2021-11-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
"En mindre RPU" skriver dom Vad menar dom egentligen? P7:an som tar en timme?
Gissar på P7:an, brukar oftast börja med den för att se om dom ska gå vidare med den stora RPU:n.
Citera
2021-11-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det är just det jag är rädd för. Han kommer väl inte ta hänsyn till varken sin son, hennes barn och anhöriga. Han kommer ta upp all möjlig skit om henne i rätten. Smutsa henne totalt för att skylla ifrån sin skuld.

Exakt
Citera
2021-11-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Enligt artikeln i Kvp idag ska C genomgå den lilla RPU.

Ja det känns väll som standard för att utesluta att han handla i nån psykos och typ Jag viste inte vad jag gjorde.

Tyvärr kommer nog inte några direkta diagnoser fram vid en liten RPU… ?
Citera
2021-11-24, 17:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är just det jag är rädd för. Han kommer väl inte ta hänsyn till varken sin son, hennes barn och anhöriga. Han kommer ta upp all möjlig skit om henne i rätten. Smutsa henne totalt för att skylla ifrån sin skuld.

Eller så har han kanske bestämt sig för att berätta sanningen trots att den kan vara obekväm för somliga?

Vi vet så lite i nuläget hur deras destruktiva relation såg ut.
Citera
2021-11-24, 17:59
Medlem
Citat:
Inte säkert. Han erkänner att han orsakat hennes död men förnekar mord. Han är antagligen inte intelligent nog att inse att hans historia kan motbeviss av tekniska bevis och obduktion. Men han kanske talar sanning oesakat död men inte mördat henne. Eller är han dum i huvudet? Lite som Stefan Davidsson: Hon mördades "mot min vilja".
Citera
2021-11-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om det nu är lite ok att män "tuktar" kvinnor i Polen, hur ser mordstatistiken ut? Är där många kvinnor som berövas livet i nära relation? Hur agerar rättsväsendet?

Tydligen finns ingen direkt statistik på detta, meeen hittar lite info.
400-500 kvinnor/år som blivit mördade eller självmord kopplat till våld i nära relation.
(Skickar med länken så kan man översätta själv)
https://demagog.org.pl/wypowiedzi/il...emocy-domowej/
Citera
2021-11-24, 18:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte säkert. Han erkänner att han orsakat hennes död men förnekar mord. Han är antagligen inte intelligent nog att inse att hans historia kan motbeviss av tekniska bevis och obduktion. Men han kanske talar sanning oesakat död men inte mördat henne. Eller är han dum i huvudet? Lite som Stefan Davidsson: Hon mördades "mot min vilja".
...och som i pågående höörfall. "Det var inte meningen", trots att han använde hammare.
Citera
2021-11-24, 18:22
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
400-500 kvinnor/år som blivit mördade eller självmord kopplat till våld i nära relation.

Mycket deprimerande. Visste inte att det är så mycket-
Det gamla uttrycket "slår för älskar" visserligen lever kvar.
Börjar med en smäll, sen ber om ursäkt med blommor och nästa gång är flera smällar.
Kvinnorna i Polen, mest de lågavlönade, har ingenstans att ta vägen för att bli kvitt misshandlaren.
Senast redigerad av ursalund 2021-11-24 kl. 18:26.
Citera
2021-11-24, 18:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tack! Mer än 1 mord/dag, och ingen myndighet som ens bryr sig om att kolla upp och göra statistik. En sådan loj inställning kan ju C ha i bagaget..
Citera
2021-11-24, 18:38
Medlem
Citat:

Va lite snabb där, såg nu att det är ett 15 tal/år i Sverige, stämmer det?
Polen har ca 40 milj invånare.
Så siffran är mycket större i Polen om man slår ut det /miljon invånare.

Och då siffran är så stor skulle mitt svar vara att rättsväsendet inte gör så mycket.
Här är det många som inte anmäler och i Polen är det säkert ännu fler
Citera
2021-11-24, 18:42
Medlem
Citat:
Mycket deprimerande. Visste inte att det är så mycket-
Det gamla uttrycket "slår för älskar" visserligen lever kvar.
Börjar med en smäll, sen ber om ursäkt med blommor och nästa gång är flera smällar.
Kvinnorna i Polen, mest de lågavlönade, har ingenstans att ta vägen för att bli kvitt misshandlaren.

Ja men det är just det! Idag fick vi än Kvinnlig stadsminister i Sverige, men det är nog mycket långt kvar till detta i Polen!
Så C som är 50-isch han har nog inte sundaste synen…. Vart är hans ex fru? Någon som vet?
Citera
2021-11-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ja men det är just det! Idag fick vi än Kvinnlig stadsminister i Sverige, men det är nog mycket långt kvar till detta i Polen!
Så C som är 50-isch han har nog inte sundaste synen…. Vart är hans ex fru? Någon som vet?
Hon avgick efter några timmar, den kvinnliga statsministern.
Ex frun? Hon kanske också är död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in