2021-09-27, 23:24
Medlem
Vilka nivåer är egentligen de lönsamma lönenivåerna utifrån ett skatteperspektiv idag? Jag ska löneförhandla och tänker att om jag har koll på detta så kan jag försöka lägga mig inom rätt intervall så jag slipper skatta för mycket i onödan. Då kan jag istället lägga mer fokus på andra förmåner, istället för att öka själva lönen i onödan tjänar över 40k/mån idag btw.
Citera
2021-09-27, 23:35
Medlem
mikaelss avatar
Det finns väl bara en brytpunkt, nämligen när du börjar betala statlig skatt, vilket är ca 45' kr/mån, innan dess är det bara kommunalskatt.
Ett sätt att ta ned skatten är ju att löneväxla, dvs sätta av brutto till tjänstepension. Så om du tjänar 50', sätt av 5' och kom precis under gränsen för statlig skatt (och höj din framtida pension).
Citera
2021-09-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det finns väl bara en brytpunkt, nämligen när du börjar betala statlig skatt, vilket är ca 45' kr/mån, innan dess är det bara kommunalskatt.
Ett sätt att ta ned skatten är ju att löneväxla, dvs sätta av brutto till tjänstepension. Så om du tjänar 50', sätt av 5' och kom precis under gränsen för statlig skatt (och höj din framtida pension).

Ah tänkte inte på löneväxla, tack för input! Är det värt att löneväxla? Är det vanligt eller finns riskera med det på något vis? Inte riktigt påläst kring det, men ska kika
Citera
2021-09-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Vilka nivåer är egentligen de lönsamma lönenivåerna utifrån ett skatteperspektiv idag? Jag ska löneförhandla och tänker att om jag har koll på detta så kan jag försöka lägga mig inom rätt intervall så jag slipper skatta för mycket i onödan. Då kan jag istället lägga mer fokus på andra förmåner, istället för att öka själva lönen i onödan tjänar över 40k/mån idag btw.
Du är naiv eller dum i huvudet. Alla förmåner beskattas till värdet. Tjänar du mer, skattar du mer. Det är väl fair?
Citera
2021-09-28, 08:35
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Så hög lön som möjligt, om du tjänar mer än statliga skatten så sätts mer av till TP 30% på allt över den statliga skatten.
Citera
2021-09-28, 10:21
Moderator
HelgeBuks avatar
Försök så gott det går hålla dig under brytpunkten. Löneväxling var väl ett ok förslag. Annars tjänstebil, längre semester eller andra slags förmåner som inte höjer inkomsten.
Citera
2021-09-29, 10:52
Tjäna så mycket som möjligt nära brytpunkten är det mest ekonomiska. Övriga pengar tar du om det finns möjlighet in på ett eget AB eller om det finns aktieoptioner.
Citera
2021-09-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Försök så gott det går hålla dig under brytpunkten. Löneväxling var väl ett ok förslag. Annars tjänstebil, längre semester eller andra slags förmåner som inte höjer inkomsten.

Detta.

Löneväxla till tjänstepensionen är givet.
Extra semester, förstärkt föräldrapenning/föräldralön/sjuklön är andra bra förmåner som inte beskattas (mer än normalt när du använder dem).

Sen finns ju de gamla vanliga skattefria förmånerna som tjänstemobil, friskvård, julklapp osv.

Även vårdförsäkring kan vara uppskattat. Den beskattas visserligen men bara till 60% om jag minns rätt.
Kanske möjlighet att arbeta hemifrån, valfria arbetstider, 38 timmars arbetsvecka kan vara något att ta upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in