• 1
  • 2
2021-09-28, 14:16
Medlem
Det är en Cylinda FTTK modell dvs tvätt och tork som blivit konstig. Maskinen beter sig underligt då den ska byta ut vattnet i maskinen vilket sker ca 10-15 min in i programmet. När den tömmer vattnet så tar den in nytt men slutar aldrig att ta in och ett fel meddelande visar sig där det står " Överfölde stäng av kranen"

Jag har bra fall i avloppsslangen och testat olika höjder, enda gången jag kommer vidare de momenten är om jag stänger av kranen precis då kan tömmer och låta tömma klart innan jag drar igång kranen igen och den tar in nytt vatten. uteslöt Inloppsventilen då han stänger och öppnar vid vissa tillfällen och den drar inte in vatten när maskinen är avstängd. De enda jag kan tänka mig är kretskortet att det är ett el fel eventuell någon sensor som mäter hur mkt vatten som är i trumman. VI ska flytta inom 2 år och vill inte lägga pengar på en dyr maskin och vågar inte ta hem ett kretskort ifall det inte är problemet då ett kostar runt 2k. Någon som är haj på tvätt maskiner !?

Tacksam för all hjälp man kan få.
Citera
2021-09-28, 14:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malsori254
Det är en Cylinda FTTK modell dvs tvätt och tork som blivit konstig. Maskinen beter sig underligt då den ska byta ut vattnet i maskinen vilket sker ca 10-15 min in i programmet. När den tömmer vattnet så tar den in nytt men slutar aldrig att ta in och ett fel meddelande visar sig där det står " Överfölde stäng av kranen"

Jag har bra fall i avloppsslangen och testat olika höjder, enda gången jag kommer vidare de momenten är om jag stänger av kranen precis då kan tömmer och låta tömma klart innan jag drar igång kranen igen och den tar in nytt vatten. uteslöt Inloppsventilen då han stänger och öppnar vid vissa tillfällen och den drar inte in vatten när maskinen är avstängd. De enda jag kan tänka mig är kretskortet att det är ett el fel eventuell någon sensor som mäter hur mkt vatten som är i trumman. VI ska flytta inom 2 år och vill inte lägga pengar på en dyr maskin och vågar inte ta hem ett kretskort ifall det inte är problemet då ett kostar runt 2k. Någon som är haj på tvätt maskiner !?

Änden på ut slangen, ligger den åvanför vattenytan?
Citera
2021-09-28, 14:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Kolla blocket om du kan tänka dig köpa begagnat. Folk säljer mer eller mindre nya maskiner bara för att de inte passar med deras smak när de köpt nytt hus.
Låter som att det är någon nivåsensor som inte ger signal när maskinen uppnått den nivån som ska vara och istället fortsätter att fylla tills överfyllnadssensorn går till.
Citera
2021-09-28, 14:27
Medlem
Jag det ligger över vattenytan, och ja jag var lite inne på nivåsensorn. Antagligen är det något med nivåsensorn eller kretskortet helt .. Kanske någon mer som är kunning ?
Citera
2021-09-28, 14:30
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Jag det ligger över vattenytan, och ja jag var lite inne på nivåsensorn. Antagligen är det något med nivåsensorn eller kretskortet helt .. Kanske någon mer som är kunning ?

Läst manualen?
Citera
2021-09-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gp1
Läst manualen?

Aja men, just det felet står det inga åtgärder på utan bara att man ska kontakta service personal som ska ha 1400kr bara för att sätta foten i längehten.. Nej tack
Citera
2021-09-28, 15:06
Medlem
Som många skriver sannolikt en givare och ett billigt fel att ordna själv. När jag jobbade på kundtjänst med vitvaror gav vi ibland hintar om vilken del det kunde vara. Ring och testa dom.
Citera
2021-09-28, 15:42
Medlem
goofers avatar
Kolla pumparna!
Det fastnar lätt skit där som gör att pumpen fungerar dåligt eller stannar helt.

Det gäller främst tömningen.

Min maskin fick ett sådant fel, det visade sig att en liten sten fastnat i pumpen blad och låst den.
Citera
2021-09-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Kolla pumparna!
Det fastnar lätt skit där som gör att pumpen fungerar dåligt eller stannar helt.

Det gäller främst tömningen.

Min maskin fick ett sådant fel, det visade sig att en liten sten fastnat i pumpen blad och låst den.

Jag har skruvat ner hela maskinen och gjort rent allt jag kunnat inklusive pumpen. Det har inte hjälpt
Citera
2021-09-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Som många skriver sannolikt en givare och ett billigt fel att ordna själv. När jag jobbade på kundtjänst med vitvaror gav vi ibland hintar om vilken del det kunde vara. Ring och testa dom.

Har ringt o pratat med dem ett par gånger men jag får ingen som helst hjälp via telefon.
Citera
2021-09-28, 16:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Har ringt o pratat med dem ett par gånger men jag får ingen som helst hjälp via telefon.

Gå till en elonbutik då jag är rätt säker på att de säljer cylinda. Försök få prata med någon av deras servicekillar och se om du kan få något tips. De brukar vara hjälpsamma då det annars kan ta någon vecka eller två innan de hinner komma förbi.
Citera
2021-09-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gå till en elonbutik då jag är rätt säker på att de säljer cylinda. Försök få prata med någon av deras servicekillar och se om du kan få något tips. De brukar vara hjälpsamma då det annars kan ta någon vecka eller två innan de hinner komma förbi.

Har faktiskt pratat med en servicekille på Elon, och utan att komma ut till mig så trodde han precis som vi har diskuterat här att det är någon typ av elfel. Mer kunde han inte säga utan att skicka ut någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in