Citat:
Ursprungligen postat av
epridee
Hejsan, r s att ja pluggat ngon mnad och ftt csn, hamnat i depression och varit tvungen att hoppa av skolan osv.. plus att jag mtt dligt och lnat pengar s ja missat lite rkningar, det ja r mest orolig ver nu r att det saknas 1900 till hyran tror ni soc kan g in och betala det fr denna gng om ja pratar me dom?
Vill ven tillgga att ja har en borgenr som ftt betala halva en mnads hyra redan och e riktigt arg p mig och nu har ja gjort det igen

vill absolut inte att de ska skickas till han igen s r soc min enda utvg nu?
Du har allts brjat plugga, och har nu ftt ditt frsta CSN? Bara bidraget r p ca 3000kr, s jag antar att du ven har tagit ln-delen? Du fick isfall mellan 10k-13k in nu frsta mnaden.
Detta fr oss till frgan om hyra. Hur hg hyra har du? Har du frskt hitta boende med lgre hyra?
Hursomhelst s borde du ALLTID betala hyran frst, drefter rkningar. Det som blir ver r det du har kvar sedan under mnaden. En sen hyra kan skapa stora problem om du sker ny hyresbostad senare.
Har du obetalda ln, med hga rntor, s fr du helt enkelt snla ytterligare ett tag, och kanske frska ta ett extrajobb. Det viktiga r att ha en lngsiktig plan.
r du kliniskt deprimerad, d.v.s sjukskriven? Eller "sjlvdiagnosticerad"? Jag har full respekt fr psykisk ohlsa, men var medveten om att det var ditt val att hoppa av utbildningen. Du var inte "tvungen" s lnge en lkare nu inte har sjukskrivit dig. (D borde du frvrigt f sjukfrskring.)
Jag pluggar sjlv, och jag hller helt med om att man inte alltid mr toppen. Ibland r det bara att pusha igenom. Och visst, om tempot r fr hgt, och utbildningen inte passar dig, s fr man hoppa av.
MEN d r det otroligt viktigt att du slutar ta CSN, och skaffar en annan inkomst. Pengarna du fr/lnar mste frtjnas genom att man klarar ca 60% av pongen man lnar fr. Annars kan det bli svrt att bli beviljad ln nsta gng. S skaffa isfall ett jobb...
Nej, soc kommer inte g in och skjuta till pengar, fr att du r inkapabel att hlla i dina.
Du r (troligtvis) vuxen. Du har sjlv ansvar fr att lsa detta..
Om du nu har en borgenr s r det vl oerhrt viktigt att hen fr veta hur det hela ligger till?
uppenbarligen blir hen trtt p dig nr du uppvisar en total nonchalans.
Frvrigt, vad ska du ta nu nr du lagt allt du har p rkningar & boende.
Helt rligt s verkar ditt problem fr stunden verskuggas av, och grunda sig i, en hel del annat.
1. Ostabil, och osker inkomst
2. Ofrmga att prioritera pengar
3. Mrklig attityd till soc, och ansvarstagande...