• 2
  • 3
2021-09-26, 19:30
Medlem
Swe1227s avatar
Det gr vl att dra ut p hyran? Jag har tappat bort min faktura ibland och fr en pminnelse med ngra kronor i frseningsavgift? Kan du inte bara vnta med att betala tills du fr pengar? Sen fr du fan rycka upp dig och ta dig i kragen. Ingen tycker synd om dig.
Citera
2021-09-26, 19:32
Medlem
EndGames avatar
S hr att du pluggar r inte synonymt med avslag frn soc. Det som ligger dig i fatet r att du kommer att f lmna in kontoutdrag tre mnader tillbaka. De kommer sedan att gra en fiktiv utrkning p din inkomst och stlla den mot deras (absurda) berkning p vad som sker objektivt fr kosta. I 10 fall av 10 kommer du att ha ett fiktivt verskott och f avslag.

Du kan vnda dig till svenska kyrkan och f hjlp med matpaket och anvnda din (lol) matbudget till hyran.

Du kan alternativt be om anstnd men hur du n gr komme r din borgenr f huvudvrk.
Citera
2021-09-26, 20:09
Medlem
getbusys avatar
Allts det r ingen urskt att "jag mr dligt". Alla mr dligt ibland eller strre delen av sina liv, men basala saker som hyra osv det ser man bara till att fixa.

Se till att ta tag i livet och ryck upp dig, att stta dig sjlv i en sdan situation du befinner dig i nu skapar bara nnu mer dligt mende.
Citera
2021-09-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det gr vl att dra ut p hyran? Jag har tappat bort min faktura ibland och fr en pminnelse med ngra kronor i frseningsavgift? Kan du inte bara vnta med att betala tills du fr pengar? Sen fr du fan rycka upp dig och ta dig i kragen. Ingen tycker synd om dig.

Skillnad p faktura till annat fretag och hyresavi. Framfrallt fr att hyresvrden faktiskt kan sga upp hyresgsten om man r minst 7 dagar sen med att betala hyran. Lgenheten kan d anses frverkad. S om man inte kan betala hyran s r det mycket bttre att be om anstnd, om man faktiskt kan betala nsta mnad. n att lta hyresavin frfalla och naivt hoppas p ny faktura plus pminnelseavgift.
Citera
2021-09-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Skillnad p faktura till annat fretag och hyresavi. Framfrallt fr att hyresvrden faktiskt kan sga upp hyresgsten om man r minst 7 dagar sen med att betala hyran. Lgenheten kan d anses frverkad pga obetald hyra. Samma sak om man ofta r sen med att betala hyran. S om man inte kan betala hyran s r det mycket bttre att be om anstnd, om man faktiskt kan betala nsta mnad. n att lta hyresavin frfalla och naivt hoppas p ny faktura plus pminnelseavgift.
Citera
2021-09-26, 23:48
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av epridee
Hejsan, r s att ja pluggat ngon mnad och ftt csn, hamnat i depression och varit tvungen att hoppa av skolan osv.. plus att jag mtt dligt och lnat pengar s ja missat lite rkningar, det ja r mest orolig ver nu r att det saknas 1900 till hyran tror ni soc kan g in och betala det fr denna gng om ja pratar me dom?

Vill ven tillgga att ja har en borgenr som ftt betala halva en mnads hyra redan och e riktigt arg p mig och nu har ja gjort det igen vill absolut inte att de ska skickas till han igen s r soc min enda utvg nu?

Cashbuddy lste mig ur en kris en gng, vrt att testa om du can f ett ln hos dom, r extremt genersa eftersom jag fick ln med svagt kreditbetyg👍
Citera
2021-09-27, 09:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hejsan, r s att ja pluggat ngon mnad och ftt csn, hamnat i depression och varit tvungen att hoppa av skolan osv.. plus att jag mtt dligt och lnat pengar s ja missat lite rkningar, det ja r mest orolig ver nu r att det saknas 1900 till hyran tror ni soc kan g in och betala det fr denna gng om ja pratar me dom?

Vill ven tillgga att ja har en borgenr som ftt betala halva en mnads hyra redan och e riktigt arg p mig och nu har ja gjort det igen vill absolut inte att de ska skickas till han igen s r soc min enda utvg nu?

Har lst igenom alla dina inlgg hr p Flashback och du r nog rtt krd om du inte sker hjlp och tar dig i kragen.

Bara det faktum att du r vuxen men inte kan f fram ens ngra sketna tusenlappar om det verkligen behvs r en larmklocka som hrs vida omkring.

Du har lngt strre problem n nsta hyra.
Citera
2021-09-27, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Hur menar du att soc skulle vara en utvg? De betalar verkligen inte ut pengar till ngon i din situation

Beror ju helt p hudfrg.

r TS Svensk s har du rtt.
Citera
2021-09-29, 05:05
Medlem
Citat:

Du har allts brjat plugga, och har nu ftt ditt frsta CSN? Bara bidraget r p ca 3000kr, s jag antar att du ven har tagit ln-delen? Du fick isfall mellan 10k-13k in nu frsta mnaden.
Detta fr oss till frgan om hyra. Hur hg hyra har du? Har du frskt hitta boende med lgre hyra?
Hursomhelst s borde du ALLTID betala hyran frst, drefter rkningar. Det som blir ver r det du har kvar sedan under mnaden. En sen hyra kan skapa stora problem om du sker ny hyresbostad senare.
Har du obetalda ln, med hga rntor, s fr du helt enkelt snla ytterligare ett tag, och kanske frska ta ett extrajobb. Det viktiga r att ha en lngsiktig plan.

r du kliniskt deprimerad, d.v.s sjukskriven? Eller "sjlvdiagnosticerad"? Jag har full respekt fr psykisk ohlsa, men var medveten om att det var ditt val att hoppa av utbildningen. Du var inte "tvungen" s lnge en lkare nu inte har sjukskrivit dig. (D borde du frvrigt f sjukfrskring.)
Jag pluggar sjlv, och jag hller helt med om att man inte alltid mr toppen. Ibland r det bara att pusha igenom. Och visst, om tempot r fr hgt, och utbildningen inte passar dig, s fr man hoppa av.

MEN d r det otroligt viktigt att du slutar ta CSN, och skaffar en annan inkomst. Pengarna du fr/lnar mste frtjnas genom att man klarar ca 60% av pongen man lnar fr. Annars kan det bli svrt att bli beviljad ln nsta gng. S skaffa isfall ett jobb...

Nej, soc kommer inte g in och skjuta till pengar, fr att du r inkapabel att hlla i dina.
Du r (troligtvis) vuxen. Du har sjlv ansvar fr att lsa detta..
Om du nu har en borgenr s r det vl oerhrt viktigt att hen fr veta hur det hela ligger till?
uppenbarligen blir hen trtt p dig nr du uppvisar en total nonchalans.
Frvrigt, vad ska du ta nu nr du lagt allt du har p rkningar & boende.

Helt rligt s verkar ditt problem fr stunden verskuggas av, och grunda sig i, en hel del annat.
1. Ostabil, och osker inkomst
2. Ofrmga att prioritera pengar
3. Mrklig attityd till soc, och ansvarstagande...
Citera
2021-09-29, 05:09
Medlem
dreadpirate420s avatar
Hyran r det frsta som betalas nr man fr sin inkomst, ett tips till nsta mnad. Hoppas det lser sig fr dig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in