Hej! Jag ska skriva min frsta Individuella inlmning infr examinerande seminarium p hgskolan och har lite svrt att frst hur APA7 fungerar.
Finns det ngon dr ute som besitter kunskaper kring detta?
Jag undrar fljande:
Vad r skillnaden p att skriva (Warmeister m.fl., 2018) eller Warmeister m.fl, (2018) skriver att tillmpnigen fr profesions.....
r bda tv referensen dr jag ska utbygga mina egna tankar kring vad dom menar i sina stycken typ?
Lngst bak i referenserna ska man skriva Warmeister, U., Johansson, A. (2007). Privatisering och Omstruktionering. Liber AB <--- t.ex eller behver jag skriva sidor, kapitel om jag specifikt anvnt tv sidor som referens?
Det hr med referenssystem tycker jag r jttesvrt. Kanske finns ngon som har ett gammalt apa7 som jag kan snegla p fr inspiration?
Hej! Jag ska skriva min frsta Individuella inlmning infr examinerande seminarium p hgskolan och har lite svrt att frst hur APA7 fungerar.
Finns det ngon dr ute som besitter kunskaper kring detta?
Jag undrar fljande:
Vad r skillnaden p att skriva (Warmeister m.fl., 2018) eller Warmeister m.fl, (2018) skriver att tillmpnigen fr profesions.....
r bda tv referensen dr jag ska utbygga mina egna tankar kring vad dom menar i sina stycken typ?
Lngst bak i referenserna ska man skriva Warmeister, U., Johansson, A. (2007). Privatisering och Omstruktionering. Liber AB <--- t.ex eller behver jag skriva sidor, kapitel om jag specifikt anvnt tv sidor som referens?
Det hr med referenssystem tycker jag r jttesvrt. Kanske finns ngon som har ett gammalt apa7 som jag kan snegla p fr inspiration?
Om en bok om 12 kapitel tcker 12 olika omrden kring juridik t.ex. och jag ska referera till den boken utifrn ett omrde, d mste jag vl anvnda mig utav kapitel referens, tnker jag?
Ja absolut men min frga var ju: I vilket fall ska jag bara skriva referens frn Bok 320 frfattare eller nr vergr det till Kapitel i bok med frfattare?
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Om en bok om 12 kapitel tcker 12 olika omrden kring juridik t.ex. och jag ska referera till den boken utifrn ett omrde, d mste jag vl anvnda mig utav kapitel referens, tnker jag?
Om jag minns rtt (det var ett tag sen jag var tvungen att skriva i APA-format) s ska du referera till kapitel nr du baserar det du skrev p ett speciellt kapitel.
I allmnhet s r det bra att vara s specifik som du kan, d.v.s. r du osker s kr p kapitel, eftersom det r mer specifikt.
Anvnd ki apa instruktioner som r lnkade i trden, tydligaste guiden jag vet.
Sen angende nr du ska anvnda referens eller inte, kort och gott nr du skriver egna erfarenheter/tankar anvnder man inte referenser.
Frfattarens erfarenheter av schizofreni r att dom r......................................... intryck frn VFUn. (dvs tydligt att det r dina tankar/erfarenheter) d behver du inte referera.
Men om man hnvisar till fakta och kommer med pstende/erfarenheter som inte r dina egna s ska man referera fr att ge kredit och pvisa std till det man pstr. Nr du skriver rapporter/uppsatser p hgskola / uni s kommer du troligen behva ha referenser p det mesta du skriver.
Kllorna refererar man lite olika till beroende p kllan dvs artikel, bok, antalet frfattare, hemsida osv
Men i grund och botten kokar det ner till Ottosson (2015) eller (Ottosson, 2015) vid en bok med en frfattare frsta exemplet r om du vill f in det lpande i texten
Enligt Ottosson (2015) finns fem nyckelsymptom vid schizofreni och schizofreniliknande tillstnd. Vanfrestllningar innebr en orimligt och okorrigerbar frestllning som man r ensam om och sjukdomsinsikt saknas. (hr har du ett exempel p hur man anvnder referensen integrerad i texten
eller
Autism i form av tillbakadragenhet och undvikande av sllskap. (Ottosson, 2015).
Om du vill avsluta ett stycke med referens. Sen kan det ibland vara bra att brja och sluta ett stycke om det r lngt med referens
Enligt Ottosson (2015) finns fem nyckelsymptom vid............. lngt stycke med text.............. Autism i form av tillbakadragenhet och undvikande av sllskap. (Ottosson, 2015)
S ser referensen ut i referenslistan Ottosson, J.-O. (2015). Psykiatri (8. uppl.). Liber.
Samma princip med bcker/artiklar osv med flera frfattare men d blir det Ottosson et al. (2015) / (Ottosson et al., 2015)
Det som r viktig r att du vet vad fr material du har framfr dig dvs antal frfattare, r det en vanlig bok, antologi, rapport frn organisation osv. Sen tnk p att det r viktigt att det r tydlig vem som r referensen skifta/kombinera Ottosson et al. (2015) / (Ottosson et al., 2015) dessa tv stten s blir det ltt att avskilja
Hoppas detta hjlper lite och inte r alltfr rrigt d jag r smtrtt.
Ja absolut men min frga var ju: I vilket fall ska jag bara skriva referens frn Bok 320 frfattare eller nr vergr det till Kapitel i bok med frfattare?
Skiillnaden r fljande:
En tomat r en frukt som kan vara gul, rd och grn (Teddy 2021 sid. 456-458).
Teddy (2021 sid. 456-458). anser att tomat r mer en frukt n en grnsak och kan vara av frgen gul, rd och grn.
Den frsta r en mer allmnt hllen referens och kan anvndas fr flera meningar och i ett stycke. Den andra r en specifik referens till forskaren dr man hnvisar till just forskarens pstende om frgan.
r det dremot en antologi (en bok med flera frfattare) mste du skriva_
Teddy 2021 I: Svedson 2021 titel, frlag etc.
Hej! jag skriver p en hemtenta just nu och vill anvnda mig utav en andra handsklla som en frfattare i en bok jag lser anvnder sig utav, hur gr jag tillvga? Jag har googlat men hittar inga tydliga svar och min skolas APA7 guide tar verhuvudtaget inte ens upp detta dilemma.
Jag ska exemplifiera fr att gra min frgestllning ngot begripligare. Shr ser stycket ut i sin helhet och jag vill allts referera detta:
Min litteratur heter "Ekonomisk vlfrd, Uno sveningsson 2010" i denna finns ett stycke som r skrivet shr:
"Under 1950-talet lanserade forskare vid Ohio state University och Michichigan university ........ Studierna hade olika inriktningar men r fortfarande relevanta fr dagens forskningsteori. (Bob, 2010)"
Hur referar jag detta? Jag kan ju inte skriva "Uno Sveningsson (2010) menar att under 1950 talet fram kom rn som visade detta och det" .
Hej! jag skriver p en hemtenta just nu och vill anvnda mig utav en andra handsklla som en frfattare i en bok jag lser anvnder sig utav, hur gr jag tillvga? Jag har googlat men hittar inga tydliga svar och min skolas APA7 guide tar verhuvudtaget inte ens upp detta dilemma.
Jag ska exemplifiera fr att gra min frgestllning ngot begripligare. Shr ser stycket ut i sin helhet och jag vill allts referera detta:
Min litteratur heter "Ekonomisk vlfrd, Uno sveningsson 2010" i denna finns ett stycke som r skrivet shr:
"Under 1950-talet lanserade forskare vid Ohio state University och Michichigan university ........ Studierna hade olika inriktningar men r fortfarande relevanta fr dagens forskningsteori. (Bob, 2010)"
Hur referar jag detta? Jag kan ju inte skriva "Uno Sveningsson (2010) menar att under 1950 talet fram kom rn som visade detta och det" .
Tacksam fr hjlp!
En jvla trd till om din hemtenta -- vad var det fr fel p den andra?
'Sveningsson (2010) beskriver hur att det under mitten av nittonhundratalet vxte fram jada jada, och hnvisar till Ngonmupp (ngot rtal)'.
Och nej -- du ska naturligtvis inte ha med frnamn.
--
Om det nu r som s att svl primr som sekundr klla r frn 2010, kanske du skulle kolla upp primrkllan och i stllet anvnda den frst och drefter lnka det till sekundrkllan.
Men allvarligt -- ska du tillbringa hela din studietid med att frga uttrkade akademiker p flashback om hjlp med hur du ska skriva dina uppsatser?
'Sveningsson (2010) beskriver hur att det under mitten av nittonhundratalet vxte fram jada jada, och hnvisar till Ngonmupp (ngot rtal)'.
--
Om det nu r som s att svl primr som sekundr klla r frn 2010, kanske du skulle kolla upp primrkllan och i stllet anvnda den frst och drefter lnka det till sekundrkllan.
Men allvarligt -- ska du tillbringa hela din studietid med att frga uttrkade akademiker p flashback om hjlp med hur du ska skriva dina uppsatser?
Om ja, r mitt tips att du byter karririnriktning.
Anledningen till att jag frgar r fr att det r frsta hemtentan, det r kort tid att skriva p och jag har aldrig anvnt mig utav referenssystem tidigare. Jag har ingen annan stans att vnda mig till. Det r vl inte s konstigt d?
Ska g till skolans bibliotek och frga istllet, uppenbarligen r min frga fr avancerad fr att f ett vettigt svar eller s finns det intresse att hjlpa och i bda fallen r det sorgligt med tanke p att det kommer ta damen i bibblan ca 10 sekunder och ge mig rtt svar.
--
Om ja, r mitt tips att du byter karririnriktning.
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Anledningen till att jag frgar r fr att det r frsta hemtentan, det r kort tid att skriva p och jag har aldrig anvnt mig utav referenssystem tidigare. Jag har ingen annan stans att vnda mig till. Det r vl inte s konstigt d?
Ska g till skolans bibliotek och frga istllet, uppenbarligen r min frga fr avancerad fr att f ett vettigt svar eller s finns det intresse att hjlpa och i bda fallen r det sorgligt med tanke p att det kommer ta damen i bibblan ca 10 sekunder och ge mig rtt svar.
Tt-tt. Stackars lilla du.
Ls inlgget du svarade p s ser du att jag svarade p exakt det du frgade efter. S n, s jvla avancerad var inte din frgestllning. Det handlar ju fr fan om arbete p A-niv...
Jag undervisar p master-niv.
Det jag str mig p r att du startar tv jvla trdar om samma jvla hemtenta.
Du kan ju ven passa p att spana in inlgget jag skrev i din frsta trd (gnade nog en halvtimme t att skriva det) -- dr kan du utver en frdig struktur, ven hitta frslag p hur du kan underltta ditt arbete med referenslistan och referenshanteringsverktyg.
Men visst g du till bibblan -- ven om det, r min spontana gissning, nog r den platsen p ett universitet dr man gnar sig minst t akademiskt skrivande.
De r dock ena jvla fenor p informationsskningar, s behver man hjlp med en SLR/SSLR/MS r det definitivt platsen man vnder sig till.
-ed: jag fetade svaret p det du frgade efter -
Senast redigerad av hogerspoket 2021-09-30 kl. 21:59.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!