• 1
  • 2
2006-06-07, 04:53
Medlem
puckots avatar
Ja, som frågan lyder. Jag vill veta vilket som idagsläget är det ultimata allt-i-ett messenger programmet, som klarar av framför allt MSN/ICQ/IRC? Jag har länge använt Miranda och är grymt nöjd med det programmet.

Men jag har smått börjat snegla åt dom här andra alternativen som finns, Gaim och Trillian tex. Hur bra är dom i jämförelse med Miranda? Finns det några andra liknande program? Finns det något som kanske t.o.m. slår Miranda och är snäppet bättre? Eller tycker ni att jag ska behålla Miranda?

Jag vill höra så många åsikter som möjligt, och skriv nu inte bara "Gaim är bättre" osv. Jag vill gärna att ni motiverar era svar, gärna så utförligt ni kan.
Citera
2006-06-07, 13:27
Medlem
Redbeards avatar
Personligen har jag länge använt gaim, detta för att det går att använda på nästan alla platformar samt att det är snabbt, smidigt, klarar allt i stort sett, är open source och är utan ett odrägligt minneskrävande och stökigt interface... rent och snyggt alltså
Citera
2006-06-07, 13:36
Medlem
Windom_Earls avatar
Jag föredrar Miranda.. men det skall erkännas att det kanske inte är det stabilaste programmet i världen. För mig går det relativt stabilt nu, men det krävde en del pillande med plugins och så. Miranda är lite som Firefox.. man kan göra det mesta med det via plugins/addons, men det kräver en HEL DEL pill, och är inte alltid stabilt.
Citera
2006-06-07, 13:38
Bannlyst
adium
Citera
2006-06-07, 15:01
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdamn
adium

Vad är Adium? Och motivera gärna vad som är så bra med det! Länka gärna till hemsida där man kan ladda ner det.
Citera
2006-06-07, 15:04
Medlem
Asseys avatar
håller med redbeard. Gaim har det mesta man kan önska, förutom webcamstöd och lite skabbig layout. Funkar med dom flesta OS med
Citera
2006-06-07, 16:31
Medlem
puckots avatar
Om man skulle ställa Miranda och Gaim mot varandra, är det någon större skillnad? Har Gaim något som Miranda saknar?
Citera
2006-06-07, 16:43
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Om man skulle ställa Miranda och Gaim mot varandra, är det någon större skillnad? Har Gaim något som Miranda saknar?

Är inte helt 100 på vad miranda har för funktioner... men kan säga att Gaim klarar i stort sett alla protokoll som har en sånär stor spridning, är ruskigt snabbt och stabilt, kommer ut i nya utgåvor hela tiden, har stöd för smiley teman och teman för applikationen som sådan, bra grupphantering för kontakter, har autostavning om du så önskar, har stöd för olika plugins av vilka vissa är riktigt bra och andra mest roliga. Dessutom går det som sagt att köra det på nästan alla platformar vilket är ett stort plus iallafall för mig.

Vad det saknar är webcam funktioner... men det arbetas det på i gaim-vv projektet som är en fork av "vanliga" gaim. har för mig att de ska implementeras i standard branchen ganska snart dock...

http://gaim.sf.net
http://kopete.kde.org

Där har du adresser till två bra IMs

-edit ja just det.. icke att förglömma så finns stöd för krypterade IMs också
Citera
2006-06-07, 16:51
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har Gaim på denna dator, eftersom den har Win98SE vilket inte stöder Messenger längre... Men jag är inte så nöjd med Gaim, om jag skall vara ärlig... Nu kanske jag är för korkad för att konfigura det på rätt sätt, men hur som helst så är det en massa funktioner som stör mig... Bl.a. så försvinner skärmsläckaren med jämna mellanrum då jag har igång Gaim, och så fungerar inte krypteringen... Men jag har inte ägnat inställningarna allt för stor tid, så säkert skulle jag kunna anpassa programmet bättre bara jag orkade...
Citera
2006-06-07, 16:52
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Är inte helt 100 på vad miranda har för funktioner... men kan säga att Gaim klarar i stort sett alla protokoll som har en sånär stor spridning, är ruskigt snabbt och stabilt, kommer ut i nya utgåvor hela tiden, har stöd för smiley teman och teman för applikationen som sådan, bra grupphantering för kontakter, har autostavning om du så önskar, har stöd för olika plugins av vilka vissa är riktigt bra och andra mest roliga. Dessutom går det som sagt att köra det på nästan alla platformar vilket är ett stort plus iallafall för mig.

Vad det saknar är webcam funktioner... men det arbetas det på i gaim-vv projektet som är en fork av "vanliga" gaim. har för mig att de ska implementeras i standard branchen ganska snart dock...

hhtp://gaim.sf.net
http://kopete.kde.org

Där har du adresser till två bra IMs

Tycker det låter nästan som Miranda, stämmer också in på den beskrivningen. Även om det säkert kan skilja på någon detalj. Har Gaim avatar-stöd? Kan man ändra ikonerna för varje protokoll som i Miranda? Jag kör ju med dom gammla vanliga original MSN och ICQ ikonerna i Miranda för att känna mig mer hemma. Finns det till Gaim?
Citera
2006-06-07, 16:53
Medlem
dIRe_s avatar
En länk i ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...ant_messengers
Citera
2006-06-10, 09:38
Medlem
Jag tycker Miranda är ett helt underbart program på alla sätt och vis förutom att jag får så många timed out messages över msn.... ere nån som vet hur man kan fixa detta? provar nya versioner med jämna mellanrum men det är alltid samma problem.

Nu kör jag Gaim och jag tycker det funkar bra men är lite kladdigt rent layoutmässigt. Går säkert och fixa men jaee orka...

Sen går msn-filöverförfingar i både gaim å miranda extremt långsamt fast jag öppnat rätt portar och det irriterar mig som fan men enligt gaims faq så blir det tydligen så för att dom inte får använda microsofts servrar för filöverföringar eller nåt... låter ju skumt å skitjobbigt är det...

Väntar fortfarande på den ultimata messagern. Den borde ha ett eget nytt protokoll å slå ut allt vad msn heter för msn e ju inget annat än ett jävligt dåligt skämt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in