• 1
  • 2
2021-09-26, 20:32
Medlem
Internetkrigares avatar
De verkar vara på nedåtgående trend. När ska man köpa dom? De ligger på typ precorona värdering.
Citera
2021-09-26, 20:36
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
När Miljöpartiet inte längre sitter i regeringen eller är stödparti.
Citera
2021-09-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
När Miljöpartiet inte längre sitter i regeringen eller är stödparti.
Tar man Skanska så är 40% av omsättningen Norden (inklusive Sverige), 17 % övriga Europa och 43 % USA. Miljöpartiet har därför inte så mycket att säga till om när en stor majoritet av företagets omsättning sker utanför Sveriges gränser.
Citera
2021-09-27, 05:49
Medlem
bajssprutans avatar
Jag är inte så säker på att man ska göra det riktigt än. Höjda materialpriser, brist på vissa varor, krångel med coronaregler och ökat vabbande plus sjukfrånvaro lär kasta grus i resultatet rejält. Jag skulle avvakta.

Full disclosure så har jag en del i peab sedan länge.
Citera
2021-09-27, 10:14
Medlem
MahaNakhons avatar
Jag anser att Serneke-aktien är ett bra köp redan idag.
Resonemang här: (FB) Serneke - SRNKE
Om vi ska prata siffror, relativt till andra byggbolag, så ser det ut som ett mycket bra köpläge.

Skanska
  • BV = 93 354
  • EV = 79 420 (enterprise value)
  • EK = 41 031
  • Totala tillgångar = 128 116
  • Bruttomarginal = 11,0%
  • Rörelsemarginal = 8,3%

Peab
  • BV = 27 479
  • EV = 39 845 (enterprise value)
  • EK = 11 694
  • Totala tillgångar = 43 829
  • Bruttomarginal = 10,1%
  • Rörelsemarginal = 6,3%

NCC
  • BV = 15 049
  • EV = 19 927 (enterprise value)
  • EK = 4 296
  • Totala tillgångar = 30 155
  • Bruttomarginal = 8,3%
  • Rörelsemarginal = 2,6%

Serneke
  • BV = 1 338
  • EV = 1 132 (enterprise value)
  • EK = 2 340
  • Totala tillgångar = 6 297
  • Bruttomarginal = 0,95%
  • Rörelsemarginal = 0,17%

* Siffror utan procent är i MSEK.
** Siffrorna kommer från Börsdata Pro och avser 2021 Q2 (utom BV, som är färsk)
*** Siffrorna varierar från kvartal till kvartal, och marginalerna kan variera kraftigt, men dessa siffror ändå ger en bra översikt. Det är inga ”outliers” som är tagna här.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-27 kl. 10:28.
Citera
2021-09-27, 10:16
Medlem
MahaNakhons avatar
Jag ska hålla det kort:
  1. Notera att Sernekes EK (eget kapital) är mycket högre än hela börsvärdet. Om man inte ser ett köpläge här… Notera att andra byggbolag har omvänt, precis som förväntat, dvs. högre BV än EK.
  2. Notera att Sernekes marginaler ligger långt under branschen. Det är en av faktorerna som förklarar den låga värderingen. Tidsfråga, och det kommer inte ta lång tid, innan marginalerna kommer närmare branschens genomsnitt och värderingen justeras därefter.
  3. Fler (översiktliga) argument hittas här: (FB) Serneke - SRNKE

Full disclose: jag har en del i Serneke som jag köpte under sommaren (och lite till under hösten) 2021 pga den låga värderingen.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-27 kl. 10:25.
Citera
2021-09-27, 10:23
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag är inte så säker på att man ska göra det riktigt än. Höjda materialpriser, brist på vissa varor, krångel med coronaregler och ökat vabbande plus sjukfrånvaro lär kasta grus i resultatet rejält. Jag skulle avvakta.

Full disclosure så har jag en del i peab sedan länge.

Jag vet att du har koll och är genuint tacksam för våra samtal via PM. Alltid intressant, insiktsfullt och värdefullt. Med det sagt, jag sticker ut hakan och säger att Serneke är ett bättre köp än Peab. Vi kan registrera dagens aktiekurser och återkomma till dem i framtiden.

Stängningskurser förra handelsdagen:
  • PEAB B = 93,15
  • Serneke B = 47,9
Citera
2021-09-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Serneke
  • BV = 1 338
  • EV = 1 132 (enterprise value)
  • EK = 2 340
  • Totala tillgångar = 6 297
  • Bruttomarginal = 0,95%
  • Rörelsemarginal = 0,17%

* Siffror utan procent är i MSEK.
** Siffrorna kommer från Börsdata Pro och avser 2021 Q2 (utom BV, som är färsk)
*** Siffrorna varierar från kvartal till kvartal, och marginalerna kan variera kraftigt, men dessa siffror ändå ger en bra översikt. Det är inga ”outliers” som är tagna här.
Rörelsemarginalen du skrivit är väl ett rullande 12 månaders? För Q2 2021 kom dom ju faktiskt upp i 4,7% så verkar ändå som dom redan börjat få ordning på den (1,6% i Q2).

Ser ju faktiskt intressant ut, frågan är väl hur länge hela Ola Serneke historian ska ligga som en våt filt.
Citera
2021-09-27, 15:43
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rörelsemarginalen du skrivit är väl ett rullande 12 månaders? För Q2 2021 kom dom ju faktiskt upp i 4,7% så verkar ändå som dom redan börjat få ordning på den (1,6% i Q2).

My bad. Bra upptäckt! Marginalerna var rullande 12 mån.
Övrig data, värdena i MSEK, gäller 2021 Q2 (utom BV, som var färsk).

Ja, det finns indikationer på att marginaler är redan på väg att 'normaliseras'.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-27 kl. 16:31.
Citera
2021-09-27, 15:57
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Jag vet att du har koll och är genuint tacksam för våra samtal via PM. Alltid intressant, insiktsfullt och värdefullt. Med det sagt, jag sticker ut hakan och säger att Serneke är ett bättre köp än Peab. Vi kan registrera dagens aktiekurser och återkomma till dem i framtiden.

Stängningskurser förra handelsdagen:
  • PEAB B = 93,15
  • Serneke B = 47,9
Jag skulle ärligt talat tro att du har rätt. Mindre bolag har lättare att växa och Olas härj har säkert gett en bra rabatt på aktien.
Dock står jag lite avvaktande till byggsvängen i det stora hela. Köper inget men säljer inte heller.
Men serneke känns som en vettig play just med tanke på rabatten.

När Q3orna börjar trilla in borde man se varthän det barkar.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-27 kl. 16:26.
Citera
2021-09-27, 16:19
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ser ju faktiskt intressant ut, frågan är väl hur länge hela Ola Serneke historian ska ligga som en våt filt.
Ola Sernekes Placera-skandal har egentligen ingen substantiell påverkan på själva verksamheten. Men skandalen har färgat många privatsparares åsikt om aktien, det märks tydligt. Antalet aktieägare på Avanza och Nordnet har minskat kraftigt och i diverse online forum finns det alltid folk som har noll koll på företaget eller aktien, men är snabba på att uttrycka negativa åsikter.

Detta är inte unikt för Serneke och inget som jag fäster vikt vid. Många företag, såväl framgångsrika som mindre lyckade, har en dedikerad skara skeptiker. Tesla, Apple, Ericsson, SBB, Evolution Gaming, ... you name it.

Sernekes Placera-skandal (och även andra skandaler, från Säve till Järfälla med några där emellan) känns mindre allvarliga jämfört med andra storföretag och speciellt svenska byggbolag.

Skanska, för att ta ett exempel, har en mängd kartell-relaterade skandaler. En mängd rent kriminella saker, såsom sannolikt medveten förgiftning av dricksvatten (Rhoca Gil är nog allvarligast, men det finns fler fall). En mängd mutrelaterade skandaler. En mängd stora skandaler rörande byggfel. Kollaps av brobygge för några år sen, som resulterade i ett antal allvarliga kroppskador och kanske även dödsfall, för att ge ett exempel. Och Skanska:s alla NKS skandaler, som utlöste varandra och fick spaltkilometrar i Sveriges stora dagstidningar. Det finns även flera böcker skrivna om NKS skandaler. Listan kan göras lång. Mycket ​längre än Sernekes.

Det går inte komma ifrån faktumet att Sernekeaktien värderas till rejäl rabatt jmf med branschkollegorna. Jag gjorde en hel del research, kom fram till rabatten var omotiverad och såg ingen anledning att vänta. I skrivande stund har jag runt 25% av hela mitt innehav i Serneke (GAV strax över 50). Dock inga planer på att öka, brukar inte köra all-in. Resan framöver kan vara lite volatil, även om det inte är särskilt sannolikt. Jag tror att Sernekeaktier kommer att uppvärderas så småningom. Och uppvärderas rejält.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-27 kl. 16:39.
Citera
2021-09-27, 23:30
Medlem
Känns lite risky med byggbranschen generellt just nu tycker jag spontant och aktar mig lite. Har dock en del aktier i norska AF-gruppen som ger ett genuint intryck.
Har tills nyligen jobbat som platschef i byggbranschen och kan ju säga att serneke inte har bästa anseendet i branschen.
De har ju vuxit snabbt och under perioder lagt sig toklågt prismässigt på stora entreprenader för att säkra volym. Det finns nog gott om (under)entreprenörer som ledsnat på att räkna och sedan aldrig få tilldelning på entreprenader åt Serneke. Man bör inte, enligt mig, väga Serneke i samma vågskål som de stora etablerade bolagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in