Citat:
Ursprungligen postat av
epridee
Hejsan, är så att ja pluggat någon månad och fått csn, hamnat i depression och varit tvungen att hoppa av skolan osv.. plus att jag mått dåligt och lånat pengar så ja missat lite räkningar, det ja är mest orolig över nu är att det saknas 1900 till hyran tror ni soc kan gå in och betala det för denna gång om ja pratar me dom?
Vill även tillägga att ja har en borgenär som fått betala halva en månads hyra redan och e riktigt arg på mig och nu har ja gjort det igen

vill absolut inte att de ska skickas till han igen så är soc min enda utväg nu?
Det är bra att du ser den missade hyran som ett problem. Det är ett jättestort problem. Om man inte betalar den har man snart inget tak över huvudet, och det går ut över ditt mående.
Dock betalar soc inte hyror, det funkar inte så. Du måste själv göra allt för att ordna fram hyrespengarna.
1. Prata med hyresvärden om situationen, be om anstånd/avbetalning.
2. Låna pengar av föräldrar, syskon, andra släktingar, kompisar.
3. Lägg in en stående överföring så att hyran alltid dras från lön/studielån etc samma dag pengarna kommer in.
4. Få koll på dina inkomster och utgifter, spara alltid 10 procent av inkomsten till en buffert för oförutsedda utgifter.
5. Ta hjälp av vården samt googla självhjälp för din depression. Du behöver en sund och strukturerad vardag samt kanske behandling.
6. Du måste kanske inte hoppa av plugget helt, du kan kanske göra uppehåll av hälsoskäl, så har du möjlighet att återuppta det längre fram.