2021-09-28, 12:38
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
det märks att ni är vänster.

Det skulle betyda att allt man inte vill betala skatt till, ser man till att straffa ut sig ifrån.

Vi kommer att se horder med människor som tar sig in i simhallar och bibliotek enbart med syfte att få skattelättnader när dom blir portade.

Medans du som höger gladeligen betalar skatt för något du straffats ut från? Det värsta är att jag tror du tänkte länge innan du skrev ditt inlägg.
Citera
2021-09-28, 12:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Medans du som höger gladeligen betalar skatt för något du straffats ut från? Det värsta är att jag tror du tänkte länge innan du skrev ditt inlägg.
Nu är jag inte höger heller, så innan du börjar försöka sätta folk du inte känner på politikskalan, så ska du kanske läsa inlägget en gång till, du verkar inte ha förstått problematiken.
Citera
2021-09-28, 12:56
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Nu är jag inte höger heller, så innan du börjar försöka sätta folk du inte känner på politikskalan, så ska du kanske läsa inlägget en gång till, du verkar inte ha förstått problematiken.

Ber om ursäkt, i grunden är jag ganska irriterad på höger/vänsterskalan och de epitet vi på detta forum sätter på varandra efter det.
Citera
2021-09-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skendraktig
Regeringen vill göra det möjligt att porta personer som riskerar att begå brott från bibliotek och simhallar. Det säger justitieminister Morgan Johansson (S) till SR Ekot.
– Om du går till en simhall och sedan inte kan bete dig, till exempel ofredar andra människor, eller om du går till ett bibliotek och för oväsen, ska du då ha en självklar rättighet att bara få komma tillbaka igen? Nej, det tycker inte jag faktiskt, säger han.
En proposition ska läggas fram i januari 2022 med målet att lagen ska träda i kraft i juli samma år.

https://omni.se/bibliotek-och-simhallar-kan-fa-porta-vissa-personer/a/z78Abr

Vad tycker ni, är detta en bra idé? Eller ett hot mot demokratin?
Frihet under ansvar.
Och med det så ska inte människor få någon frihet om de inte kan ta ansvar för den. Helt ok förslag
Citera
2021-09-28, 15:02
Medlem
Citat:
Hur kan du vara säker på att de inte för det för att komma med ett lika korkat argument som ditt?

Min poäng är att det kan bli jäkligt förödande att förvägra människor saker de betalar skatt för, att du älskar dvärgen Molgam och allt han säger bryr jag mig inte om. Ser dock problemen och populismen i uttalandet vilket du som uppenbar sosse inte ser eftersom du alltid kommer vara sosse oavsett politik, en jävla sandlåda är vad det är.

Hur vore det om du och dina gelikar stod upp för era egna åsikter istället för att politiskt korrekta som ni är hela tiden skydda ert parti?
Du vet nog innerst inne att de allra flesta människor som beter sig illa på simhallar och bibliotek INTE betalar skatt.
Citera
2021-09-28, 15:39
Medlem
Det finns ju också Bibliotekarier som ofredar andra..... Ibland t.o.m. stalkar….. Vilken lag gäller för Bibliotekarier och annan personal ?
Citera
2021-09-28, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Man får ju porta kända snattare från butiker. Så självklart ska man kunna porta dem som inte kan hålla fingrarna i styr på badhus eller använder biblioteken som droghandelskontor.

Så får man verkligen göra det? Kan du inte visa lagstöd för det?

Hälsningar
Den gamla seccen- väktaren// OV // Hundföraren

För övrigt går det inte heller att Porta folk för att vistas på offentliga platser. Man kan köra bort dem tillfälligt med man har inte rätt att Porta någon.

Därför ser jag den här lagen som någonting positivt.
Citera
2021-09-28, 15:50
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Frågan är hur skall dessa lagar tillämpas? Skall det finnas tillgängliga väktare som slänger ut personer? Tror knappast att vanlig personal kommer att våga göra något.

F.ö är det tragiskt att vi skall behöva ha sådana här lagar öht men nu har vi ju blivit berikade.

Det är ett mindre problem (gissningsvis kommer man ha bilpatruller med ordningsvakter som kommer till platsen eller poliser, fångar skurkarna, ID:ar, de åker in i någon av de nationella databaserna om att det här är en problemmakare.

Såna här lagar måste alltid till och ännu hårdare lagar i ett icke homogent land, det är av naturen så att ett bland land alltid är mer kaotiskt då ingen tillit finns mellan folkgrupperna, de invasiva litar inte på ursprungsbefolkningen för ursprungsbefolkningen var enligt de alldeles för dumma i huvudet som släppt in oss tycker de och de har helt rätt i det och ursprungsbefolkningen litar inte på främlingarna och värre blir det alltid när främlingarna börjar utföra brott och antisociala beteende som i deras egna kulturer kan vara helt accepterade beteenden.

Det bästa är dock att man sätter ett tak på hur många utlänningar man ska ha i landet, 100000 eller kanske 1% av befolkningen är hanterbart, så fort man når taket så får ingen komma in förrens någon dött av eller flyttat ut igen eller helt enkelt kastas ut.

Men då krävs en återvandring av runt 2-3 miljoner, svenskarna har bara ett land, dessa grupper har i t.ex. muslimernas fall nästan 60 länder med sin skitiga kriminella kultur, så att det skulle vara något större problem med att kasta ut samtliga muslimer t.ex. existerar inte, det är inte så att de inte har några länder att åka till om det är trubbel i hemlandet, man har som sagt nästan 60 länder att grisa runt i.

Men det är helt galet att vi inte har något tak för antalet utlänningar, vidare ska man aldrig tillåta dessa utlänningar att bli "svenska", man kan ha uppehållstillstånd men ge de mer än de gör det bara svårare att göra sig av med då de faktiskt inte kan och aldrig kommer vara svenskar.
Citera
2021-09-28, 15:54
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Så får man verkligen göra det? Kan du inte visa lagstöd för det?

Hälsningar
Den gamla seccen- väktaren// OV // Hundföraren

För övrigt går det inte heller att Porta folk för att vistas på offentliga platser. Man kan köra bort dem tillfälligt med man har inte rätt att Porta någon.

Därför ser jag den här lagen som någonting positivt.

Jag tror att vår vän tror att detta har gått igenom redan:
Ny lag ska porta snattare – Handlaren: ”De kommer varje dag och tar vad de vill ha”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/ny-lag-kan-porta-snattare-fran-butiker-ica-handlaren-det-ar-en-bra-borjan

dock är den lite halvt tandlös:
"Den nya lagen innebär att åklagare kan besluta om ett tillträdesförbud på högst ett år i taget för återkommande snattare. Den som bryter förbudet riskerar böter eller fängelse i högst sex månader."

sjukt att man inte skriver lagen så att den som portar är den som beslutar om hur länge och kan när som helst porta eller ta bort portningen, mycket bättre system än ett år i taget. Märks att det är kärringar av båda könen som försöker stifta lagar i Sverige.
Citera
2021-09-28, 22:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ber om ursäkt, i grunden är jag ganska irriterad på höger/vänsterskalan och de epitet vi på detta forum sätter på varandra efter det.
Nu var det faktiskt du som trumpetare ut att du var vänster.

Och förmodligen inser även du att man betalar skatt för en massa saker som man inte har tillgång till

Man blir inte portad på badhus och bibliotek av en slump, kanske inser du även det, men jag är långt ifrån övertygad.
Citera
2021-09-29, 03:51
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Nu var det faktiskt du som trumpetare ut att du var vänster.

Och förmodligen inser även du att man betalar skatt för en massa saker som man inte har tillgång till

Man blir inte portad på badhus och bibliotek av en slump, kanske inser du även det, men jag är långt ifrån övertygad.

Jag tror att möjligheten att porta folk redan finns, därav ser jag Morgans uttalande som valfläsk.
Citera
2021-09-29, 06:19
Bannlyst
Kommer vara en byråkrat process ifrån helvete att genomföra plus att det skall passera en åklagare. Bättre att bibliotek och simhall var utformat som ett medlemskap som kan annuleras. Om du beter dej som ett svin på golfklubben, så åker du ut. Samma med simhallar och bibliotek. Att hålla på och dalta med slöddret som man gör vid biblan vid odenplan är slöseri med skattepengar.

Citat:
Ursprungligen postat av skendraktig
Regeringen vill göra det möjligt att porta personer som riskerar att begå brott från bibliotek och simhallar. Det säger justitieminister Morgan Johansson (S) till SR Ekot.
– Om du går till en simhall och sedan inte kan bete dig, till exempel ofredar andra människor, eller om du går till ett bibliotek och för oväsen, ska du då ha en självklar rättighet att bara få komma tillbaka igen? Nej, det tycker inte jag faktiskt, säger han.
En proposition ska läggas fram i januari 2022 med målet att lagen ska träda i kraft i juli samma år.

https://omni.se/bibliotek-och-simhallar-kan-fa-porta-vissa-personer/a/z78Abr

Vad tycker ni, är detta en bra idé? Eller ett hot mot demokratin?
Senast redigerad av 53280 2021-09-29 kl. 06:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in