Citat:
Ursprungligen postat av
JajoNej666
Jag förstår inte varför man låter fullvuxna män med år av träning skada varandra för pengar?
Skulle det vara speciellt farligt för att de får betalt för det, menar du? Eller förstår du inte varför man låter fullvuxna män - medan man egentligen borde tillåta unga flickor? Eller vänder du dig mot att någon får "år av träning" innan de går en match?
Citat:
Varför förbjuder inte den internationella kommitten det hela?
Vilken "Internationella kommitté" menar du? Det finns ju en mängd olika boxningsförbund i världen. Bl.a. minst 5 olika världsförbund för professionell boxning. Lägg därtill en mängd internationella amatörförbund. Vilken internationell kommitté menar du?
[quote]
Vad tycker ni, bör alla få bestämma vilken sport man bör ingå i eller tycker ni som mig att boxning borde förbjudas.
Jag anser inte att det är en sport.
{/QUOTE]
Givetvis ska alla få bestämma vad man själv gör av sin tid, vilken hobby man har eller om man vill lägga "år av träning" på en sport?
Att du inte anser att det är en sport (trots att det t.ex. är en av de "obligatoriska" sporterna under t.ex. olympiska sommarspel, att det internationellt är bokstavligen miljontals människor som utövar den eller att det är en av de mest reglerade just tävlingsidrotterna i världen) är väl inget argument?
Jag tycker inte att curling eller casting eller breakdance är en sport - samtidigt de har samtliga t.ex. OS-status?
Boxning är förmodligen en av de bästa sporter du kan hålla på med vad det gäller träning av öga/hand-koordination, balans, blodtrycksvariationer, ledstyrka etc. I Sverige finns många goda exempel på hur det använts terapeutiskt och med mycket goda resultat i behandling mot alzheimers och Parkinsons.
Om du ogillar boxning tycker jag att du ska avstå från det. Men det finns väldigt goda skäl för att inte försöka hindra andra eller verka för förbud att utöva sporten.