2021-09-25, 07:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vad tror ni, kommer detta även gälla invandrarna eller kommer det bara bli de arbetslösa svenskarna som får flytta?
Lite för lång vinter där uppe i min smak men älskar norrland och fjällen under sommaren.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...urce=share-btn

Regeringen vill ställa högre krav och öka pressen på arbetslösa att söka jobb i Norrland där nya jobb skapas. Det säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) i Ekot lördagsintervju.

Eva Nordmark vill ställa tuffare krav på arbetslösa att snabbt flytta där jobben finns.

Har jag lagt tråden fel så flytta.
Citera
2021-09-25, 08:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreAnard
Jasså varför då... Finns det inga arbetslösa norrlänningar som vill ha jobben?

Jag verkligen knullar Eva Nordmark (S).

Det finns väldigt få arbetslösa i norrland men många jobb med tanke på att det är den delen av sverige som just nu skapar jobb och har el😀
Citera
2021-09-25, 08:06
Medlem
nicodeas avatar
Jag har svårt att se att dom kan tvinga någon alls att flytta till norrland.
Hur skulle det gå till med dagens bostadsbrist?
Många har familj och barn, Ska man dra upp dom dit dit?
ska frun/maken säga upp sig från sitt jobb och bli arbetslös istället?

Dom som har barn men är skilda, Ska man dra ifrån sitt barn 100 mil upp till norra norrland?
Funkar ju inte. Tror inte arbetsförmedlingen kan kräva man överger sitt barn.

Sen är det väl så att många arbetslösa har skulder och därmed betalningsanmärkning, Svårt att få bostad då kan ja tänka mig
Har också svårt att tro att företaget vill anställa någon som bor 100 mil därifrån och inte kan eller har väldigt svårt att hyra lägenhet.

Man kan ju också vara ärlig i sitt cv och personliga brev, Man skriver helt enkelt att man har barn och bostad där man kommer ifrån och att det blir väldigt svårt att flytta plus att det var arbetsförmedlingen som anvisa mig detta jobb.

Nej jag har svårt att se hur arbetsförmedlingen i praktiken ska kunna tvinga upp någon till norrland.

Hur ska arbetsförmedlingen lösa det?
Citera
2021-09-25, 08:06
Medlem
Conams avatar
Efterblivna negrer och systematiskt inavlade araber har i stort sett samma möjligheter att sköta ett avancerat jobb där som här (södra delarna av landet) vad får oss att tro att de helt plötsligt blir kompetenta och vill invalla sig i samhällsordningen bara för att de flyttar norrut?
Citera
2021-09-25, 08:26
Medlem
Hackenbush55s avatar
Att flytta till Norrland om det finns lediga jobb där måste arbetslösa göra annars förlorar de sin ersättning. Visst man kan neka att flytta men får då ordna sin försörjning på annat sätt.
Citera
2021-09-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Jag har svårt att se att dom kan tvinga någon alls att flytta till norrland.
Hur skulle det gå till med dagens bostadsbrist?
Många har familj och barn, Ska man dra upp dom dit dit?
ska frun/maken säga upp sig från sitt jobb och bli arbetslös istället?

Dom som har barn men är skilda, Ska man dra ifrån sitt barn 100 mil upp till norra norrland?
Funkar ju inte. Tror inte arbetsförmedlingen kan kräva man överger sitt barn.

Sen är det väl så att många arbetslösa har skulder och därmed betalningsanmärkning, Svårt att få bostad då kan ja tänka mig
Har också svårt att tro att företaget vill anställa någon som bor 100 mil därifrån och inte kan eller har väldigt svårt att hyra lägenhet.

Man kan ju också vara ärlig i sitt cv och personliga brev, Man skriver helt enkelt att man har barn och bostad där man kommer ifrån och att det blir väldigt svårt att flytta plus att det var arbetsförmedlingen som anvisa mig detta jobb.

Nej jag har svårt att se hur arbetsförmedlingen i praktiken ska kunna tvinga upp någon till norrland.

Hur ska arbetsförmedlingen lösa det?
Rätt enkelt, dra in bidrag.
Citera
2021-09-25, 08:33
Medlem
F.Hansens avatar
Undeförstått vill man tvinga arbetslösa i nogozoner till norrland för att minska gängkriminalitet.
Sossarna är väldigt noggranna med att hela Sverige ska förstöras.
Citera
2021-09-25, 08:40
Medlem
Det kommer som vanlig inte att hända. Ingen ska bestämma över dom.
Citera
2021-09-25, 08:43
Medlem
En gång i tiden var det en självklarhet att människor flyttade till de orter där det fanns jobb. Kunde man av någon anledning inte flytta hela familjen så gällde pendling eller om avståndet var långt veckopendling och boende i baracker under arbetsveckan. Varför gäller inte samma regler nu? Är det verkligen tllåtet att vägra ta anvisat arbete på annan ort och ändå få behålla a-kassa eller annan arbetslöshetsersättning? Om det verkligen är så bör "tvånget" omedelbart införas.
Citera
2021-09-25, 08:43
Medlem
nordicwraths avatar
Det finns färre okvalificerade jobb där uppe än här nere. Vi snackar jobb som kräver teknisk utbildning. Hur många somalier är utbildade gruvtekniker?
Citera
2021-09-25, 09:07
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag skulle dra direkt. Nästan så jag längtar till att bli avskedad
Citera
2021-09-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreAnard
Jasså varför då... Finns det inga arbetslösa norrlänningar som vill ha jobben?

Jag verkligen knullar Eva Nordmark (S).

Samerna kan bara fixa med renar osv. Då måste det komma folk söderifrån och styra upp saker & ting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in