Citat:
Ursprungligen postat av
ledsenpack
Okej, det låter bra för dig men menar bara att det inte är det generellt. När 1-årsräntan löpt ut kan banken i teorin erbjuda listränta och det är dåligt förhandlingsläge när man inte kan flytta lånet. Har man istället hela lånet bundet på samma tid går det att byta bank om man inte får nåt bra erbjudande.
Byta bostad sa jag aldrig något om men antar att det är smidigt så länge man lånar lika mycket eller mer. Lånar du mindre gissar jag att du får betala ränteskillnadsersättning på den delen som försvinner.
När löptiden löpt ut så går lånet över till rörligt och vi får samma (mycket låga) rabatt som vi har på rörliga delen (om vi inte själva aktivt binder igen).
Är därför nöjd med upplägget och kommer ändå fortsätta binda räntorna på nytt när de löper ut. Får en schysst diversifiering över tid då jag uppdaterar ca en fjärdedel av lånet vart 3 år.
Angående flytt, så är ju dels en del rörlig som går att ta bort, så vi kan minska lånet med 75% utan problem. Utöver det så planerar vi endast flytta till större i framtiden.
Lek med tanken att vi flyttar till mindre då? Vi är relativt lågt belånade, så vi skulle även kunna öka belåningsgraden i ett mindre boende.