Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-12-02, 18:59
  #73
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Haha, floskler, vet du ens vad det ordet betyder?

Det är väl bara göra en googlesökning, det är inte svårt att hitta.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10946737/

Här är wiki-artikeln om sjukdomen jag nämnde. Källor finns listade längst ned. Det är ju inte enbart boxning som gör att sjukdomen riskerar utvecklas, utan alla typer av sporter där man får upprepade smällar mot huvudet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chroni...encephalopathy

Ur artikeln:


Det finns så klart mycket mer, men det är inte min uppgift att mata dig.

Läst artikeln nu. Det finns stora brister i deras metoder, så stora att resultaten är helt värdelösa.

Du är dock beviset att smällar i skallen gör någon efterbliven, med allt ditt dravel
Citera
2022-12-02, 19:15
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Läst artikeln nu. Det finns stora brister i deras metoder, så stora att resultaten är helt värdelösa.

Du är dock beviset att smällar i skallen gör någon efterbliven, med allt ditt dravel

Det finns ganska många fler studier ska du veta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boxing#Health_concerns

I det stycket går att läsa att hjärnskakningsfrekvensen i boxning är den högsta inom kontaktsporter med 3 länkade källor. Där står även att repetitiva smällar mot huvudet, inte bara hjärnskakningar, orsakar CTE vilket dem styrker med 6 källor. Och slutligen att evidensen indikerar att hjärnskador och effekterna av CTE är allvarligare i boxning (jämfört med andra kontaktsporter) vilket de backar upp med 6 källor.
Citera
2022-12-02, 19:18
  #75
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Det finns ganska många fler studier ska du veta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boxing#Health_concerns

I det stycket går att läsa att hjärnskakningsfrekvensen i boxning är den högsta inom kontaktsporter med 3 länkade källor. Där står även att repetitiva smällar mot huvudet, inte bara hjärnskakningar, orsakar CTE vilket dem styrker med 6 källor. Och slutligen att evidensen indikerar att hjärnskador och effekterna av CTE är allvarligare i boxning (jämfört med andra kontaktsporter) vilket de backar upp med 6 källor.

HAHA, du länkar wikipedia som källa? Fick du inte lära dig i skolan att man inte får använda det. Kom med riktiga belägg/studier
Citera
2022-12-02, 19:30
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
HAHA, du länkar wikipedia som källa? Fick du inte lära dig i skolan att man inte får använda det. Kom med riktiga belägg/studier

Det var ganska längesedan jag såg någon använda det som argument då det krossats åtskilliga gånger sedan folk började köra med det för typ 15 år sedan.

De använder källor i wikipediaartiklar om du inte visste det. Jag till och med skrev antalet som gav stöd till vardera påstående. Anledningen var att det var lättare att hitta och länka till artiklarna samlade på ett och samma ställe samt att de står med i ett sammanhang vilket kan göra informationen lättare att ta till sig. Mycket nöje!
Citera
2022-12-02, 20:05
  #77
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Det var ganska längesedan jag såg någon använda det som argument då det krossats åtskilliga gånger sedan folk började köra med det för typ 15 år sedan.

De använder källor i wikipediaartiklar om du inte visste det. Jag till och med skrev antalet som gav stöd till vardera påstående. Anledningen var att det var lättare att hitta och länka till artiklarna samlade på ett och samma ställe samt att de står med i ett sammanhang vilket kan göra informationen lättare att ta till sig. Mycket nöje!

Sluta spamma massa OT. Gå till ett universitet och ange wiki som källa, se om det godkänns.

Boxning orsakar inga hjärnskador och studierna som gjorts kring det är extremt bristfälliga. Givetvis kan man knäcka revben m.m.

Nu får du komma med lite substans i dina argument. Än så länge har du inte presenterat något som styrker dina påståendrn
Citera
2022-12-02, 20:13
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Sluta spamma massa OT. Gå till ett universitet och ange wiki som källa, se om det godkänns.

Boxning orsakar inga hjärnskador och studierna som gjorts kring det är extremt bristfälliga. Givetvis kan man knäcka revben m.m.

Nu får du komma med lite substans i dina argument. Än så länge har du inte presenterat något som styrker dina påståendrn

Du kan ju börja med att gå in och läsa de 15 källor som det länkades till i det korta stycket jag visade. Överallt kan man läsa om det i relation till boxning så det verkar råda konsensus i det.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback