2021-09-25, 18:25
Medlem
WhatsGuccis avatar
Tjena alla.
Jag tänkte dubbelkolla med er angående byte av lägenhet (från en hyresrätt till en annan.)
Jag har slutat jobba och studerar just nu på heltid, och har en 1a handskontrakts hyreslägenhet.
Jag har CSN Bidrag + lån.
Min fråga är:
Kan jag byta lägenhet mot en annan med en inkomst enbart av CSN bidrag och lån?
Eller kommer de inte tillåta det min nuvarande hyresvärd och den andra? Jag har liksom inte informerat om att jag slutat arbeta och börjat studera och har CSN, vilket inte borde betyda ngt så länge de får in sina pengar till hyran / och att man har en tillräcklig inkomst från CSN?
Känner att jag helst vill kunna byta bostad innan jag är klar med utbildningen och har fått en heltidstjänst på ett arbete.
Så hur kan man gå tillväga? Kan tex min hyresvärd säga upp mig från min nuvarande lägenhet om jag säger till de att jag har slutat jobba och har CSN?
Citera
2021-09-25, 23:25
Medlem
Din hyresvärd skall inte kunna säga upp dig för att de får reda på att du inte jobbar längre. Det är om du inte betalar din hyra som du kan bli uppsagd. Att man som hyresvärd har en inkomstgräns när man ansöker om en lägenhet handlar oftast om att de vill försäkra sig om att hyran kommer att blir betald, de vill undvika att behöva hantera hyresgäster som inte betalar för det bidrar till pappersarbete och andra kostnader som hade innefattats av en sådan hantering. När du väl är accepterad som hyresgäst och har bott ett tag så bryr sig värden mer om hur du faktiskt skött dig och inte på om du uppfyller uthyrningskriterierna eller inte. Aldrig har jag läst ett hyreskontrakt där det står att man måste uppfylla inkomstkravet löpande under hela uthyrningsperioden.

Vad gäller ett byte däremot så vill den nya värden såklart kolla att du uppfyller dennes kriterier. Så du bör därmed kolla upp aktuell värds kriterier för uthyrning och om du inte uppfyller inkomstkravet de har så kommer du med stor sannolikhet att bli nekad som hyresgäst hos dem även vid ett byte. Men olika värdar har ju olika krav, så det beror helt på vilken värd det handlar om. Det finns ju chans att de gör ett undantag om hyrorna är snarlika och du har goda referenser från dina gamla värd. Alternativt att du byter ned dig i hyra då du redan uppvisat på god betalningsförmåga av en hyra med högre belopp.

Det är svårt att ge ett konkret svar då mycket handlar om vilken värd det gäller och hyra på nuvarande vs byteslägenheten. Men så länge du uppfyller den nya värdens uthyrningskriterier så ska det inte vara några problem.
Citera
2021-09-26, 12:05
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloDarling
Din hyresvärd skall inte kunna säga upp dig för att de får reda på att du inte jobbar längre. Det är om du inte betalar din hyra som du kan bli uppsagd. Att man som hyresvärd har en inkomstgräns när man ansöker om en lägenhet handlar oftast om att de vill försäkra sig om att hyran kommer att blir betald, de vill undvika att behöva hantera hyresgäster som inte betalar för det bidrar till pappersarbete och andra kostnader som hade innefattats av en sådan hantering. När du väl är accepterad som hyresgäst och har bott ett tag så bryr sig värden mer om hur du faktiskt skött dig och inte på om du uppfyller uthyrningskriterierna eller inte. Aldrig har jag läst ett hyreskontrakt där det står att man måste uppfylla inkomstkravet löpande under hela uthyrningsperioden.

Vad gäller ett byte däremot så vill den nya värden såklart kolla att du uppfyller dennes kriterier. Så du bör därmed kolla upp aktuell värds kriterier för uthyrning och om du inte uppfyller inkomstkravet de har så kommer du med stor sannolikhet att bli nekad som hyresgäst hos dem även vid ett byte. Men olika värdar har ju olika krav, så det beror helt på vilken värd det handlar om. Det finns ju chans att de gör ett undantag om hyrorna är snarlika och du har goda referenser från dina gamla värd. Alternativt att du byter ned dig i hyra då du redan uppvisat på god betalningsförmåga av en hyra med högre belopp.

Det är svårt att ge ett konkret svar då mycket handlar om vilken värd det gäller och hyra på nuvarande vs byteslägenheten. Men så länge du uppfyller den nya värdens uthyrningskriterier så ska det inte vara några problem.
Även fast jag inte har någon fasttjänst nu liksom?
Just nu har jag CSN liksom, har vart lite kluven att ens fråga min nuvarande hyresvärd om ett byte eller att informera de om att jag börjat studera, vill inte att de ska ha en anledning till säga att jag inte får bo kvar pga att jag har CSN och inget arbete för tillfälle för jag håller på med en utbildning.
Citera
2021-11-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Även fast jag inte har någon fasttjänst nu liksom?
Just nu har jag CSN liksom, har vart lite kluven att ens fråga min nuvarande hyresvärd om ett byte eller att informera de om att jag börjat studera, vill inte att de ska ha en anledning till säga att jag inte får bo kvar pga att jag har CSN och inget arbete för tillfälle för jag håller på med en utbildning.

Det viktiga som sagt är att du uppfyller den nya hyresvärdens kriterier. Har de som krav att du ska tjäna 3 gånger hyran och du bara har CSN så är risken stor att du inte kommer bli godkänd.

Jag förstår inte varför du ska blanda in din befintliga hyresvärd i detta? Vid ett byte bryr de sig bara om den nya hyresgästen.

Mitt tips är att när du hittat en lägenhet att byta med så kollar du med den nya hyresvärden angående kriterier och om du inte uppfyller dem så får du hitta en annan lägenhet att byta till. Som sagt, du behöver inte ens blanda in din nuvarande hyresvärd förrän du ska göra en bytesansökan. Men innan det hinner gå så långt så kan du alltid dubbelkolla om du uppfyller nya hyresvärdens kriterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in