2021-11-28, 17:16
Medlem
sybels avatar
En tanke:
Ponera att någon observerat bilen parkerad på udda ställe i bokskogen, vilket medför det kryptiska söket på specifik plats. Där och då hittas ingenting med polisen jobbar efter teorin att hon finns i närområdet. Under klurandet på lämpliga ställen noterar de ridgymnasiet. De tar en rövare och säger till C att bilen observerats av elever på väg hem under kvällen, att de avser företa sök där och om han har något att kommentera uppgifterna med. Kanske har han gått i den fällan.
Citera
2021-11-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaduvente
Så vad tror ni C funderar på i sin lilla håla nu?
Ångrar han sig? Saknar han Beata? Eller är han "nöjd" med vad han har orsakat?

Han har nog grubblat en hel del hur det kunde gå här. Hade hon inte ansökt om skilsmässa, hade hon inte träffat en ny hade jag aldrig gjort det här. Jag gav henne en chans att ta mig tillbaks som hon inte tog. Jag tappade kontrollen för hon gjorde mig så jävla förbannad och inte gjorde som jag ville.

Tankegången går säkert på liknande sätt som hos en del skribenter. Letar fel hos henne och anledningar till att hon fick honom att göra så här.

Jag tror att han ångrar sig mest för att han behöver sitta inlåst en längre tid. Tror inte han har så fina tankar om Beata då hon förmodligen gjorde klart för honom i hennes sista stund att hon redan lämnat honom.
Citera
2021-11-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En tanke:
Ponera att någon observerat bilen parkerad på udda ställe i bokskogen, vilket medför det kryptiska söket på specifik plats. Där och då hittas ingenting med polisen jobbar efter teorin att hon finns i närområdet. Under klurandet på lämpliga ställen noterar de ridgymnasiet. De tar en rövare och säger till C att bilen observerats av elever på väg hem under kvällen, att de avser företa sök där och om han har något att kommentera uppgifterna med. Kanske har han gått i den fällan.
Din tanke är inte dum. Inte på något sätt. Problemet är att i Sverige får inte polisen ljuga om sådant. Och det vet alla förhörsledare. Alla förhör spelas in. De flesta skrivs ut sedan som dialogförhör och inte som sammanfattningar. Jag vet inte vad som händer rent juridiskt om en polis ljuger (tar en rövare som du säger) om sådant för att få fram någon sorts sanning, men bra är det inte.
Citera
2021-11-28, 17:27
Medlem
Citat:
En tanke:

Mycket möjligt! Är iaf övertygad att det inte var hans dåliga samvete som fick honom att berätta. Insåg han att dom var nära att hitta henne, ser det ju mycket bättre ut om han själv berättar.
Citera
2021-11-28, 17:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Självklart förnekar han mord.

Är det inte bättre att vi avvaktar FUP och åtal innan du går händelserna i förväg?

Citat:
..Det kan vara en skillnad på 10-15 år i straffpåföljd om advokaten kan få till det till Vållande till annans död.

Eller så får han kanske rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning?

Citat:
Så vi får hoppas att alla spår man hittar pekar på mord.

Men tänk om det hela istället landar i ett "vållande till annans död" och brott mot griftefriden"?

Vet du förresten vilken advokat C har?
Citera
2021-11-28, 17:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Din tanke är inte dum. Inte på något sätt. Problemet är att i Sverige får inte polisen ljuga om sådant. Och det vet alla förhörsledare. Alla förhör spelas in. De flesta skrivs ut sedan som dialogförhör och inte som sammanfattningar. Jag vet inte vad som händer rent juridiskt om en polis ljuger (tar en rövare som du säger) om sådant för att få fram någon sorts sanning, men bra är det inte.
Det hade jag inte koll på. Men kanske var det ingen rövare, utan att det faktiskt förhöll sig så. Jag har svårt att smälta att han, apropå inenting, skulle berätta. Något har säkerligen presenterats på sådant sätt att han inte kunnat slingra sig. Lika stenhårt iskall som Tishko är han tydligen inte eller tror han att han ska tjäna något på sin hjälpsamhet.
Citera
2021-11-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Är det inte bättre att vi avvaktar FUP och åtal innan du går händelserna i förväg?

Eller så får han kanske rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning?

Men tänk om det hela istället landar i ett "vållande till annans död" och brott mot griftefriden"?

Går jag händelserna i förväg när jag säger att "självklart förnekar han mord"? Det har han ju redan gjort. Är du inte läskunnig?

Jag diskuterade straffpåföljd vad gäller fängelse. Inget annat. Och visst kan det bli en annan rubricering i slutändan, men för tillfället gäller mordrubricering.

Ja, jag vet vem hans advokat är.
Citera
2021-11-28, 17:51
Medlem
Citat:
Det hade jag inte koll på. Men kanske var det ingen rövare, utan att det faktiskt förhöll sig så. Jag har svårt att smälta att han, apropå inenting, skulle berätta. Något har säkerligen presenterats på sådant sätt att han inte kunnat slingra sig. Lika stenhårt iskall som Tishko är han tydligen inte eller tror han att han ska tjäna något på sin hjälpsamhet.
Ja, det är lite märkligt att han berättar bara så där. Frågan är vad som förändrades. Det jag VET är att det var under häktningsförhandlingen han vidgick att han orsakat hennes död. Och jag TROR att han (inför stängda dörrar) gav upp när åklagaren lade fram bevisen inför tingsrätten. Vid varje häktningsförhandling skall bevisning läggas fram för att tingsrätten skall kunna besluta om fortsatt häktning. Och troligen är det så att ny bevisning lades fram - kanske de fått vissa svar från NFC? Jag har ingen aning - jag spekulerar bara.

Att han pekade ut platsen i förhör, kan ju vara att polisen sa att "om du vet var hon är så kan det räknas till din fördel under kommande huvudförhandling". Nåt sånt.

Så svårt att få ihop en bra förklaring när man, som vi, inte har minsta insyn i indicie- resp beviskedja.
Citera
2021-11-28, 18:09
Medlem
Citat:

Man kan ha funderingar om vilket straff han kommer att få, men man ska inte gå händelserna i förväg genom att säga att det blir bestämt så eller så det är bara fel.
Citera
2021-11-28, 18:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, det är lite märkligt att han berättar bara så där. Frågan är vad som förändrades. Det jag VET är att det var under häktningsförhandlingen han vidgick att han orsakat hennes död. Och jag TROR att han (inför stängda dörrar) gav upp när åklagaren lade fram bevisen inför tingsrätten. Vid varje häktningsförhandling skall bevisning läggas fram för att tingsrätten skall kunna besluta om fortsatt häktning. Och troligen är det så att ny bevisning lades fram - kanske de fått vissa svar från NFC? Jag har ingen aning - jag spekulerar bara.

Att han pekade ut platsen i förhör, kan ju vara att polisen sa att "om du vet var hon är så kan det räknas till din fördel under kommande huvudförhandling". Nåt sånt.

Så svårt att få ihop en bra förklaring när man, som vi, inte har minsta insyn i indicie- resp beviskedja.
En liten luring det där. "Kan" tappades bort av snedseglarna i Karlskrona som tog för givet att det skulle ge rejäl fördel. Det kan tänkas att även C missade det lilla ordet.
Citera
2021-11-28, 18:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ingen bra kombo: Aspackad och gravt deprimerad. Då är knappast tankeverksamheten på topp.

Hur vet du det? 🤔

Jag förde tidigare fram hypotesen att C led av psykisk ohälsa och självmedicinerade. Att bli utestängd från sin bostad genom ett plötsligt låsbyte bättrade nog knappast på hans psykiska välbefinnande?

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Man kan fråga sig om han i september genomgick en svårartad alkoholutlöst psykos?

Om han led av en psykisk störning så kan det kanske påverka straffpåföljden?

https://www.lawline.se/answers/hur-p...-straffpafoljd
Citera
2021-11-28, 18:21
Medlem
Citat:
Hur vet du det? 🤔

Jag förde tidigare fram hypotesen att C led av psykisk ohälsa och självmedicinerade. Att bli utestängd från sin bostad genom ett plötsligt låsbyte bättrade nog knappast på hans psykiska välbefinnande?

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Man kan fråga sig om han i september genomgick en svårartad alkoholutlöst psykos?

Om han led av en psykisk störning så kan det kanske påverka straffpåföljden?

https://www.lawline.se/answers/hur-p...-straffpafoljd
Egenutlöst psykos via alkohol och droger räknas INTE med i begreppet Allvarlig psykisk störning, om det är det du är ute efter. Psykisk störning lider han sannolikt av - det gör den större delen av dom som sitter inne för grova brott. Men från det till det juridiska begreppet Allvarlig psykisk störning är steget långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in