2021-11-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Det fanns ett till inlägg i tråden där där just fotbollsspelandet var info från bekanta på plats som också vittnade om att C kom dit med bil och plockade upp henne (då han enligt dom oxå var vansinnig)
Nej står inget om att dom hört något från någon som spelat fotboll tillsammans med B.
Citera
2021-11-25, 22:36
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som jag förstår så får han sitta av här. Men frågan är intressant. Kan man utvisa en EU-medborgare efter straffet? Kan inte se i häktningsprotokollet att han har svenskt medborgarskap. Men jag har inte granskat papperen.

Jag har uppmärksammat att i häktningsprotokollet var att han är polsk medborgare.
Han vil kanske själv avtjäna straffet i Polen?
Citera
2021-11-25, 22:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det fanns ett till inlägg i tråden där där just fotbollsspelandet var info från bekanta på plats som också vittnade om att C kom dit med bil och plockade upp henne (då han enligt dom oxå var vansinnig)
Var spelade de någonstans? I Oxie?
Stämmer annars tiden med att de då körde till Oxie (eller hämtade sonen först om han inte satt i bilen)?
Citera
2021-11-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Jag har uppmärksammat att i häktningsprotokollet var att han är polsk medborgare.
Stämmer att han är polsk medborgare. Och det borde stått om han hade svenskt medborgarskap, och det gör det inte.

Nej, han kommer inte få välja var straffet ska avtjänas. Inte en chans.
Citera
2021-11-25, 22:41
Medlem
sybels avatar
Om du har bott lagligt i ett annat EU-land i fem år får du automatiskt permanent uppehållsrätt där. Det innebär att du kan vistas i landet så länge du vill, du har rätt att bli behandlad som medborgare där och du har ett starkare skydd mot utvisning. Du kan ansöka om ett intyg om permanent uppehållsrätt.17 maj 2021
Citera
2021-11-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nej står inget om att dom hört något från någon som spelat fotboll tillsammans med B.

Citat från inlägget på i gruppen;
”Cris*ina Pope*cu hur vet du att hon gjorde allt frivilligt? 🙂 tror du hon ringde han och sa ”hej vi tar en köpp te” ? Nej han kom till fotbollsplanen VANSINNIG enligt vittnen.”
Citera
2021-11-25, 22:44
Medlem
sybels avatar
riksdagen.se
Reglerna kring när utvisning av EU-medborgare får tillämpas är EU-gemensamma och kraven är högt ställda. Dessutom tillämpar inte Sverige möjligheten att utvisa dömda brottslingar så ofta som det skulle gå att göra.
Citera
2021-11-25, 22:46
Medlem
Citat:

Tror inte han vill(om han får välja) sitta av straffet i Polen, dom är inte snälla mot Kvinnomisshandlare/kvinnomördare där..
Citera
2021-11-25, 22:47
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stämmer att han är polsk medborgare. Och det borde stått om han hade svenskt medborgarskap, och det gör det inte.

Nej, han kommer inte få välja var straffet ska avtjänas. Inte en chans.

Hittade det:

Du som bor i ett annat EU-land
Du kan få avtjäna straffet i ett annat EU-land om du är medborgare och bosatt där, eller om du är medborgare där och kan komma att utvisas dit. Detta gäller om landet har genomfört EU:s gemensamma regler (rambeslut) om att föra över fängelse till ett annat land.

Om du är bosatt där och har vistats lagligt där utan avbrott under minst fem år kan du också komma att överföras. I vissa situationer kan du bli överförd även om du inte vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
riksdagen.se
Reglerna kring när utvisning av EU-medborgare får tillämpas är EU-gemensamma och kraven är högt ställda. Dessutom tillämpar inte Sverige möjligheten att utvisa dömda brottslingar så ofta som det skulle gå att göra.

Tack, så svar på min fråga, Nope han får sitta här o gosa.
Citera
Medlem
Citat:
Citat från inlägget på i gruppen;
”Cris*ina Pope*cu hur vet du att hon gjorde allt frivilligt? 🙂 tror du hon ringde han och sa ”hej vi tar en köpp te” ? Nej han kom till fotbollsplanen VANSINNIG enligt vittnen.”
Ja exakt. Har dom.snsckat med vittnen eller har dom snackat med någon som snackat med vittnen? Eller har dom snackat med någon som snackat med någon som snackat med ett vittne?
Citera
2021-11-25, 22:53
Medlem
Citat:
Hittade det:

Du som bor i ett annat EU-land
Du kan få avtjäna straffet i ett annat EU-land om du är medborgare och bosatt där, eller om du är medborgare där och kan komma att utvisas dit. Detta gäller om landet har genomfört EU:s gemensamma regler (rambeslut) om att föra över fängelse till ett annat land.

Om du är bosatt där och har vistats lagligt där utan avbrott under minst fem år kan du också komma att överföras. I vissa situationer kan du bli överförd även om du inte vill.
Som jag tolkar det så kan han överföras till Polen för att sitta av sitt straff om våra myndigheter tillåter det, men han kan inte själv välja. Eller tolkar jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in