Citat:
Ursprungligen postat av
Blaskig
Hej
Jag har en laptop som är ca 7 år gammal som jag kör win 10 på. Den är slö som fan ibland, så jobbig att använda så att jag inte gör det. Detta är särskilt när man nyss startat den. Jag vill alltså slösurfa och kolla på film med den, men det är för drygt med denna nu. Försökt att leta om det finns installerade program som kan slöa ner den och ta bort dem. Även kört ccleaner för att rensa registret. Ingen förbättring direkt.
Specarna är ändå rätt hyfsade till att slösurfa så den borde inte vara slö.
Det är en Lenovo.
I7 2,4gh
16 gb ram
2 st geforce 755 (inte mitt smartaste drag att välja detta en gång)
2 st hårddiskar, en liten ssd på 24gb där vissa windows filer ligger och en större där andra delar av windows ligger.
Nåväl jag funderar på om om datorn hade blivit mer responsiv med linux, vad tror ni kunniga?
Sen undrar jag om jag får problem med grafikkorten om jag installerar linux. Hur hanterar linux detta?
Det hade varit bra om hela OSet får plats på SSDn antar jag, vilket mint verkar göra det vill ha minimum 20 gb, men jag kanske hade tjänat mer på att lägga det på den större hårddisken som är på 1 tb även om den läser långsammare?
Jag är nyfiken på Linux för jag gillar inte riktigt windows. så även det är ett incitament för att testa något annat.
Slå av onödiga deamons och processer. Släng ut all Windows spyware, rensa ut i telefon mapparna om du aldrig kopplar in din telefon till datorn. Avinstallera Cortana och annat skit som pyttemjuk använder för att spionera på dig och skicka ut din information till en massa olika ställen på nätet. Kasta ut Google drive och logga ut från ditt "Microsoftkonto" på datorn (du tvångsansluts dit allt som oftast).
En del av de uppräknade kan vara lite knepiga att få bort.. då Microsoft lägger in många av dem igen vid nästa uppdatering (mot folks vilja) Det läggs in massor av skit som folk aldrig använder och skit som är till för att se vad du sysslar med på nätet (för DIN skull enligt Microsoft) Eller gör som andra medvetna.. Släng ut hela jävla Windows.. som i sig är ett enda stort spyware..
(Gjorde en liten app en gång..på ett USB som kollade efter spionprogram..Hittade det Windows.. Så formaterades hårddisken och erbjöds sig att installera Ubuntu (v18 på den tiden) Kanske skulle börja sälja sådana på Tradera.)