2022-09-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, spolarvätska är inte fet, men jo, det kan ge en fet beläggning. Det syns på lacken på bilen om det råkar droppa där och man missar att torka av. Det kan mycket väl vara sådant C gjort nödtorftigt rent med.

Då kan det vara detta han använt för att göra rent händer och kläder med. Ver du om det kan användas till att dölja lukt?
Citera
2022-09-04, 23:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Då kan det vara detta han använt för att göra rent händer och kläder med. Ver du om det kan användas till att dölja lukt?
Vissa dofter kan det säkert dölja, men inte spyor. Det vet jag, eftersom jag testat efter att fått bilen nerspydd av en magsjuk passagerare. Så att det skulle kunna ta likdoft tvivlar jag starkt på. Kanske, kanske det kan förvilla, men ta bort tror jag inte på.
Citera
2022-09-04, 23:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I A110/509 ser man att det ligger en typ av fyrkantig väska bakom förarsätet. De kallar det för "kista" (s.506)som innehåller bl a värmeljus. Kan det vara det C menar med att dörren är "blockerad? C har ju en stor kasse med käder och en hel massa skit överallt.

Dörrarna kollades genom att de kunde öppnas innifrån, vilket de kunde. I ö har jag inte sett något.
Man ser ju att bilbarnstolen (som är belamrad med grejor) är på höger sida, vilket motsvarar det som vittnena säger, att O gick in bakom B som satt på höger.
Där motsäger C sig själv igen. Kistan ligger bak förarsätet så vänster dörr är blockerad. Det är höger dörr, där O suttit, som öppnar sig. C säger att O alltid går ut genom vänster dörr, eftersom höger är blockerad. En total mishmash, i vanlig ordning.
Citera
2022-09-05, 07:11
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Där motsäger C sig själv igen. Kistan ligger bak förarsätet så vänster dörr är blockerad. Det är höger dörr, där O suttit, som öppnar sig. C säger att O alltid går ut genom vänster dörr, eftersom höger är blockerad. En total mishmash, i vanlig ordning.

En brist i vårat resonemang är att vi förutsätter att han kan skillnad på höger och vänster... Kom inte ihåg om han förevisades några bilder av detta så jag backade till dom tar upp det första gången (110:1429) och då berättar dom bara vad dom sett på övervakningsfilmerna. Av någon anledning blir han helt svarslös, han som har en bortförklaring på allt:

CZ: Du ser ut till att ha rätt så bråttom? Bilen lämnar i all hast ifrån Professorsgatan.
C: Jag kör alltid snabbt.
CZ: Ok. Så det var ingen speciell anledning till att du körde snabbt vid det här tillfället?
C: Nej.
CZ: Brukar du ha så bråttom så att du inte ens hinner stänga dörrarna på bilen? Utan att dem far upp när du svänger?
C: Det är omöjligt.
CZ: Vid två tillfällen öppnas bakdörren, höger bak.
C: (Lång tystnad)
CZ: Ingenting du känner igen?
C: (tystnad)

Han får inte se några bilder så frågan är om han förstår eller uppfattar vilken sida dom pratar om. Om det stämmer som han sagt att han vid något tillfälle haft henne liggande i sätet vänster bak så kanske det låser sig när han inte riktigt vet vad det är han ska bortförklara, men vill till varje pris inte prata om baksätet. Spekulationer of course.
Citera
2022-09-05, 09:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
En brist i vårat resonemang är att vi förutsätter att han kan skillnad på höger och vänster... Kom inte ihåg om han förevisades några bilder av detta så jag backade till dom tar upp det första gången (110:1429) och då berättar dom bara vad dom sett på övervakningsfilmerna. Av någon anledning blir han helt svarslös, han som har en bortförklaring på allt:

Han får inte se några bilder så frågan är om han förstår eller uppfattar vilken sida dom pratar om. Om det stämmer som han sagt att han vid något tillfälle haft henne liggande i sätet vänster bak så kanske det låser sig när han inte riktigt vet vad det är han ska bortförklara, men vill till varje pris inte prata om baksätet. Spekulationer of course.
Någonstans har jag läst att de förvissade sig om att han hade höger och vänster klart för sig. (Hittar inte igen det.)
Citera
2022-09-05, 09:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Hahaha, här gör jag världens detektivjobb så står det i FUP redan... Aja.

Enligt O regnade det så kraftigt medan han var ensam i bilen att det stundvis var det enda han hörde.
Regnet var väl C behjälpligt med att få det mesta av blodet på händerna bortspolat.
Citera
2022-09-05, 10:34
Medlem
sybels avatar
Vad tror ni om domen? Kommer de att värdera bevisen separat och komma fram till att C inte kan bindas för varken strypning eller skärning, endast brott mot griftefriden? Eller kommer de att utgå från helheten och se honom som ensam skyldig till samtligt?
Någon som har tidigare erfarenheter av domar i Malmö?
Citera
2022-09-05, 11:47
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Vad tror ni om domen? Kommer de att värdera bevisen separat och komma fram till att C inte kan bindas för varken strypning eller skärning, endast brott mot griftefriden? Eller kommer de att utgå från helheten och se honom som ensam skyldig till samtligt?

Man blir ju orolig, men han har ju hennes blod både under naglarna, på kläderna och i bilen, har erkänt stora delar av händelseförloppet om än dragit tillbaka, kunde peka ut var kroppen var begraven, bilen filmad när han gör sig av med väskan... Och han fick kvarstanna i häkte. Jag tror och hoppas på en fällande dom för mord, med ett rejält straff.
Citera
2022-09-05, 12:18
Medlem
Citat:
Jag bad dig om källa på att jag skrivit att C tänkt hoppa på en färja till Polen och du hänvisar till Cs förhör...
Finns ingen källa. Jag citerade dig felaktigt.
Citera
2022-09-05, 12:32
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Han kommer få livstid.
Citera
2022-09-05, 14:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man blir ju orolig, men han har ju hennes blod både under naglarna, på kläderna och i bilen, har erkänt stora delar av händelseförloppet om än dragit tillbaka, kunde peka ut var kroppen var begraven, bilen filmad när han gör sig av med väskan... Och han fick kvarstanna i häkte. Jag tror och hoppas på en fällande dom för mord, med ett rejält straff.

Utan att ha ens läst hela FUP, tycker jag ändå att det känns som att det finns mycket bevisning. Vet inte hur mycket ansträngningar man har gjort för att utesluta andra ev gm.

Vad gäller blodet under naglarna, är jag osäker på om just det tagits upp under rättegången (mer än i färbifarten). Det var enbart vad jag hittat S019, vä hand som visade att B:s DNA fanns i någon mån (Grad +1). Visseligen är det en reaktion för blod på topsen, men vems är blodet? Det är en blandbild och C har ju blod t ex på sin krage nära sår osv.

Det som kanske är mer anmärkningsvärt är väl att det är bevisat att C åkt med B, som sedan försvunnit (död) och han återkommer isamma kläder som han åkte i, men med blodbesudlingar på många ställen som uppkommit av färskt blod, runnit eller droppat.

Från stämningsansökan:

"15. Protokoll över klädundersökning avseende Cezary Ratzmans kläder samt
kroppsnära prover (förundersökningsprotokoll s. 430-443) till styrkande
av åtalet, särskilt till styrkande av att Beata Ratzmans ej torkade blod
kommit i kontakt med Cezary Ratzmans byxor och tröjor och att blod
droppat eller runnit på Cezary Ratzmans byxor.

RUNNIT eller DROPPAT.

Det gäller ju även skorna. Jackan. I bilen finns också flera besudlingar, och så lite under naglarna.

Hur stor är chansen att någon ska ha så många besudlingar samtidigt, i det sammanhanget?

Hur troligt är det att annan person, särskilt som att C säger till O att B träffat en väninna som hon åkt med (i skogen). Förklaringen till sonen skvallrar om att han har behov av att dölja något allvarlig när mamman inte kommer tillbaka, precis som de lögner han kör med till J.

Hur skulle någon annan kunna veta att B skulle hoppa in i bilen, när och vart de skulle åka osv. Finns inget rimligt i det, även om de skulle ha förföljt familjen.

Varför åkte C ens dit han åkte.

Vad hade C för ärende efter det att han lämnat O, där han dessutom på bild ses åka som en galning, med dörren som slår öppen vid två tillfällen utan att C stannar. Han har dessutom på ett mycket anmärkningsvärt sätt lämnat sin egen mobil hemma, då som han mest behövde den. I den andra bilen hade han ju laddare.

Han har också ljugit för J*akub i det tidiga skedet, vilket ju är mycket konstigt.

De tidgare anmälningarna, inspelningarna med bråken, bilderna, Beatas ansökan om skyddat boende och kontaktförbud, skilsmässoansökan, pågående bråk när hon "kidnappas" in i bilen; allt detta är indicier som ligger mot honom.

Även om man i det här fallet inte kommer att ha en definitiv mordplats, definitiv dödorsak, mordplats eller mordvapen, så tror jag att indiciekedjan med så mycket bevisning ändå kommer att hålla för att det finns ingen annan rimlig alternativ gm.

Jag tror han är rökt.
Citera
2022-09-05, 15:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Han kan vara vanelögnare som alltid kör med taktiken blanda ihop korten. Eller så har han något att dölja eller både och:

"FL: Detta har ju varit höger bakdörr.
C: Precis. Sonen tar alltid vänsterdörren.
"

Vad är det här för svar t ex.

Kanske C menar att bakdörren inte är verket av O:s slarv med dörren. Men varför skulle det ha någon betydelse? Menar han alltså att O ändå satt på vänster sida, trots att man vet att han satt på höger?

Är det något som han vill dölja där på den sidan som han menar att O satt?

Jag tror att han vill vara vag, blarrig. Ett sätt att undvika frågorna som han har som en vana. Ljugit mycket i sina dar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in