara ett drömjobb om fler parametrar än pengar och ansträngning räknas in.

Mitt liv är många hundra procent ”bättre” sedan jag klev av en hyfsat framgångsrik karriär och istället är helt fri att göra vad jag vill varje dag. (I samband med att min bäste vän dog och jag funderade över livet genom att se på hans - i andras ögon mycket framgångsrika ”karriär”.)

Så om du ändå bara byter jobb till ett annat för att förbättra din ”karriär” så gör du förstås säkert fel.

Du ska senare inse att vad som faktiskt är viktigt har mycket lite att göra med att vara framgångsrik inom ett visst gebit eller ytterligare en miljon på banken.
Citera
2021-09-29, 21:00
Medlem
Låter som du lever för att jobba, behåll det gamla jobbet och jobba för att leva ist 🍻
Citera
2021-09-29, 21:13
Medlem
Neonights avatar
Man ska inte fälla tårar i champagne.
Citera
2021-09-29, 21:57
Medlem
Citat:
Jag håller på att fatta ett märkligt beslut. Jag är på väg att säga upp mig från ett jobb som jag tror att de flesta skulle drömma om. Jag tjänar 90-100k / månaden, och har just förhandlat mig till en lönehöjning om minst 15%, vilket ökar min lön till 110-120k. Jag har ett arbete där jag just nu knappt gör något arbete alls om dagarna.

Ändå kommer jag snart säga upp mig. Jobbet saknar bra utvecklingsmöjligheter. Jag är rädd att om jag stannar för länge kan det bli svårt att gå vidare till något annat för att kunna tjäna mer eller få mer ansvar. Jag är ganska tidigt i min karriär, har jobbat ca 4-5 år, och vill utvecklas för att kunna tjäna mer på sikt.

Jag har ett erbjudande som motsvarar ungefär 75%-100% mer i lön, men sannolikt kommer kräva 3-4 gånger mer arbete från mig. Betydligt sämre timlön, men från en mer meriterande arbetsgivare och roll.

Jag har fått rådet att ta det jobbet för att förbättra resten av mitt liv och att jobbet jag har nu är av en typ som man ska ha i slutet på sin karriär, inte i början. Jag tror på det rådet.

Knappt gör något och 3-4 ggr mer blir ju inte så mycket. Kör på nya jobbet.
Citera
2021-09-29, 22:02
Medlem
guldkorns avatar
Suck, ännu en illa dold ”jag-vill-skryta-med-min-lön-för-bekräftelse” tråd där TS försöker dölja det verkliga syftet med en tämligen meningslös fråga. Räcker det inte med likes på instagram eller vad är problemet?
Citera
2021-09-29, 23:06
Medlem
Du utelämnar så otroligt mycket information och kan inte svara på de mest simpla frågorna. Det är därför folk ser dig som en lögnare.
Citera
2021-09-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Suck, ännu en illa dold ”jag-vill-skryta-med-min-lön-för-bekräftelse” tråd där TS försöker dölja det verkliga syftet med en tämligen meningslös fråga. Räcker det inte med likes på instagram eller vad är problemet?

Har inte instagram. Kanske är det problemet.
Citera
2021-09-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Du utelämnar så otroligt mycket information och kan inte svara på de mest simpla frågorna. Det är därför folk ser dig som en lögnare.

Vad har jag utelämnat? Vilka är de mest simpla frågorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in