2021-09-23, 11:04
Medlem
Jag undrar om jag kan ta ut bonus från mitt företag när jag är heltidsjukskriven?
Senast redigerad av Kriistiinaa 2021-09-23 kl. 11:18.
Citera
2021-09-23, 11:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriistiinaa
Jag undrar om jag kan ta ut bonus från mitt företag när jag är heltidsjukskriven?

Utdelning är inget problem, bonus vet jag dock inte då den räknas som lön skattemässigt.

Följer tråden med intresse.
Citera
2021-09-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Utdelning är inget problem, bonus vet jag dock inte då den räknas som lön skattemässigt.

Följer tråden med intresse.

Vad menar du med utdelning?
Citera
2021-09-23, 11:37
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Vad menar du med utdelning?

Förutsatt att det är ett AB du har så kan du ta ut utdelning enligt 3:12 regeln. En snabb googling kommer ge dig alla svar 😀
Citera
2021-09-23, 12:33
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Dag 15-90 kan du ersätta en anställd (dig själv) med högst 10 % av lönen. En bonus ses rimligen som lön under den perioden bonusen avser. Jag ska dock inte svära på det, utan det kan vara så att FK ser det som lön under den månad den betalas ut.
Citera
2021-09-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Dag 15-90 kan du ersätta en anställd (dig själv) med högst 10 % av lönen. En bonus ses rimligen som lön under den perioden bonusen avser. Jag ska dock inte svära på det, utan det kan vara så att FK ser det som lön under den månad den betalas ut.

Tack. Bonusen ska vara från förra året men som betalas ut i år
Citera
2021-09-23, 12:38
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tack. Bonusen ska vara från förra året men som betalas ut i år

Ja, det känns tveksamt att FK skulle godkänna att en bonus som utbetalas i september/oktober 2021 ska avse 2020.
Citera
2021-09-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, det känns tveksamt att FK skulle godkänna att en bonus som utbetalas i september/oktober 2021 ska avse 2020.

Varför då? Det är bara att bakdatera ett avtal där bonus betalas ut 3:e kvartalet kommande år, eller inför nästa års julhelger om så vore.
Citera
2021-09-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Varför då? Det är bara att bakdatera ett avtal där bonus betalas ut 3:e kvartalet kommande år, eller inför nästa års julhelger om så vore.

Tack vad bra. Men hur bokför man det som bonus och inte lön?
Citera
2021-09-24, 01:34
Medlem
Citat:
Tack vad bra. Men hur bokför man det som bonus och inte lön?
Lär vara likvärdiga med lön skattemässigt, därmed samma kontering som om det vore lön också. Källskatt lär det bli att dra i båda fallen också.
Citera
2021-09-24, 02:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Lär vara likvärdiga med lön skattemässigt, därmed samma kontering som om det vore lön också. Källskatt lär det bli att dra i båda fallen också.

Ja precis, varför riskera andra ersättningar genom att betala ut cash nu. TS får väl ringa FK och fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in