• 2
  • 3
2021-09-26, 19:30
Medlem
Swe1227s avatar
Det går väl att dra ut på hyran? Jag har tappat bort min faktura ibland och får en påminnelse med några kronor i förseningsavgift? Kan du inte bara vänta med att betala tills du får pengar? Sen får du fan rycka upp dig och ta dig i kragen. Ingen tycker synd om dig.
Citera
2021-09-26, 19:32
Medlem
EndGames avatar
Så här att du pluggar är inte synonymt med avslag från soc. Det som ligger dig i fatet är att du kommer att få lämna in kontoutdrag tre månader tillbaka. De kommer sedan att göra en fiktiv uträkning på din inkomst och ställa den mot deras (absurda) beräkning på vad som sker objektivt får kosta. I 10 fall av 10 kommer du att ha ett fiktivt överskott och få avslag.

Du kan vända dig till svenska kyrkan och få hjälp med matpaket och använda din (lol) matbudget till hyran.

Du kan alternativt be om anstånd men hur du än gör komme är din borgenär få huvudvärk.
Citera
2021-09-26, 20:09
Medlem
getbusys avatar
Alltså det är ingen ursäkt att "jag mår dåligt". Alla mår dåligt ibland eller större delen av sina liv, men basala saker som hyra osv det ser man bara till att fixa.

Se till att ta tag i livet och ryck upp dig, att sätta dig själv i en sådan situation du befinner dig i nu skapar bara ännu mer dåligt mående.
Citera
2021-09-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det går väl att dra ut på hyran? Jag har tappat bort min faktura ibland och får en påminnelse med några kronor i förseningsavgift? Kan du inte bara vänta med att betala tills du får pengar? Sen får du fan rycka upp dig och ta dig i kragen. Ingen tycker synd om dig.

Skillnad på faktura till annat företag och hyresavi. Framförallt för att hyresvärden faktiskt kan säga upp hyresgästen om man är minst 7 dagar sen med att betala hyran. Lägenheten kan då anses förverkad. Så om man inte kan betala hyran så är det mycket bättre att be om anstånd, om man faktiskt kan betala nästa månad. Än att låta hyresavin förfalla och naivt hoppas på ny faktura plus påminnelseavgift.
Citera
2021-09-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Skillnad på faktura till annat företag och hyresavi. Framförallt för att hyresvärden faktiskt kan säga upp hyresgästen om man är minst 7 dagar sen med att betala hyran. Lägenheten kan då anses förverkad pga obetald hyra. Samma sak om man ofta är sen med att betala hyran. Så om man inte kan betala hyran så är det mycket bättre att be om anstånd, om man faktiskt kan betala nästa månad. Än att låta hyresavin förfalla och naivt hoppas på ny faktura plus påminnelseavgift.
Citera
2021-09-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epridee
Hejsan, är så att ja pluggat någon månad och fått csn, hamnat i depression och varit tvungen att hoppa av skolan osv.. plus att jag mått dåligt och lånat pengar så ja missat lite räkningar, det ja är mest orolig över nu är att det saknas 1900 till hyran tror ni soc kan gå in och betala det för denna gång om ja pratar me dom?

Vill även tillägga att ja har en borgenär som fått betala halva en månads hyra redan och e riktigt arg på mig och nu har ja gjort det igen vill absolut inte att de ska skickas till han igen så är soc min enda utväg nu?

Cashbuddy löste mig ur en kris en gång, värt att testa om du can få ett lån hos dom, är extremt generösa eftersom jag fick lån med svagt kreditbetyg👍
Citera
2021-09-27, 09:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hejsan, är så att ja pluggat någon månad och fått csn, hamnat i depression och varit tvungen att hoppa av skolan osv.. plus att jag mått dåligt och lånat pengar så ja missat lite räkningar, det ja är mest orolig över nu är att det saknas 1900 till hyran tror ni soc kan gå in och betala det för denna gång om ja pratar me dom?

Vill även tillägga att ja har en borgenär som fått betala halva en månads hyra redan och e riktigt arg på mig och nu har ja gjort det igen vill absolut inte att de ska skickas till han igen så är soc min enda utväg nu?

Har läst igenom alla dina inlägg här på Flashback och du är nog rätt körd om du inte söker hjälp och tar dig i kragen.

Bara det faktum att du är vuxen men inte kan få fram ens några sketna tusenlappar om det verkligen behövs är en larmklocka som hörs vida omkring.

Du har långt större problem än nästa hyra.
Citera
2021-09-27, 09:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Hur menar du att soc skulle vara en utväg? De betalar verkligen inte ut pengar till någon i din situation

Beror ju helt på hudfärg.

Är TS Svensk så har du rätt.
Citera
2021-09-29, 05:05
Medlem
Citat:

Du har alltså börjat plugga, och har nu fått ditt första CSN? Bara bidraget är på ca 3000kr, så jag antar att du även har tagit lån-delen? Du fick isåfall mellan 10k-13k in nu första månaden.
Detta för oss till frågan om hyra. Hur hög hyra har du? Har du försökt hitta boende med lägre hyra?
Hursomhelst så borde du ALLTID betala hyran först, därefter räkningar. Det som blir över är det du har kvar sedan under månaden. En sen hyra kan skapa stora problem om du söker ny hyresbostad senare.
Har du obetalda lån, med höga räntor, så får du helt enkelt snåla ytterligare ett tag, och kanske försöka ta ett extrajobb. Det viktiga är att ha en långsiktig plan.

Är du kliniskt deprimerad, d.v.s sjukskriven? Eller "självdiagnosticerad"? Jag har full respekt för psykisk ohälsa, men var medveten om att det var ditt val att hoppa av utbildningen. Du var inte "tvungen" så länge en läkare nu inte har sjukskrivit dig. (Då borde du förövrigt få sjukförsäkring.)
Jag pluggar själv, och jag håller helt med om att man inte alltid mår toppen. Ibland är det bara att pusha igenom. Och visst, om tempot är för högt, och utbildningen inte passar dig, så får man hoppa av.

MEN då är det otroligt viktigt att du slutar ta CSN, och skaffar en annan inkomst. Pengarna du får/lånar måste förtjänas genom att man klarar ca 60% av poängen man lånar för. Annars kan det bli svårt att bli beviljad lån nästa gång. Så skaffa isåfall ett jobb...

Nej, soc kommer inte gå in och skjuta till pengar, för att du är inkapabel att hålla i dina.
Du är (troligtvis) vuxen. Du har själv ansvar för att lösa detta..
Om du nu har en borgenär så är det väl oerhört viktigt att hen får veta hur det hela ligger till?
uppenbarligen blir hen trött på dig när du uppvisar en total nonchalans.
Förövrigt, vad ska du äta nu när du lagt allt du har på räkningar & boende.

Helt ärligt så verkar ditt problem för stunden överskuggas av, och grunda sig i, en hel del annat.
1. Ostabil, och osäker inkomst
2. Oförmåga att prioritera pengar
3. Märklig attityd till soc, och ansvarstagande...
Citera
2021-09-29, 05:09
Medlem
dreadpirate420s avatar
Hyran är det första som betalas när man får sin inkomst, ett tips till nästa månad. Hoppas det löser sig för dig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in