• 1
  • 2
2021-09-26, 18:05
Medlem
En fråga; varför ska ett gymkort kosta så jävla mycket? Kollade på lite olika gym och det billigaste alternativet var cirka 300+ kronor per månad. Inte för att nämna när jag kollade på typ Nordic wellness och Actic så hade båda olika avgifter för att bli medlem. Nästan som en bank typ. Är det vettigt att det ska vara så dyrt att träna på gym? Lägg till att jag inte ens bor i Stockholm eller annan storstad, bor i Peking. Varför?

Mvh,

Jazzman35
Citera
2021-09-26, 18:16
Medlem
Deckard-Cains avatar
Vad är det värt att bli av med fettet?
Citera
2021-09-26, 18:24
Medlem
Det är ju inte dyrt utan billigt. Högst 2-3 tior per pass eller billigare. Mycket utrustning ingår plus omklädningsrum, dusch och toa. Alternativet blir utegym eller att bygga ett själv.
Citera
2021-09-26, 18:25
Medlem
Lokalhyra, kanske med ett bra läge kostar. Anpassning till ändamålet, omklädningsrum, bastu, reception osv..

Gymutrustning kostar multum. Skivstång från Eleiko, 7000 kr och uppåt. Viktskiva 2500 kr st. Fundera på hur många skivstänger och vikter ett större gym behöver.

Har inte kollat priserna på maskiner men antar att de kostar en hel del. Nu vet jag inte om man köper eller leasa utrustning.

Personal till administration och gruppass ska ha lön.
Citera
2021-09-26, 18:25
Medlem
Farbaute666s avatar
[quote=jazzman35|77386276]En fråga; varför ska ett gymkort kosta så jävla mycket? Kollade på lite olika gym och det billigaste alternativet var cirka 300+ kronor per månad. Inte för att nämna när jag kollade på typ Nordic wellness och Actic så hade båda olika avgifter för att bli medlem. Nästan som en bank typ. Är det vettigt att det ska vara så dyrt att träna på gym? Lägg till att jag inte ens bor i Stockholm eller annan storstad, bor i Peking. Varför?

300 i månaden är väl gängse pris i branschen. Member 24 är väl kanske billigare? Edit: ni har inte det i Norrköping, tydligen, men det kommer nog.

Räkna hem det. Om du tränar 2ggr/vecka, så blir det ju 8 pass. 300/8 är inte så mycket. Kanske kan du få det billigare genom studentmedlemskap eller friskvårdsbidrag.
Citera
2021-09-26, 18:31
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Räkna hem det. Om du tränar 2ggr/vecka, så blir det ju 8 pass. 300/8 är inte så mycket. Kanske kan du få det billigare genom studentmedlemskap eller friskvårdsbidrag.
Eftersom företagen kan dra av upp till 3000 kr/år/anställd så drar det upp ⬆️ avgifterna.
Citera
2021-09-26, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
En fråga; varför ska ett gymkort kosta så jävla mycket? Kollade på lite olika gym och det billigaste alternativet var cirka 300+ kronor per månad. Inte för att nämna när jag kollade på typ Nordic wellness och Actic så hade båda olika avgifter för att bli medlem. Nästan som en bank typ. Är det vettigt att det ska vara så dyrt att träna på gym? Lägg till att jag inte ens bor i Stockholm eller annan storstad, bor i Peking. Varför?

Mvh,

Jazzman35

300? Fattig?

Vad tror du hyror kostar? Personal? Inköp av maskiner? Tror du maskinerna kostar 300 kronor att köpa in?
Citera
2021-09-26, 18:35
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Mvh,

Jazzman35

Fitness 24 Seven kostar 249 kr/mån. Öppet dygnet runt. Man har tillgång till alla deras gym i alla städer.
Citera
2021-09-26, 18:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Lokalhyra, kanske med ett bra läge kostar. Anpassning till ändamålet, omklädningsrum, bastu, reception osv..

Gymutrustning kostar multum. Skivstång från Eleiko, 7000 kr och uppåt. Viktskiva 2500 kr st. Fundera på hur många skivstänger och vikter ett större gym behöver.

Har inte kollat priserna på maskiner men antar att de kostar en hel del. Nu vet jag inte om man köper eller leasa utrustning.

Personal till administration och gruppass ska ha lön.

En person jag talade med som driver ett gym sa att utrustningen var svindyr då de måste ha det absolut bästa, t.ex. löpmaskinerna gick på ca 200 000:-/st och dessutom behöver de flera stycken. Så ja, det drar nog iväg en del bara att köpa utrustningen.

Jag vet inte om de kan hyra utrustning, men många gymägare är franchisetagare, d.v.s. de får hjälp med lån och att köra igång verksamheten. Men även det måste ju återbetalas.
Citera
2021-09-26, 18:40
Bannlyst
Priset på gym kan du nog inte göra så mycket åt.
Då är det bättre du antingen tjänar mer pengar eller gör av med mindre pengar på något annat så du får pengar över till gymmet.
Citera
2021-09-26, 18:42
Medlem
Citat:

Mvh,

Jazzman35
Det är som med alla andra varor och tjänster - säljaren tar ut det pris som köparna är beredda att betala.
Citera
2021-09-26, 18:44
Medlem
Utvecklar mitt tidigare inlägg. Städning i både omklädningsrum och gym behövs, gärna dagligen. Plocka tillbaka utrustning som folk inte återställer själva, reparationer av sånt som slits ut. Tar man +400 kr / månad förväntar jag mig som kund att det är helt, rent och snyggt. Inget ghettogym för mig.

Här har friskis och svettis en fördel då en stor del av deras personal jobbar ideellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in