Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Ser ju faktiskt intressant ut, frågan är väl hur länge hela Ola Serneke historian ska ligga som en våt filt.
Ola Sernekes Placera-skandal har egentligen ingen substantiell påverkan på själva verksamheten. Men skandalen har färgat många privatsparares åsikt om aktien, det märks tydligt. Antalet aktieägare på Avanza och Nordnet har minskat kraftigt och i diverse online forum finns det alltid folk som har noll koll på företaget eller aktien, men är snabba på att uttrycka negativa åsikter.
Detta är inte unikt för Serneke och inget som jag fäster vikt vid. Många företag, såväl framgångsrika som mindre lyckade, har en dedikerad skara skeptiker. Tesla, Apple, Ericsson, SBB, Evolution Gaming, ... you name it.
Sernekes Placera-skandal (och även andra skandaler, från Säve till Järfälla med några där emellan) känns mindre allvarliga jämfört med andra storföretag och speciellt svenska byggbolag.
Skanska, för att ta ett exempel, har en mängd kartell-relaterade skandaler. En mängd rent kriminella saker, såsom sannolikt medveten förgiftning av dricksvatten (Rhoca Gil är nog allvarligast, men det finns fler fall). En mängd mutrelaterade skandaler. En mängd stora skandaler rörande byggfel. Kollaps av brobygge för några år sen, som resulterade i ett antal allvarliga kroppskador och kanske även dödsfall, för att ge ett exempel. Och Skanska:s alla NKS skandaler, som utlöste varandra och fick spaltkilometrar i Sveriges stora dagstidningar. Det finns även flera böcker skrivna om NKS skandaler. Listan kan göras lång. Mycket längre än Sernekes.
Det går inte komma ifrån faktumet att Sernekeaktien värderas till rejäl rabatt jmf med branschkollegorna. Jag gjorde en hel del research, kom fram till rabatten var omotiverad och såg ingen anledning att vänta. I skrivande stund har jag runt 25% av hela mitt innehav i Serneke (GAV strax över 50). Dock inga planer på att öka, brukar inte köra all-in. Resan framöver kan vara lite volatil, även om det inte är särskilt sannolikt. Jag tror att Sernekeaktier kommer att uppvärderas så småningom. Och uppvärderas rejält.