• 1
  • 2
2021-09-26, 22:17
Medlem
Jag håller på att beställa några varor från danmark som kostar en del runt 10k och de berättade att jag kunde få lägre pris och skippa VAT om jag hade ett registrerat företag..

Jag har inget företag och kan inte dra det på jobbet.

Finns det några avgifter eller liknade om man hittar på någon AB sen avsluta det efter att jag har fått hem varorna till billigare pris ?
Citera
2021-09-26, 22:28
Medlem
Kanske inte hjälper i just ditt fall, men här finns en "genväg" för att starta aktiebolag:
https://www.fortnox.se/lagerbolag/

Citat:
Ursprungligen postat av RR-
...om man hittar på någon AB...
Vad menar du med att hitta på? Låtsas-bolag? Antingen existerar ett bolag eller så existerar det inte.
Senast redigerad av anders197503 2021-09-26 kl. 22:32.
Citera
2021-09-26, 22:41
Medlem
Citat:
Jag håller på att beställa några varor från danmark som kostar en del runt 10k och de berättade att jag kunde få lägre pris och skippa VAT om jag hade ett registrerat företag..

Finns det några avgifter eller liknade om man hittar på någon AB sen avsluta det efter att jag har fått hem varorna till billigare pris ?

De kommer nog att dra VAT i alla fall
Citera
2021-09-26, 23:10
Medlem
Varför ska du ha ett AB, det kostar ju runt 25k starta upp

Enskild firma med F skatt går fort fixa, är ni två kan ni öppna handelsbolag

Skatta för varor får du nog göra men däremot kan du momsa produkterna

https://bolagsverket.se/
https://www.verksamt.se/starta
Senast redigerad av popcornpopop 2021-09-26 kl. 23:12.
Citera
2021-09-26, 23:13
Medlem
Citat:

Det är bara dumt att fixa ett företag då man inte behöver det. Kan bli en massa konsekvenser.
Citera
2021-09-27, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Varför ska du ha ett AB, det kostar ju runt 25k starta upp

Enskild firma med F skatt går fort fixa, är ni två kan ni öppna handelsbolag

Skatta för varor får du nog göra men däremot kan du momsa produkterna

https://bolagsverket.se/
https://www.verksamt.se/starta

Kostar 50k att starta AB varför skriver du saker du inte vet något om? Sluta förstör flashback.

Att starta ett bolag för att importera varor för 10k är det bland det dummaste jag någonsin läst på hela flashback. "Du kan momsa produkterna". Du kan inte göra avdrag för moms hur som helst din dumma jävla idiot. Dina råd är bland det absolut värsta jag läst. Du kan inte ha mer än 70 iq.
Citera
2021-09-27, 06:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Kostar 50k att starta AB varför skriver du saker du inte vet något om? Sluta förstör flashback.

Att starta ett bolag för att importera varor för 10k är det bland det dummaste jag någonsin läst på hela flashback. "Du kan momsa produkterna". Du kan inte göra avdrag för moms hur som helst din dumma jävla idiot. Dina råd är bland det absolut värsta jag läst. Du kan inte ha mer än 70 iq.

Är du dum i hela huvudet?

"När du startar ett aktiebolag måste du ha minst 25 000 kronor i aktiekapital"

https://www.verksamt.se/starta/valj-...orm/aktiebolag

"varför skriver du saker du inte vet något om? Sluta förstör flashback."
Senast redigerad av trottwell 2021-09-27 kl. 06:55.
Citera
2021-09-27, 07:16
Medlem
Citat:

1. För att du ska kunna köpa en vara med företagets pengar så krävs det att företaget har användning för den i sin verksamhet.

2. Du får inte använda varan i privat syftet utan då ska du förmånsbeskattas.

3. Ett företag måste ha som mål att göra vinst.

Det är tre enkla regler som gör att det troligen inte är någon idé för dig att gå vidare i uppstart av företag i detta fall.

Edit: Aktiekapital som några diskuterar i tråden är inte en kostnad utan det är pengar som man som grundare tillför företaget för att det ska ha kapital att börja driva verksamhet.

Däremot så finns det kostnader i samband med startandet exempelvis registreringsavgifter.
Senast redigerad av Mynicname 2021-09-27 kl. 07:25.
Citera
2021-09-27, 13:35
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Du får väl köra en fuling och kalla dig för Firma xxx xxx. Frågar dem säger du att det är en enskild firma och så hoppas du att de inte kollar upp det, vilket de säkert gör eftersom de själva inte vill sitta med svarte petter när staten knackar på dörren.

Räkna dock med att du torskar. Då blir det betydligt dyrare för dig än att slanta det du skall från början.
Citera
2021-09-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är du dum i hela huvudet?

"När du startar ett aktiebolag måste du ha minst 25 000 kronor i aktiekapital"

https://www.verksamt.se/starta/valj-...orm/aktiebolag

"varför skriver du saker du inte vet något om? Sluta förstör flashback."

Precis :-)

Jo man får momsa produkterna om andemeningen är att använda dessa som inventarier i företaget.
Citera
2021-09-27, 23:00
Medlem
okej gänget jag kommer inte starta något, tack för era svar
Citera
2021-09-28, 01:28
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Du får väl köra en fuling och kalla dig för Firma xxx xxx. Frågar dem säger du att det är en enskild firma och så hoppas du att de inte kollar upp det, vilket de säkert gör eftersom de själva inte vill sitta med svarte petter när staten knackar på dörren.

Räkna dock med att du torskar. Då blir det betydligt dyrare för dig än att slanta det du skall från början.
Funkar ändå inte. Du betalar alltid moms.
Har du företag kan du få tillbaka det om du har utgifter som överstiger momsen.
Så det går ju inte komma runt.

Sjukaste är dock att TS funderade över detta för ca 10k...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in