• 1
  • 2
2021-09-25, 22:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Ibland blir jag tveksam. Finns det några egentligt seriösa och bra studier som visar att reklam fungerar?

I så fall vilken reklam? Ändrar sig det över tid och mellan länder? Svensk reklam tex är något oftare "kul" än tex amerikansk reklam, men jag misstänker att amerikansk reklam fungerar bättre. Vem kollar ens på reklam? Är det teve zappar jag direkt. På Youtube och mestadels på nätet har jag aldrig sett reklam, finns ju skydd mot. Viss reklam är svårare att värja sig emot, tex bioreklam men när såg man en biofilm senast.

Jag misstänker att när studier görs av om en reklam fungerar (säg ett tuggummi), så är det ett helt koncept där det också får en bättre placering på hyllan, extrapriser etc, så att det blir svårt se vad egentligen reklamen tillfört om framgång mäts i pengar. Säg att man ser tio reklamfilmer på teve, hur många av dem kommer man ens ihåg vad det är reklam för?

Härom dagen råkade jag se ett par reklamfilmer på teve, kände igen att jag hört ljudet många gånger men aldrig sett tidigare, eftersom man omedelbart lämnar och gör annat när det blir reklam. Kan även uppleva det motsatta, att stänger man ljudet visar det sig att reklamen egentligen är snyggt gjord dvs mer tilldragande än innan de dränkte den i bröl och brus. Ibland tror jag rörlig reklam skulle tjäna på att bara visa en tyst logga.

Mesta reklamen är mer eller mindre vedervärdig, enerverande och har ett fördummande tilltal. Så låt höra, kanske från branschfolk, andra analyser, eller tyckanden - hur går det egentligen för reklamen idag, mer än det gamla påståendet att "hälften av reklamen är bortkastad, frågan är vilken hälft" och vart är den på väg? Social marknadsföring dök upp och dog. Vart härnäst?
Citera
2021-09-25, 22:47
Bannlyst
Funkar fint.

Ska du ha huvudvärkstabletter på Apoteket och det finns 10 sorter så är det väldigt mycket troligare att du sträcker dig efter ett märke som du känner igen från reklamen.

T ex Ipren.
Citera
2021-09-25, 22:48
Medlem
Klart att det funkar, annars hade det inte varit i multimiljardindustri.

Ex. Det är ju inte så att du ska köpa en ny TV när du ser en reklam utan att varumärket ska finnas i bakhuvudet när det är dags.
Citera
2021-09-25, 22:49
Bannlyst
Om det inte fungerade så skulle ingenting i affärerna sälja.
Citera
2021-09-25, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Om det inte fungerade så skulle ingenting i affärerna sälja.

Nej precis innan reklamindustrin så gick det inte att sälja något.
Citera
2021-09-25, 22:54
Medlem
Det fungerar bevisligen, annars hade ju inte företag betalat miljontals kronor för t.ex TV-reklam. Om det inte fungerade. Follow the money.
Citera
2021-09-25, 22:58
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Funkar fint.

Ska du ha huvudvärkstabletter på Apoteket och det finns 10 sorter så är det väldigt mycket troligare att du sträcker dig efter ett märke som du känner igen från reklamen.

T ex Ipren.
Ipren verkar vara ett placebopiller som gör nada, ungefär som Alvedon. Går lika bra att äta ett maskrosblad, ett körsbär eller något.

Reklam som stör brukar jag notera ska bojkottas för min del. Men visst funkar det med, beror helt på vad för reklam, typ av vara, hur det är presenterat, är den relevant, om uppläsaren låter som en fjolltönt går det bort osv. Eller någon autotune-skitpop som spelas överallt i köpcenter och skit. Tvi. Det är som man vill skrämma ut folk från köpcenter haha. Funkar på mig iaf, inte en sekund extra vill jag stanna.

Reklam överallt, men sköts det snyggt och/eller är en kul, användbar produkt så låt gå. Tänk en ny MC, eller ny sorts fordon man inte skulle ha hört om om det inte vore för reklamkampanj...möjligt att man skaffar något sådant för att man nu vet om det.

Gopros reklamer är ju guld, de har en bra produkt även om det finns många bra budget-actionkameror av samma kvalitet. En produkt som säljer sig själv med alla klipp folk filmar från wingsuits och så vidare.
Senast redigerad av Room531 2021-09-25 kl. 23:10.
Citera
2021-09-25, 22:59
Medlem
megacoolmans avatar
Till viss del skulle jag säga.
En del reklam gör mig så förbannad så jag svurit på att aldrig köpa något från företaget ifråga.
T ex kör försäkringmäklarna Insplanet en reklam på Rockklassiker som gör att jag vill sparka sönder bilstereon och strypa någon jävel. Kommer aldrig att ha med Insplanet att göra pga detta.

En del TV-reklam kan jag komma ihåg för musiken, eller något annat i klippet, men har ingen aning om vad de gjorde reklam för.
Citera
2021-09-25, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ipren verkar vara ett placebopiller som gör nada, ungefär som Alvedon. Går lika bra att äta ett maskrosblad, ett körsbär eller något.

Reklam som stör brukar jag notera ska bojkottas för min del. Men visst funkar det med, beror helt på vad för reklam, typ av vara, hur det är presenterat, är den relevant, om uppläsaren låter som en fjolltönt går det bort osv. Tvi. Reklam överallt, men sköts det snyggt och/eller är en kul, användbar produkt så låt gå.

Ska testa ett körsbär nästa gång jag får huvudvärk.
Citera
2021-09-25, 23:03
Medlem
Glostrups avatar
Det finns mängder av mätmetoder som kan ge dig svar på vad inom reklam och marknadsföring som ”fungerar”, vilken typ av värde och hur mycket av detta som metoden kan leverera.

Du kan ju fundera över hur bra det skulle gå att sälja en helt ny produkt på en helt ny marknad om du inte fick marknadsföra den alls mot någon av målgrupperna som skulle kunna tänka sig att köpa den. Där har du svaret.
Citera
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Ska testa ett körsbär nästa gång jag får huvudvärk.
😁 Ja, alltså "vet" man det är medicin så kan det få den effekten av friskhet och lättnad.
Citera
Medlem
Ett bra bevis är Coca-Cola som är marknadsledande och de hade typ inga riktiga konkurrenter innan Pepsi. Ändå var det högt tryck på reklamen varje år, varje jul speciellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in