Citat:
Ursprungligen postat av
epridee
Hejsan, är så att ja pluggat någon månad och fått csn, hamnat i depression och varit tvungen att hoppa av skolan osv.. plus att jag mått dåligt och lånat pengar så ja missat lite räkningar, det ja är mest orolig över nu är att det saknas 1900 till hyran tror ni soc kan gå in och betala det för denna gång om ja pratar me dom?
Vill även tillägga att ja har en borgenär som fått betala halva en månads hyra redan och e riktigt arg på mig och nu har ja gjort det igen

vill absolut inte att de ska skickas till han igen så är soc min enda utväg nu?
Du har alltså börjat plugga, och har nu fått ditt första CSN? Bara bidraget är på ca 3000kr, så jag antar att du även har tagit lån-delen? Du fick isåfall mellan 10k-13k in nu första månaden.
Detta för oss till frågan om hyra. Hur hög hyra har du? Har du försökt hitta boende med lägre hyra?
Hursomhelst så borde du ALLTID betala hyran först, därefter räkningar. Det som blir över är det du har kvar sedan under månaden. En sen hyra kan skapa stora problem om du söker ny hyresbostad senare.
Har du obetalda lån, med höga räntor, så får du helt enkelt snåla ytterligare ett tag, och kanske försöka ta ett extrajobb. Det viktiga är att ha en långsiktig plan.
Är du kliniskt deprimerad, d.v.s sjukskriven? Eller "självdiagnosticerad"? Jag har full respekt för psykisk ohälsa, men var medveten om att det var ditt val att hoppa av utbildningen. Du var inte "tvungen" så länge en läkare nu inte har sjukskrivit dig. (Då borde du förövrigt få sjukförsäkring.)
Jag pluggar själv, och jag håller helt med om att man inte alltid mår toppen. Ibland är det bara att pusha igenom. Och visst, om tempot är för högt, och utbildningen inte passar dig, så får man hoppa av.
MEN då är det otroligt viktigt att du slutar ta CSN, och skaffar en annan inkomst. Pengarna du får/lånar måste förtjänas genom att man klarar ca 60% av poängen man lånar för. Annars kan det bli svårt att bli beviljad lån nästa gång. Så skaffa isåfall ett jobb...
Nej, soc kommer inte gå in och skjuta till pengar, för att du är inkapabel att hålla i dina.
Du är (troligtvis) vuxen. Du har själv ansvar för att lösa detta..
Om du nu har en borgenär så är det väl oerhört viktigt att hen får veta hur det hela ligger till?
uppenbarligen blir hen trött på dig när du uppvisar en total nonchalans.
Förövrigt, vad ska du äta nu när du lagt allt du har på räkningar & boende.
Helt ärligt så verkar ditt problem för stunden överskuggas av, och grunda sig i, en hel del annat.
1. Ostabil, och osäker inkomst
2. Oförmåga att prioritera pengar
3. Märklig attityd till soc, och ansvarstagande...