• 1
  • 2
2021-09-24, 21:32
Medlem
Försökt googla på detta men jag har barnen på fritids 2 timmar per dag under 10 dagar per månad.
Får betala 1510 kr även ifall de inte går fullt ut.

Innan betalade jag 755 kr eftersom delad vårdnad, men nu har mamman sagt upp sin plats på fritids och nu får jag betala då hela summan på 1510 kr. Varför är systemet så här?

Vet att man betalar % för hushållets inkomst.
Citera
2021-09-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Försökt googla på detta men jag har barnen på fritids 2 timmar per dag under 10 dagar per månad.

Innan betalade jag 755 kr eftersom delad vårdnad, men nu har mamman sagt upp sin plats på fritids och nu får jag betala då hela summan på 1510 kr. Varför är systemet så här?

Det finns bara fritids eller inte fritids, barnet tar upp en plats även om det går sällan så att säga.
sen är ju 1510 spänn väldigt lite då och kommunen betalar säker 10 ggr den summan för ditt barns plats.
Citera
2021-09-24, 21:42
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Man betalar för platsen. En plats har en fast avgift, oavsett hur hårt man nyttjar den (1 h eller 9 h per dag spelar alltså ingen roll).

Men den avgiften är bara en symbolsumma. Den allra största delen av vad ett barn på fritids kostar betalas av skattekollektivet. Om vi hade haft ett system där föräldrar ensamma skulle bära sina barns omsorgskostnader så skulle avgiften se heeeeelt annorlunda ut. På gott och ont.
Citera
2021-09-24, 21:44
Medlem
che3s avatar
Citat:

Har man knullat till barn så är det bara att betala och inte sitta och klaga på Flashback din jöns
Citera
2021-09-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det finns bara fritids eller inte fritids, barnet tar upp en plats även om det går sällan så att säga.
sen är ju 1510 spänn väldigt lite då och kommunen betalar säker 10 ggr den summan för ditt barns plats.

Citat:
Ursprungligen postat av che3
Har man knullat till barn så är det bara att betala och inte sitta och klaga på Flashback din jöns

Låter logiskt, man betalar för platsen och inte timmarna. Men de är snart stora nog att kunna var hemma dessa 2 timmar själva som tur är.
Citera
2021-09-24, 23:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Låter logiskt, man betalar för platsen och inte timmarna. Men de är snart stora nog att kunna var hemma dessa 2 timmar själva som tur är.

Du snålar alltså in på att dina egna barn ska få hänga med barn i samma ålder och har dom hemma istället för att spara 1500 per månad?
Citera
2021-09-25, 07:04
Medlem
Exakt du snålar på dina barn. Dom har bra mycket roligare på fritids än hemma framför paddan. Du har väl inga kvällsaktiviteter heller för dina barn eftersom det kostar pengar och slösar din tid.

Barn kostar en massa pengar.
Citera
2021-09-25, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Exakt du snålar på dina barn. Dom har bra mycket roligare på fritids än hemma framför paddan. Du har väl inga kvällsaktiviteter heller för dina barn eftersom det kostar pengar och slösar din tid.

Barn kostar en massa pengar.
Jag kommer nog bli en "dålig" snålförälder Jag tycker det är absurt när man hör hur enormt mycket pengar, tid och energi föräldrar lägger på sina barns kortsiktiga nöjen.

Barnen ska väl sköta hushållssysslor som tack för att de existerar? Plugga snabbt och börja jobba så de kan betala av skulden för alla blöjor och barnmat.

Edit: På topic tycker jag ts kan dra in på fritids. Se till att ungen programmerar datorspel eller renoverar maskiner med polarna istället. Starta ett ISK som han/hon kan förvalta åt dig. Uppbyggliga saker.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-09-25 kl. 08:57.
Citera
2021-09-25, 11:27
Medlem
Katzyns avatar
Ja som andra säger, ditt barn upptar ju ändå en plats och har rätt att vara där under fritids öppettider då. De kan ju inte ta in andra ungar på de tiderna du inte har omsorgsbehov liksom.

Sen är ju också som sagt 1510 för två ungar en ren skitsumma i förhållande till vad omsorgen egentligen kostar, att försöka pruta på den otroligt subventionerade svenska barnomsorgen är liksom bisarrt snålt. Du betalar inte ens en tiondel av den riktiga kostnaden ändå.
Citera
2021-09-25, 11:27
Medlem
tomatlarss avatar
Du betalar för platsen fritids måste hålla en plats öppen för dit barn oavsätt om den är där eller inte. Tänk dig att du bokar ett hotellrum rumet är dit men det är valfrit att vara där. Inget hottel skulle gå med på att du bara betalar för timmarna du är där. Samma sak med fritids. Det märkliga är att den andra föreldern kunnde säga upp sin del av avtalet hux flux.
Citera
2021-09-25, 11:46
Medlem
Plats kostar pengar oavsett antal timmar.
Avgiften är kraftigt subventionerad via skattemedel.
Bara för att det finns ett tak på 1500:- innebär ju inte det att det skall vara linjär kostnad per timme.
Betala och se glad ut, det är skitbilligt med dagis/fritids i Sverige.
Citera
2021-09-25, 16:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Du betalar för platsen fritids måste hålla en plats öppen för dit barn oavsätt om den är där eller inte. Tänk dig att du bokar ett hotellrum rumet är dit men det är valfrit att vara där. Inget hottel skulle gå med på att du bara betalar för timmarna du är där. Samma sak med fritids. Det märkliga är att den andra föreldern kunnde säga upp sin del av avtalet hux flux.
Varför skall den andra föräldern betala för en plats denne inte nyttjar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in