2021-09-28, 10:29
Medlem
skendraktigs avatar
Regeringen vill göra det möjligt att porta personer som riskerar att begå brott från bibliotek och simhallar. Det säger justitieminister Morgan Johansson (S) till SR Ekot.
– Om du går till en simhall och sedan inte kan bete dig, till exempel ofredar andra människor, eller om du går till ett bibliotek och för oväsen, ska du då ha en självklar rättighet att bara få komma tillbaka igen? Nej, det tycker inte jag faktiskt, säger han.
En proposition ska läggas fram i januari 2022 med målet att lagen ska träda i kraft i juli samma år.

https://omni.se/bibliotek-och-simhallar-kan-fa-porta-vissa-personer/a/z78Abr

Vad tycker ni, är detta en bra idé? Eller ett hot mot demokratin?
Citera
2021-09-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skendraktig
Regeringen vill göra det möjligt att porta personer som riskerar att begå brott från bibliotek och simhallar. Det säger justitieminister Morgan Johansson (S) till SR Ekot.
– Om du går till en simhall och sedan inte kan bete dig, till exempel ofredar andra människor, eller om du går till ett bibliotek och för oväsen, ska du då ha en självklar rättighet att bara få komma tillbaka igen? Nej, det tycker inte jag faktiskt, säger han.
En proposition ska läggas fram i januari 2022 med målet att lagen ska träda i kraft i juli samma år.

https://omni.se/bibliotek-och-simhallar-kan-fa-porta-vissa-personer/a/z78Abr

Vad tycker ni, är detta en bra idé? Eller ett hot mot demokratin?

Det är på tiden att s k "osocialt beteende" börjar tas på allvar. Vi börjar få alltför många som inte vet hur vi brukade uppföra oss mot varann. Vi borde kanske börja skriva på "Lagen om de mänskliga skyldigheterna" nu?
Citera
2021-09-28, 10:47
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
Frågan är hur skall dessa lagar tillämpas? Skall det finnas tillgängliga väktare som slänger ut personer? Tror knappast att vanlig personal kommer att våga göra något.

F.ö är det tragiskt att vi skall behöva ha sådana här lagar öht men nu har vi ju blivit berikade.
Citera
2021-09-28, 10:51
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Det är väl inte galet att porta folk som inte kan bete sig. Jag som är vänster styrs dock av logik och inte känslor och undrar lite hur de portade personerna ska beskattas? Är det bara simhallar och bibliotek som ska innefattas eller ska det även gälla kollektivtrafik, sjukvårdsinrättningar och annan offentlig verksamhet? Är det rimligt att portade människor ska tvingas betala skatt för en verksamhet hen förnekas tillgång till?

Ser detta som valfläsk och tror ärligt att störande element redan är portade med det lagstöd som redan finns.
Citera
2021-09-28, 11:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det är väl inte galet att porta folk som inte kan bete sig. Jag som är vänster styrs dock av logik och inte känslor och undrar lite hur de portade personerna ska beskattas? Är det bara simhallar och bibliotek som ska innefattas eller ska det även gälla kollektivtrafik, sjukvårdsinrättningar och annan offentlig verksamhet? Är det rimligt att portade människor ska tvingas betala skatt för en verksamhet hen förnekas tillgång till?

Ser detta som valfläsk och tror ärligt att störande element redan är portade med det lagstöd som redan finns.
Den ena frågan behöver inte ha med den andra att göra.
Jag betalar skatt till massor med saker som jag aldrig någonsin får ta del av.

-Faktum är att jag är skit-trött på skattetrycket, om jag är en duktig arbetare så ska jag få äta frukterna av mitt arbete, inte behöva skänka bort pengarna till saker flum-politiker hittar på!
Citera
2021-09-28, 11:39
Avslutad
Citat:

Hur kan du vara så säker på att de portade människorna faktiskt betalar skatt?

Sjukvård är ju en sådan sak som nog de flesta anser vara viktigare att alla har tillgång istället för bibliotek och simhallar.
Citera
2021-09-28, 11:43
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Den ena frågan behöver inte ha med den andra att göra.
Jag betalar skatt till massor med saker som jag aldrig någonsin får ta del av.

-Faktum är att jag är skit-trött på skattetrycket, om jag är en duktig arbetare så ska jag få äta frukterna av mitt arbete, inte behöva skänka bort pengarna till saker flum-politiker hittar på!

Du har rätt i det du säger, dock har du rätt till det du betalar skatt för även om du nödvändigtvis inte uppfyller villkoren. Barnomsorg har du rätt till om du har barn, likaså sjukvård om du blir sjuk.

Det är dock skillnad på att nekas och att förnekas.
Citera
2021-09-28, 12:09
Medlem
SkuttCobains avatar
Man får ju porta kända snattare från butiker. Så självklart ska man kunna porta dem som inte kan hålla fingrarna i styr på badhus eller använder biblioteken som droghandelskontor.
Citera
2021-09-28, 12:22
Medlem
jesussugers avatar
Den vanliga svensson behöver ej va orolig, därimot lättnad för vi vet ju vilka som ställer till med problem på dessa ställen.
Citera
2021-09-28, 12:25
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Hur kan du vara så säker på att de portade människorna faktiskt betalar skatt?

Hur kan du vara säker på att de inte för det för att komma med ett lika korkat argument som ditt?

Min poäng är att det kan bli jäkligt förödande att förvägra människor saker de betalar skatt för, att du älskar dvärgen Molgam och allt han säger bryr jag mig inte om. Ser dock problemen och populismen i uttalandet vilket du som uppenbar sosse inte ser eftersom du alltid kommer vara sosse oavsett politik, en jävla sandlåda är vad det är.

Hur vore det om du och dina gelikar stod upp för era egna åsikter istället för att politiskt korrekta som ni är hela tiden skydda ert parti?
Citera
2021-09-28, 12:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

det märks att ni är vänster.

Det skulle betyda att allt man inte vill betala skatt till, ser man till att straffa ut sig ifrån.

Vi kommer att se horder med människor som tar sig in i simhallar och bibliotek enbart med syfte att få skattelättnader när dom blir portade.
Citera
2021-09-28, 12:36
Medlem
dampskalles avatar
Man undrar vem som ska kastas ut. Det blir en lättnad för de som jobbar på bibblan, de kommer inte behöva vaka över barnen när de fått kasta ut de vanliga peddosarna på barnavdelningen och ja de verkar finnas överallt.

Folk är ju allmänt stökiga och högljudda på bibliotek numera, men tror inte det är dessa som avses.

Hemlösa som sover där kommer ju kastas ut. Det kan jag känna mig tveksam om. Det är kallt på vintern och härbärget är bara öppet om natten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in