2022-11-07, 16:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Har man misshandlat, våldtagit och mördat mamman till sin son tycker jag man har förbrukat sin rätt att vara pappa. Finns inget värre sätt att indirekt skada sin egen son på.

Ni sorterar vi bort ditt påstående om våldtäkt, det är inte bevisat.

Misshandeln kan dessutom ha uppstått i en nödvärnssituation vid bråket i december 2020. Kanske var det C som först fick ta emot ett slag för att sen försvara sig?

Av någon outgrundlig anledning verkar du helt utesluta att C kan ha blivit provocerad? Hur kommer det sig?

Citat:
C har ju inte ens erkänt vad han gjort, eller bett om förlåtelse.

Nu finns det väl en massa frågetecken kring händelseförloppet? Kanske försöker C skydda någon annan genom att ta på sig skulden? Eller så vill han ta på sig skulden trots att han kanske blev provocerad? Det finns flera teorier här som du märker.

Citat:
Hur ska någon läkeprocess eller förståelse mellan far och son kunna starta utan dessa förutsättningar?

Men det är väl inte upp till dig att avgöra detta?
Citera
2022-11-07, 16:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Visserligen så pojkarna tyckte att de hade det bättre med mamma trots stökige styvpappa.

Men om nu C var ondskan själv (enligt dig och pöbeln i tråden) och det var så jävligt att bo med styvpappan, varför uttryckte inte barnen då att det var bättre att flytta till Piotr? Deras två syskon bor ju där med honom och de verkar inte lida nöd?

Citat:
Vad jag anser? Pojkarna borde stanna i Sverige..

En nära anknytning till pappan är nog kanske mer önskvärt med tanke på vad som hänt? Och eftersom Piotr bor i Polen så är det nog kanske bättre att bo där? Malmö är en stad fylld av faror, Polen känns väl lite lugnare?

Citat:
De alla tre kommer att behöva mycket profs hjälp i framtiden. Piotr har inte resurser att bekosta detta och jag tror inte att han är så pass medveten att barnen behöver det.

Varför skulle inte han kunna vara medveten om detta? Du försöker återigen att misstänkliggöra manssläktet med Piotr i spetsen. Oklart varför?

Citat:
Tror inte heller att B:s närmaste har de ekonomiska resurser då de har egna barn att ta hand om. Samtidigt så O behöver sina bröder bredvid sig. Det skulle vara tragiskt om pojkarna skiljdes åt.

Men de är ju redan åtskilda från tvillingarna i Polen? Det är svårt att förstå hur du resonerar kring detta? Logik är inte din starka sida.

Citat:
Nu lutar det åt det hållet. De två äldre börjar bli tillräckligt gamla för att besluta var vill de leva.
Så lägg av att "bestämma" över deras liv.

Jag har inte försökt bestämma något utan har endast frågat om inte Piotr borde ta över vårdnaden om de två äldsta barnen, det verkar ju fullt logiskt utifrån den situation som nu råder?
Citera
2022-11-07, 19:03
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men om nu C var ondskan själv (enligt dig och pöbeln i tråden) och det var så jävligt att bo med styvpappan, varför uttryckte inte barnen då att det var bättre att flytta till Piotr? Deras två syskon bor ju där med honom och de verkar inte lida nöd?

En nära anknytning till pappan är nog kanske mer önskvärt med tanke på vad som hänt? Och eftersom Piotr bor i Polen så är det nog kanske bättre att bo där? Malmö är en stad fylld av faror, Polen känns väl lite lugnare?

Varför skulle inte han kunna vara medveten om detta? Du försöker återigen att misstänkliggöra manssläktet med Piotr i spetsen. Oklart varför?

Men de är ju redan åtskilda från tvillingarna i Polen? Det är svårt att förstå hur du resonerar kring detta? Logik är inte din starka sida.

Jag har inte försökt bestämma något utan har endast frågat om inte Piotr borde ta över vårdnaden om de två äldsta barnen, det verkar ju fullt logiskt utifrån den situation som nu råder?

Tja, Piotr har ju själv vittnat om att han brutit kontakten med pojkarna och vägrat svara när B försökt nå honom. Men det är ju förstås Bs fel enligt dig. Du tar inte heller in uppgifterna om att det inte varit Piotr som tagit hand om barnen i Polen utan hans föräldrar.

Sedan kan man undra hur du tänker när du vill utvisa två av tre barn som har vuxit upp till stor del i Sverige, och därmed separera O från sina sista familjemedlemmar. För O är ju född och uppvuxen i Sverige, inte Polen. Jag tvivlar på att soc vill se ett svenskt barn utlämnat till ett annat land, till en man han inte är släkt med.
Citera
2022-11-07, 19:08
Medlem
Citat:
Anser du att de hade bättre omsorg när de bodde hos sin mor och styvfar i Malmö?

(FB) Beata Ratzman bortförd och mördad i Malmö 2021-09-24. GM dömd livstid och utvisning.

Dom var bättre med mamma än pappa.
Citera
2022-11-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ni sorterar vi bort ditt påstående om våldtäkt, det är inte bevisat.

Misshandeln kan dessutom ha uppstått i en nödvärnssituation vid bråket i december 2020. Kanske var det C som först fick ta emot ett slag för att sen försvara sig?

Av någon outgrundlig anledning verkar du helt utesluta att C kan ha blivit provocerad? Hur kommer det sig?

Nu finns det väl en massa frågetecken kring händelseförloppet? Kanske försöker C skydda någon annan genom att ta på sig skulden? Eller så vill han ta på sig skulden trots att han kanske blev provocerad? Det finns flera teorier här som du märker.

Men det är väl inte upp till dig att avgöra detta?

Våldtäkten är inspelad och utskriven i FUP. Så det är bevisat!

Han är en kvinnomisshandlare vilket man kan läsa i domen. Vill man fördjupa sig i detaljer kan man läsa FUP.

Han är även en mördare vilket du också kan läsa i domen.

Han försöker inte skydda någon och han har inte blivit provocerad till den grad att det rättfärdigar ett mord.

Du hittar svar på nästan alla dina frågor i FUP. Så läs den!
Citera
2022-11-07, 19:53
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Fast nu vet inte vi vem som slog först eller vem som provocerade fram bråket. Kanske var det C eller så var det B?

Det finns förresten forskning och studier inom detta område, kvinnor slår ofta först. Kvinnor är fysiskt aggressiva oftare än män.

https://www.aftonbladet.se/relatione...re-an-sina-man

Det är ingalunda en orimlig teori att C blev slagen först (dvs provocerad) för att sen slå tillbaka?

Och ändå är 85% av mordoffren i nära relationer kvinnor.

https://bra.se/statistik/statistik-u...elationer.html

Faktum är att C inte visat några som helst tecken på att ha blivit utsatt för våld. Inte ens näsblodsbilden har han visat för polisen. Det hade varit väldigt intressant att se om den sammanfaller med festen där C flög på sin kollega.

Citat:
Men ingen tror väl att C gjorde detta med flit? En ren olycka med andra ord. Du kan återigen inte bara skuldbelägga C för allt dåligt som hände.

Idiotisk fråga. Alla människor kan bli arga och förlora humöret ibland.

Du vet lika väl som vi andra att C med överhängande sannolikhet betalade mest. Är det något att träta om?

Utifrån bevisningen skuldbelägger jag C för att ha bragt B om livet. Är det fel av mig? Jag anser även att han, oavsett provokationer, inte hade rätt att misshandla och våldta sin fru. Du har väl läst aktbilaga 111 vid det här laget? Vad anser du utspelar sig på sida 33-35 om inte en våldtäkt?

Citat:
Hovrätten kommer kanske att ta hänsyn till detta om C och hans advokat för fram nya hittills ej kända omständigheter?

Fast om B provocerade C och tex slog honom först vid det sista bråket så kan det väl i teorin istället handla om självförsvar? Kanske borde C då istället dömas för grov misshandel och vållande till annans död? Eller dråp? Låter inte det mer rimligt?

Du såg mitt tidigare exempel med fallet 1995 där GM blev utsatt för provokation.

Varför kan inte C få strafflindring om det till slut framkommer att han blev utsatt för provokation?

Om en grov misshandel leder till ett dödsfall kommer man inte både att döma för misshandel och vållande eller dråp då den ena handlingen leder till det andra brottet. Det kallas konsumtion.

Om jag tror att HR kommer ta hänsyn till ytterligare en ny version från mannen som redan gett otaliga versioner utan någon form av bevis? Nej det vore väl tjänstefel?

Hur tänker du att C ska bevisa att B snubblade på den där kotten? Under vilka förutsättningar skulle han inte minst dömas till mord genom likgiltighetsuppsåt? Det finns ingenting som stöder självförsvar, så länge Mållgan inte kliver fram och har filmat allt. Och om vi ens skulle sträcka fantasin så långt som självförsvar så har han ändå använt övervåld när han dödar kvinnan som anfaller honom, efter att han vägrat släppa ut sonen ur bilen, kört ut henne i skogen, tydligt upprörd, och tagit ifrån henne hennes telefon... Mord, dråp, vållande till annans död, han har i vilket fall dödat henne och dumpat henne i en grop att ruttna.

Citat:
Men nu hade paret hamnat i en destruktiv relation där ingen verkade vilja ge med sig, du kan inte bara skuldbelägga C utan du måste se till helheten. Tyvärr har du fastnat i ett väldigt enkelspårigt tänkande som inte leder nån vart.

Får man tro C var dom ju överens om varannan vecka. Varför inte nöja sig med det? Nu får varken han eller B några veckor med O.

Hur ändras spåret av att följa dina hypoteser? Upphör det förflutna och dom lever lyckliga resten av sina liv då? Om du hade något intresse av det skulle du ha sett i tråden att jag är allt annat än enkelspårig. Jag har inte ens utnämnt B till det helgon du tror, men du däremot är så enkelspårig att det ser du inte. Inte heller att det är din egna inställning som speglas i de svar du får.

Citat:
Det är inte upp till dig.

Du besvarar mitt påstående att det är upp till O med att det inte är upp till mig. Du har rätt, det är upp till O, precis som jag sa.
Citera
2022-11-07, 19:59
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Hur vet man att det inte var B:s kniv? Har C sagt att det var hans? Hantverkare får bära kniv. B har väl också suttit i bilen, kan inte hon ha plockat upp den när paret grälade?

Tydligen har du fel här också:

(FB) Snickare bröt mot knivlagen 2022-11-04
Citera
2022-11-07, 20:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnieszkaa
Dom var bättre med mamma än pappa.

Hur vet du det?

Länken nedan var ingen rolig läsning.

(FB) Beata Ratzman bortförd och mördad i Malmö 2021-09-24. GM dömd livstid och utvisning.
Citera
2022-11-07, 21:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Tydligen har du fel här också:

(FB) Snickare bröt mot knivlagen 2022-11-04

Enligt en annan skribent bar B kniv för att försvara sig.

Men kan inte också C ha burit kniv för att försvara sig? Vad tror du om den teorin?
Citera
2022-11-07, 21:33
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Enligt en annan skribent bar B kniv för att försvara sig.

Men kan inte också C ha burit kniv för att försvara sig? Vad tror du om den teorin?

Absolut! Ingenting i FUP tyder på att han var rädd för B, till skillnad från de tydliga bevis som finns för att B var rädd för C. Men jag upplever honom som något paranoid, så jag håller det absolut inte för otroligt att han kan ha känt sig hotad (av "dom") och därför burit kniv. Vittnen talar även om att C samlade på knivar, eller så är det en bristfällig översättning att han hade en samling knivar, som i flera.
Citera
2022-11-08, 02:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Absolut! Ingenting i FUP tyder på att han var rädd för B

Han behöver i teorin inte ha varit rädd för henne men fruktade kanske vad hon kunde hitta på under parets återkommande bråk? Vi vet inte ens vem som slog först eller började provocera, inte sant?

https://sverigesradio.se/artikel/5667696

Citat:
till skillnad från de tydliga bevis som finns för att B var rädd för C.

Och dessa bevis är? Skriv inte en hel roman nu utan redovisa kortfattat.

Citat:
Men jag upplever honom som något paranoid, så jag håller det absolut inte för otroligt att han kan ha känt sig hotad (av "dom") och därför burit kniv.

Han var hantverkare och hade säkert massvis med verktyg och minst en kniv i sin ägo som han behövde i sin profession. Det fanns alltså en anledning men när man läser dina inlägg så uppfattar man istället dig som paranoid i dina försök att hela tiden smutskasta C.

Citat:
Vittnen talar även om att C samlade på knivar, eller så är det en bristfällig översättning att han hade en samling knivar, som i flera.

Vet du om även B samlade på knivar? Hon bar ju också kniv enligt vittnen?

Intressant också att du helt plötsligt pratar om bristfällig översättning? Är det vanligt förekommande i det här fallet?
Citera
2022-11-08, 07:27
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Han behöver i teorin inte ha varit rädd för henne men fruktade kanske vad hon kunde hitta på under parets återkommande bråk? Vi vet inte ens vem som slog först eller började provocera, inte sant?

https://sverigesradio.se/artikel/5667696

Och dessa bevis är? Skriv inte en hel roman nu utan redovisa kortfattat.

Ja, du verkar ha svårt med lång sammanhängande text. Bevisen för att B var rädd för C? Polisanmälan om misshandeln som han sedermera dömdes för, att skicka bevis därav till sina nära ifall något skulle hända henne, skyddat boende, ansökan om kontaktförbud, låsbytet, beväpna sig för självförsvar, aktivt undvikande av GM, vittnesuppgifter. Kort nog för dig? Jag förstår att du tolkar alla dessa saker som att B är en satmara som vill jävlas med C, men prova för några minuter att anta att det inte är för att jävlas. Om det var ditt barn som vidtog dom här åtgärderna mot en respektive, hur skulle du tolka handlingarna då?

Citat:
Han var hantverkare och hade säkert massvis med verktyg och minst en kniv i sin ägo som han behövde i sin profession. Det fanns alltså en anledning men när man läser dina inlägg så uppfattar man istället dig som paranoid i dina försök att hela tiden smutskasta C.

Vet du om även B samlade på knivar? Hon bar ju också kniv enligt vittnen?

Ah, paranoid, demoniserande, kacklande, smutskastande, lågpannad pöbel. Jag är ju rena multitalangen. Hade du något exempel på vad jag anklagat C för som är inkorrekt sa du?

Citat:
Intressant också att du helt plötsligt pratar om bristfällig översättning? Är det vanligt förekommande i det här fallet?

Ingen aning, jag kan inte polska och har i de flesta fall inte heller tillgång till orginalspråket. Däremot är jag tillräckligt kunnig inom språk för att förstå att många begrepp, som till exempel "en samling knivar", kan ha flera betydelser och därmed flera översättningar. När dom förhör C så upprepar dom ju sina frågor, tolkarna ber både C och FL förtydliga, så där tror jag risken är liten. Översättning av klottret i dagboken där man inte har en dialog, ingen anledning att ställa följdfrågor kanske löper större risk, men är väl samtidigt av mindre betydelse än vittnesmål och förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in