2021-11-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du att jag har fel?

Nej, men jag vill inte skriva för mycket om bouppteckning mm här. Blir bara påmind om min systers bortgång som dog på ett tragiskt sätt. Hon blev bara 55 år.
Citera
2021-11-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Just det! Det hade jag glömt. Stort tack! Det innebär att begravningskostnader och kistflyttning inte behöver komma från Beatas mammas plånbok. CR måste betala på ett eller annat sätt om han befinns skyldig till hennes död.

Ja, undrar varför han inte tog kontakt med polisen då hon hade bytat lås. Då hade troligtvis inte detta hänt.
Citera
2021-11-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Det måste ju vara olagligt att inte ta hänsyn till den avlidne personens tro 😔 Hoppas verkligen att familjen får ekonomisk kompensation för en värdig begravning.

Men ersättningen blir baserat på att begravningen ska vara här i Sverige och inte i Polen. Vill familjen ha den i Polen får de nog själv fixa med transport och dylikt och då blir det inte så billigt så att säga.
Citera
2021-11-27, 15:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Nej, men jag vill inte skriva för mycket om bouppteckning mm här. Blir bara påmind om min systers bortgång som dog på ett tragiskt sätt. Hon blev bara 55 år.
Jag beklagar.
Citera
2021-11-27, 15:12
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Men ersättningen blir baserat på att begravningen ska vara här i Sverige och inte i Polen. Vill familjen ha den i Polen får de nog själv fixa med transport och dylikt och då blir det inte så billigt så att säga.

Jag är nästan 100% säker att begravning blir i Polen. Det ju där som bor hennes hela familjen. Väljer man att kremera så kostnad för transport går bort.
Citera
2021-11-27, 15:13
Medlem
Saxat:

Hennes make, som sitter häktad för mord, har erkänt att han dödade henne.

Beatas mamma fick dödsbudet i sitt hem i Polen. Nu har hon kontakt med sina barnbarn i Malmö, som hon vill få hem.

När Beata dödades hade hon fått boende via socialen och skyddade personuppgifter.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/mammans-ord-om-dodade--beata-kommer-att-kampa/
Citera
2021-11-27, 15:15
Medlem
sybels avatar
lavendla.se
"Dödsbodelägare är de som har ett direkt arv av den avlidne och avgörs utifrån vem som är vid liv. Om t.ex. en make/maka till den avlidne är vid liv är gemensamma barn (bröstarvingar) inte dödsbodelägare."
Då är ju frågan: Anses de som skilda eller inte?
Det är väl, tyvärr, fortfarande så att förövare kan ärva sina offer? Eller har det ändrats efter Möller-fallet?
OM de fortfarande anses gifta faller det alltså på Cs lott att ombesörja begravning. Tänker jag fel?
Citera
2021-11-27, 15:32
Medlem
Citat:
lavendla.se
"Dödsbodelägare är de som har ett direkt arv av den avlidne och avgörs utifrån vem som är vid liv. Om t.ex. en make/maka till den avlidne är vid liv är gemensamma barn (bröstarvingar) inte dödsbodelägare."
Det är väl, tyvärr, fortfarande så att förövare kan ärva sina offer? Eller har det ändrats efter Möller-fallet?
OM de fortfarande anses gifta faller det alltså på Cs lott att ombesörja begravning. Tänker jag fel?
Gissar att dom fortfarande ansågs gifta. Hon begärde väl skilsmässa i aug och i o m minderårigt barn, 6 månaders betänketid.
Frågan är då om han ärver henne om han döms för mord eller om det är ett special fall?
Citera
2021-11-27, 15:33
Medlem
Citat:
lavendla.se
Nej. Förövare ärver tack och lov inte sina offer. Åtminstone inte bröstarvingar som tar livet av en förälder. Och jag TROR det även gått bort vad gäller makar.
Citera
2021-11-27, 15:34
Medlem
Citat:
Så kan det vara, men jag tror att man måste ta hänsyn till om begravningen ska vara t ex katolsk
Citera
2021-11-27, 15:44
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Så kan det vara, men jag tror att man måste ta hänsyn till om begravningen ska vara t ex katolsk

Ersättning beror ju inte på religion eller plats på vilken blir man begraven.
Citera
2021-11-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Ersättning beror ju inte på religion eller plats på vilken blir man begraven.

Näe men det kan ju en något dyrare ceremoni beroende på religon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in