2021-09-25, 09:50
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Att flytta till Norrland om det finns lediga jobb där måste arbetslösa göra annars förlorar de sin ersättning. Visst man kan neka att flytta men får då ordna sin försörjning på annat sätt.

Utmärkt svar från en person med noll verklighetsförankring.

Jag bor i Kalmar, låt oss leka tanken att jag blir arbetslös.
Hur i helvete hade du tänkt dig att jag ska lyckas flytta 90mil norrut utan kontakter eller vänner?
Vi leker med tanken ännu igen och hittar på att jag lyckats få tag på en lägenhet, vem ska betala dubbla hyran som oftast uppstår? Jag är ju arbetslös.

Vem ska transportera alla mina möbler och saker som jag samlat på mig under mitt liv? Vem ska hjälpa mig att bära upp alla möbler? Flyttfirma kostar pengar och pengar har man inte som arbetslös.

Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Rätt enkelt, dra in bidrag.

Hur i helvete hade du tänkt dig att jag ska lyckas flytta 90mil norrut utan kontakter eller vänner?
Vi leker med tanken ännu igen och hittar på att jag lyckats få tag på en lägenhet, vem ska betala dubbla hyran som oftast uppstår? Jag är ju arbetslös.

Vem ska transportera alla mina möbler och saker som jag samlat på mig under mitt liv? Vem ska hjälpa mig att bära upp alla möbler? Flyttfirma kostar pengar och pengar har man inte som arbetslös.

Men din lösning är alltså att dra in bidraget för det saknas pengar för att verkställa flytten?
Citera
2021-09-25, 09:51
Medlem
Så är det nog. norrlännigar å folk från blekinge har alltid röstat på sossarna å alltid vurmat för bidrag å stämpling..
Citera
2021-09-25, 09:56
Medlem
Att skapa mängder med jobb i Norrland, utan att det finns någon arbetskraft till dessa jobb är nog inte så klokt. Att med tvångsmedel besätta dessa jobb kommer inte att funka. Finns en anledning till varför de flesta bor i södra delen av landet, men politikerna har ingen verklighetsförankring som vanligt.
Citera
2021-09-25, 09:58
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2

Men din lösning är alltså att dra in bidraget för det saknas pengar för att verkställa flytten?

Det handlar inte om dina vänner eller anhöriga , det handlar om att du skall ha jobb. Det kommer att erbjudas flyttbidrag för flyttningen.
När det gäller lägenhet så får du ju jobb och kan betala din lägenhet i Norrland. Har du egen lägenhet där du bor nu så måste du ju säga upp den.

Ett tips kan vara att om du måste till norrland på arbetsintervju så kan du ju säga " jag tar jobbet men så fort jag hittar ett jobb i mina hemtrakter så säger jag upp mig här" Skulle inte tro att du får jobbet i norrland då.
Citera
2021-09-25, 09:59
Medlem
Citat:

Hur tror du dom klarade det förr då ???utan bidrag eller hjälp.
Citera
2021-09-25, 10:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
En gång i tiden var det en självklarhet att människor flyttade till de orter där det fanns jobb. Kunde man av någon anledning inte flytta hela familjen så gällde pendling eller om avståndet var långt veckopendling och boende i baracker under arbetsveckan. Varför gäller inte samma regler nu? Är det verkligen tllåtet att vägra ta anvisat arbete på annan ort och ändå få behålla a-kassa eller annan arbetslöshetsersättning? Om det verkligen är så bör "tvånget" omedelbart införas.
Ja, man har alltid förväntats kunna flytta.
Citera
2021-09-25, 10:05
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Det handlar inte om dina vänner eller anhöriga , det handlar om att du skall ha jobb. Det kommer att erbjudas flyttbidrag för flyttningen.
När det gäller lägenhet så får du ju jobb och kan betala din lägenhet i Norrland. Har du egen lägenhet där du bor nu så måste du ju säga upp den.

Ett tips kan vara att om du måste till norrland på arbetsintervju så kan du ju säga " jag tar jobbet men så fort jag hittar ett jobb i mina hemtrakter så säger jag upp mig här" Skulle inte tro att du får jobbet i norrland då.

Ett svar som inte besvarade något av det jag skrev.
Jag skrev inte att det handlade om vänner eller anhöriga, dock är de essentiella vid en stor flytt.
Flyttbidrag är inget som är garanterat, en förutsättning är att man har haft kontakt med socialen eller försäkringskassan en god tid innan och det är en LITEN summa man får i efterhand, alltså hjälper den inte ett skit.

Du verkar inte riktigt förstå hur verkligheten fungerar, lönen kommer i efterhand och hjälper inte när man har dubbla hyror att betala, dvs du hamnar hos kronofogden.

Det sistnämnda du skriver handlar om att medvetet förstöra sina jobbchanser, hur ska du ha det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hur tror du dom klarade det förr då ???utan bidrag eller hjälp.
Förr vadå?
Jag tror ingen utan pengar eller hjälp från vänner eller släkt flyttade 100mil.
Citera
2021-09-25, 10:06
Medlem
Vanstertrollets avatar
Vad politikerna som vanligt glömmer i sammanhanget är att arbetsgivarna i regel kräver utbildning och 5-10 års erfarenhet för den typen av jobb som finns uppe i norr. Blir rätt smalt utbud bland arbetare då. Ska politikerna pressa arbetsgivarna att anställa outbildade till jobb som kräver utbildning? Lär ju bli lönsamt för verksamheten…
Citera
2021-09-25, 10:07
Medlem
Turist i tidens avatar
Lustigt att så många hittar problem med att arbetslösa ska flytta till jobben. Dom som är långtidsarbetslösa lär inte vara kvalificerade för dom lediga jobben. Så ni oroar er i onödan.
Citera
2021-09-25, 10:08
Medlem
Social dumpning inget nytt under solen. Rika kommunen i södra landet skickar hopplösa fall till fattiga kommuner i Norrland. Och ja det finns gott om invandrare i Norrland speciellt i metropoler som: Kramfors, Mellansel, Dorotea o.s.v. där det är ont om jobb.

Sen en annan sak är ju att om du ska bo och jobba i Norrland behöver du en bil och körkort då det inte finns någon utbyggd kollektivtrafik.
Citera
2021-09-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Förut fanns ju mängder av hyresrätter i glesbygd. är dom upptagna nu ??

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
En gång i tiden var det en självklarhet att människor flyttade till de orter där det fanns jobb. Kunde man av någon anledning inte flytta hela familjen så gällde pendling eller om avståndet var långt veckopendling och boende i baracker under arbetsveckan. Varför gäller inte samma regler nu? Är det verkligen tllåtet att vägra ta anvisat arbete på annan ort och ändå få behålla a-kassa eller annan arbetslöshetsersättning? Om det verkligen är så bör "tvånget" omedelbart införas.
Håller med , synd bara att Sveriges institutionella rasism alltid börjar med invandrare och unga svenskar när det ska stramas åt.Jag hade börjat med medelålders och äldre svenskar om jag fick välja.
Citera
2021-09-25, 10:10
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ett svar som inte besvarade något av det jag skrev.
Jag skrev inte att det handlade om vänner eller anhöriga, dock är de essentiella vid en stor flytt.
Flyttbidrag är inget som är garanterat, en förutsättning är att man har haft kontakt med socialen eller försäkringskassan en god tid innan och det är en LITEN summa man får i efterhand, alltså hjälper den inte ett skit.

Du verkar inte riktigt förstå hur verkligheten fungerar, lönen kommer i efterhand och hjälper inte när man har dubbla hyror att betala, dvs du hamnar hos kronofogden.

Det sistnämnda du skriver handlar om att medvetet förstöra sina jobbchanser, hur ska du ha det egentligen?

Förr vadå?
Jag tror ingen utan pengar eller hjälp från vänner eller släkt flyttade 100mil.

Jag var arbetslös under en period och jag hade inga planer på att flytta så att undvika detta var vad jag funderade på. Turligt nog fick jag aldrig frågan om att flytta till Norrland. Om jag varit tvungen så hade jag sålt mitt hus och därmed haft nog med pengar till en lägenhet och att klara mig innan första lönen kom.
Nu har ju inte alla samma förutsättningar och du hade varit tvungen att komma på en lösning som fungerar för dig. Det är inte min uppgift.

Jag var mer eller mindre arbetslös i 7 år innan jag fick nytt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in