2021-09-26, 11:59
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Berätta hur jag tar ut kontanter på Svea bank. ICA-banken har 100-tals kontor i form av ICA-butiker. En bank utan kontor är inte en bank skulle jag säga.
Använder inte kontanter. Men vad jag vet så finns det något som heter bankomater, de brukar finnas i minsta lilla håla i Sverige. Vad jag vet går det bra att där ta ut kontanter.
Det får stå för dig vad en bank är eller inte är. Men det är 2021 nu, nu finns det massvis med ”banker” som bara finns online utan några fysiska kontor. Till betydligt bättre priser än storbankerna.
Citera
2021-09-26, 12:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Använder inte kontanter. Men vad jag vet så finns det något som heter bankomater, de brukar finnas i minsta lilla håla i Sverige. Vad jag vet går det bra att där ta ut kontanter.
Det får stå för dig vad en bank är eller inte är. Men det är 2021 nu, nu finns det massvis med ”banker” som bara finns online utan några fysiska kontor. Till betydligt bättre priser än storbankerna.
"Betydligt bättre priser" än 300 kr per år? Det är till att räkna korvören. Och kunna leva utan bankid.

Lite fegt av dig att inte avslöja vilken storbank du använder för ditt bankid. Snacka är lätt.
Citera
2021-09-26, 12:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Stämmer det att Svea bank inte ens utfärdar bankid? Då måste man ju ha en annan bank samtidigt, dvs helt meningslöst.

My point exactly!

Här är bankerna som utfärdar: https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid

Edit: Sedan skall man aldrig sätta sig i beroende till en enda bank utan alltid ha minst 2 olika för redundans.
Senast redigerad av sucuk 2021-09-26 kl. 12:04.
Citera
2021-09-26, 12:14
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Vilken av dem har du valt?...
Jag har Svea Bank för mitt lönekonto och ett Mastercard till detta. Sen har jag även ett konto hos Skandia för att kunna få ut Bank-id. Sen har jag Avanza, PFC med flera för andra bankärenden.
Citera
2021-09-26, 12:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Men vad är problemet?

39 kronor för att ha tillgång mobilbank, kundtjänst, kort, swish, är en ganska rimlig avgift varje månad?

Varför skulle det vara mindre eller gratis? Tror ni att bankerna sysslar med välgörenhet?

Oj! Nu skäller du under fel träd! Jag tycker att det är helt rimligt att bankerna tar betalt för dessa tjänster, det är orimligt höga räntor på privatlån jag hade synpunkter på!

Dock ligger väl Nordea lite över tex SEB i pris för dessa tjänster.

Själv har jag SEB och betalar 25 kr i månaden, pengar som jag sedan får tillbaka av SEB i form av utdelning från mina SEB aktier.

Edit: 35 kr i månaden betalar jag till SEB.
Senast redigerad av Ringhals3 2021-09-26 kl. 12:18.
Citera
2021-09-26, 12:15
Medlem
Citat:
Men vad är problemet?

39 kronor för att ha tillgång mobilbank, kundtjänst, kort, swish, är en ganska rimlig avgift varje månad?

Varför skulle det vara mindre eller gratis? Tror ni att bankerna sysslar med välgörenhet?

Sök på "bankvinster" så ser ni vad det kostar.
Citera
2021-09-26, 12:17
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldhamstern
Sök på "bankvinster" så ser ni vad det kostar.
Marginalerna för bankerna är inte särskilt mycket högre än för andra storföretag? Eller vad är problemet?

Finns massor med banker och bra konkurrens. Var glad för att du bor i Sverige där praktiskt taget alla banker har bra mobilbanker, man har tillgång till aktiehandel och dylikt för extremt lite courtage. Dessutom om man sköter ekonomin får man en av världens lägsta räntor på bolån.

Så vad gör bankerna för fel i dina ögon?
Citera
2021-09-26, 12:19
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Oj! Nu skäller du under fel träd! Jag tycker att det är helt rimligt att bankerna tar betalt för dessa tjänster, det är orimligt höga räntor på privatlån jag hade synpunkter på!

Dock ligger väl Nordea lite över tex SEB i pris för dessa tjänster.

Själv har jag SEB och betalar 25 kr i månaden, pengar som jag sedan får tillbaka av SEB i form av utdelning från mina SEB aktier.

Edit: 35 kr i månaden betalar jag till SEB.
Läste lite slarvigt och missförstod dig

Men jo det är klart, om man inte gör efterforskning på sina privatlån eller missköter sig så kommer man bli rövknullad av en kass ränta.
Citera
2021-09-26, 12:20
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Det är du som bara klarar att räkna årsavgifter så jag multiplicerade 12 x 25 åt dig.
Det är ju precis vad jag har gjort flera gånger, men nä det är ju absolut ingen årsavgift
Nu är det helt plötsligt en årsavgift enligt dig. Fast allting är gratis så länge man betalar för bankkortet.
Citera
2021-09-26, 12:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Marginalerna för bankerna är inte särskilt mycket högre än för andra storföretag? Eller vad är problemet?

Finns massor med banker och bra konkurrens. Var glad för att du bor i Sverige där praktiskt taget alla banker har bra mobilbanker, man har tillgång till aktiehandel och dylikt för extremt lite courtage. Dessutom om man sköter ekonomin får man en av världens lägsta räntor på bolån.

Många stör sig på bankernas i deras ögon stora vinster men glömmer att de omsättef corka 40.000 miljarder om året och sett ur det perspektivet är vinsterna som sagt inte särskillt stora.

Vad är alternativet? I vilket land funkar det bättre än i Sverige? I Venezuela? I Nordkorea?
Citera
2021-09-26, 12:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Problemet som jag ser det är att man efter många år "plötsligt" måste ta ut denna avgift trots att man dragit ner kontorsnät, minimerat kontanthantering och har historiskt höga räntenetton vilka lett till rekordvinster i storbankerna. Att då kasta på avgift för noll/nada/zilch mervärde för kunden är motsatsen till kundorientering.

Bankerna inför dessa årsavgifter i syfte att låsa kunderna till sig, det hämmar konkurrensen och därför är det ett stort problem. Det är alltså inte avgiftens storlek i sig vi reagerar på, ingenting stoppar heller förövrigt bankerna från att fortsättnignsvis höja dessa avgifter - lågintelligenta konsumenter ifrågasätter ju inte ens utan tycker det är snudd på positivt
Citera
2021-09-26, 12:23
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Berätta hur jag tar ut kontanter på Svea bank. ICA-banken har 100-tals kontor i form av ICA-butiker. En bank utan kontor är inte en bank skulle jag säga.
Varför skulle man gå till ett bankkontor för att ta ut pengar? På en bankomat kan du både göra in och utsättningar dygnet runt och finns nästintill överallt...

En bank är inte en bank utan fysiska kontor? Bullshit. Se på Avanza och Nordnet, tillsammans har de miljoner kunder och har många miljarder kronor hos sig. På vilket sätt är de inte "riktiga" banker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in