• 1
  • 2
2021-09-27, 12:54
Medlem
TsarNimbuss avatar
Går igenom innehavet i dom fonder som gått bra dom senaste 30 åren. Läser årsredovisningarna och investerar i dom som jag tycker är undervärderade och har god tillväxt.

Håller mig undan branscher jag inte förstår mig på som it och teknik men försöker ändå vara hyffsat diversifierad.

Typ så.
Citera
2021-09-30, 23:33
Medlem
Jag tänkte först formulera denna tråd som en frågeställning på nybörjartråden, men då enskilda investeringsstrategier kan innehålla ganska så komplicerade upplägg, resonerade jag att en egen tråd för ämnet ämnar sig bättre.

Jag har som sagt en väldigt tråkig strategi, som går ut på att ta långa positioner i aktier som ofta handlas och omnäms på sociala medium - detta oavsett om jag har kunskaper inom specifik industri eller ej! Så antar att denna strategi har sin grund i börspsykologi.

Är det någon här som har en strategi som innefattar hedging och blankning av aktier, sammanflätat med långa positioner?
Citera
2021-10-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Skulle du kunna förklara den?
Hittar inget bra när jag googlar.

Hittar sådana saker, all seasons strategy, som förmodat svar på 4 seasons(?), men denna all seasons strategy är idioti. Att allokera 45% på US bonds kommer göra inget annat än att sänka avkastningen. Och 7,5% på guld... jag hade velat se resonemanget.
Idén bakom four seson är att att det finns fyra olika "klimat" som du som investerare kan råka ut för. De är: Hög inflation och hög tillväxt, Hög inflation och låg tillväxt, Låg inflation och hög tillväxt, Låg inflation och låg tillväxt. Genom att titta på vilka tillgångsslag som gått bra eller iallafall klarat sig någorlunda i varje "klimat" kan man sätta ihop en portfölj som man kan leva av oavsett vad som händer på finansmarknaden. Det är åtminstone teorin. Så teorin säger bara att om du vill ha en stabil avkastning över tid så bör du diversifiera.

Sedan finns det ett antal portföljmodeller som bygger på den filosofin. En av dessa portföljer är "all season portfolio". Om du vill se hur dess avkastning varit över tid kan du titta på: https://portfoliocharts.com/portfoli...ons-portfolio/

Tänk amerikansk pensionär som vill leva på sina pengar i 30 år och som inte vill svälta ihjäl för att börsen kraschar. Då är det bra med en stabil inkomst från räntedelen som kan ge mat på bordet tills börsen återhämtat sig. Det bör väl också påpekas att det hänt en del med räntorna sedan de flesta av dessa portföljer lanserades.
Citera
2021-10-05, 01:45
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Tänk amerikansk pensionär som vill leva på sina pengar i 30 år och som inte vill svälta ihjäl för att börsen kraschar. Då är det bra med en stabil inkomst från räntedelen som kan ge mat på bordet tills börsen återhämtat sig. Det bör väl också påpekas att det hänt en del med räntorna sedan de flesta av dessa portföljer lanserades.
Speciellt den sista meningen gör att det är ganska dåligt att köra mer än 50% i obligationer, speciellt majoriteten med lång löptid. Om nu vi någonsin får några större räntehöjningar kommer dessa att tappa massivt i värde. Men chansen att dom någonsin kommer öka i värde är ungefär lika med noll, vi har ju redan i princip så låga räntor som det går.

Vill du då någonsin sälja dessa blir det till en stor förlust. De flesta som kör strategin kör väl dessutom nån sorts ränte-ETF, och då kommer innehaven i dessa med jämna mellanrum bytas ut vare sig man vill eller inte (ofta siktar dom ju på en specifik livslängd på obligationer i portföljen).
Du kommer alltså inte kunna vänta tills du får tillbaka utgivningsvärdet på obligationerna genom att vänta tills slutdagen.

Det går väl att köpa ett gäng egna obligationer och bestämma sig för att behålla dom hela livslängden, men då räntan är så låg just nu är det väl troligt att du kommer få sitta med obligationer som har mycket lägre kupongutbetalningar än den nuvarande räntan någon gång i framtiden, speciellt med dina långa obligationer. Obligationer är ju i regel också rätt dyra att köpa själv, så är du inte mångmiljonär kommer du inte kunna köpa särskilt många olika obligationer, och får således kanske risk mot enskilda företag eller land.
Citera
2021-10-06, 00:24
Medlem
Tänkte bara tillägga att jag tar position i värdepapper som lyfts i sociala medium - förutsatt att det inte är ryska eller kinesiska, då det som västerländsk man givetvis vore helt förkastligt. Dom som hävdar att man "måste" ta positioner i sådana aktier bör börja med en grundkurs i ekonomi, sedan politik och nutidshistoria.

Följer fascinerat alla diskussioner här - just investeringsstrategier finner jag otroligt intressant, då det som bekant finns fler än en som kan leverera god avkastning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in