• 1
  • 2
2021-09-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
1. Tänkte att jag redan tipsat om det.
2. Framgår väl precis överallt.
Man behöver ibland vara övertydlig, särskilt när det gäller hantering av livsmedel och recept.
1. Nja, behöver inte vara rinnande vatten, viktigt med plastpåse runt köttet (av hygienskäl).
2. Ja, absolut.
Citera
2021-09-28, 18:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Man behöver ibland vara övertydlig, särskilt när det gäller hantering av livsmedel och recept.
1. Nja, behöver inte vara rinnande vatten, viktigt med plastpåse runt köttet (av hygienskäl).
Man får betydligt snabbare tining med rinnande vatten. Även en mer hygienisk hantering. Lite blast chiller for home, fast tvärt om :-)
Senast redigerad av constant 2021-09-28 kl. 19:24.
Citera
2021-09-28, 18:37
Bannlyst
Lägg frysta grejer i en tjock plastpåse eller två, tryck ut luften, in i kastrullen och spola 40 graders vatten på den långsamt med vattenkranen. Bara vatten gör att saker tinar 20 ggr fortare. Det tar väl 20 minuter kanske. Broccoli tar 4 minuter. Jag tror det att det blir tillagat på utsidan om man har för vamt vatten. /Hobbykock
Citera
2021-09-28, 18:40
Medlem
miikoss avatar
Beror ju på vad man ska göra. Ska man strimla så behöver man ju inte tina så länge. Ska man tillaga hela fileér så tar det längre tid.

Jag har en tiningsplatta i allumiun, som jag brukar lägga sakerna på och sedan låta det ligga i rumstemperatur.

Allumium leder värme fortare än luft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in