• 1
  • 2
2021-09-22, 21:25
Medlem
Hej

Jag har en laptop som är ca 7 år gammal som jag kör win 10 på. Den är slö som fan ibland, så jobbig att använda så att jag inte gör det. Detta är särskilt när man nyss startat den. Jag vill alltså slösurfa och kolla på film med den, men det är för drygt med denna nu. Försökt att leta om det finns installerade program som kan slöa ner den och ta bort dem. Även kört ccleaner för att rensa registret. Ingen förbättring direkt.

Specarna är ändå rätt hyfsade till att slösurfa så den borde inte vara slö.
Det är en Lenovo.
I7 2,4gh
16 gb ram
2 st geforce 755 (inte mitt smartaste drag att välja detta en gång)
2 st hårddiskar, en liten ssd på 24gb där vissa windows filer ligger och en större där andra delar av windows ligger.

Nåväl jag funderar på om om datorn hade blivit mer responsiv med linux, vad tror ni kunniga?
Sen undrar jag om jag får problem med grafikkorten om jag installerar linux. Hur hanterar linux detta?
Det hade varit bra om hela OSet får plats på SSDn antar jag, vilket mint verkar göra det vill ha minimum 20 gb, men jag kanske hade tjänat mer på att lägga det på den större hårddisken som är på 1 tb även om den läser långsammare?

Jag är nyfiken på Linux för jag gillar inte riktigt windows. så även det är ett incitament för att testa något annat.
Citera
2021-09-22, 22:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Hej

Jag har en laptop som är ca 7 år gammal som jag kör win 10 på. Den är slö som fan ibland, så jobbig att använda så att jag inte gör det. Detta är särskilt när man nyss startat den. Jag vill alltså slösurfa och kolla på film med den, men det är för drygt med denna nu. Försökt att leta om det finns installerade program som kan slöa ner den och ta bort dem. Även kört ccleaner för att rensa registret. Ingen förbättring direkt.

Det är en Lenovo.
I7 2,4gh
16 gb ram
2 st hårddiskar, en liten ssd på 24gb där vissa windows filer ligger och en större där andra delar av windows ligger.

Nåväl jag funderar på om om datorn hade blivit mer responsiv med linux, vad tror ni kunniga?
Sen undrar jag om jag får problem med grafikkorten om jag installerar linux. Hur hanterar linux detta?
Det hade varit bra om hela OSet får plats på SSDn antar jag, vilket mint verkar göra det vill ha minimum 20 gb, men jag kanske hade tjänat mer på att lägga det på den större hårddisken som är på 1 tb även om den läser långsammare?

Jag är nyfiken på Linux för jag gillar inte riktigt windows. så även det är ett incitament för att testa något annat.
Den kommer bli mycket piggare. Låter konstigt att den är trött även med Windows.
Grafikkortsstöd kan vara lite sämre på Linux, men där är min erfarenhet att de stora distrona har bättre stöd, Linux Mint låter bra eller Ubuntu.
Jag skulle lägga OS på SSD.
Citera
2021-09-22, 23:37
Medlem
BigFatCones avatar
Hur fan kan den datorn vara slö? Alla mina burkar har sämre specs än så men ingen av dom känns direkt slöa.

Hur som helst så bör det inte vara några problem. nVDIAs drivare är lite bättre på Linuxsidan än AMDs. Eller det brukade vara så i alla fall. Men generellt sett så är det inga problem att köra Linux på datorer med flera grafikkort. Boota upp skiten med ett LiveUSB så ser du ju hur väl det fungerar.
Citera
2021-09-22, 23:55
Medlem
Megaforces avatar
Själva linux bryr sig inte så mycket om grafikkorten. Det finns stöd för multipla grafikkort i drivrutinerna så prestandan blir bättre.

Eftersom datorn har såpass mycket minne så är det bra att testa live distributioner från USB-minne för att se hur de funkar.
Citera
2021-09-23, 13:40
Medlem
Tack som fan för grymt bra svar.
Visste inte ens att man kunde köra OS ifrån usb. Kommer antagligen testa med detta först då, det är ju smart.
Citera
2021-09-23, 14:02
Medlem
Citat:
Tack som fan för grymt bra svar.
Visste inte ens att man kunde köra OS ifrån usb. Kommer antagligen testa med detta först då, det är ju smart.
Du kan slänga in flera Linuxdistributioner på en USB sticka och testa flera samtidigt. Hittade programmet MultiBootUsb vid en första Google sökning. Min favoritdist är Mx Linux, baserat på Debian Stable.

Vill du dessutom dra nytta av Nvidia korten, installerar du proprietära drivisar och Steam sen installerar du Proton under Steam.
Senast redigerad av uziexilsvensk 2021-09-23 kl. 14:23.
Citera
2021-09-24, 11:50
Medlem
Installera allt på den stora disken och använd din ssd som cache då den antagligen är för liten för att köra OS på.
Citera
2021-09-24, 13:53
Medlem
Byt till en större ssd-systemdisk istället?
Citera
2021-09-25, 11:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizty
Installera allt på den stora disken och använd din ssd som cache då den antagligen är för liten för att köra OS på.
När jag körde Xubuntu på en HTPC så var min installation 13GB. Det som tog mest plats var alla bilder till mediadatabasen, och mediadatabasen i sig. Så nog räcker en sån liten disk till Linux om man vill.
Citera
2021-09-25, 13:10
Medlem
Om du bara skall slösurfa, prova med att rycka ut ett av grafikkortet. Nr 2 gör ju ingen större nytta då, utan kan möjligen bara skapa problem. Bara en tanke.
Citera
2021-09-25, 13:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Om du bara skall slösurfa, prova med att rycka ut ett av grafikkortet. Nr 2 gör ju ingen större nytta då, utan kan möjligen bara skapa problem. Bara en tanke.
Det är alltså en laptop med dubbla GPU-kretsar på moderkortet, inte en stationär med dubbla instickskort.

Det går ju dock säkert att stänga av det ena i BIOS.
Citera
2021-09-25, 14:02
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hej

Det är en Lenovo.
I7 2,4gh
16 gb ram

Slå av onödiga deamons och processer. Släng ut all Windows spyware, rensa ut i telefon mapparna om du aldrig kopplar in din telefon till datorn. Avinstallera Cortana och annat skit som pyttemjuk använder för att spionera på dig och skicka ut din information till en massa olika ställen på nätet. Kasta ut Google drive och logga ut från ditt "Microsoftkonto" på datorn (du tvångsansluts dit allt som oftast).

En del av de uppräknade kan vara lite knepiga att få bort.. då Microsoft lägger in många av dem igen vid nästa uppdatering (mot folks vilja) Det läggs in massor av skit som folk aldrig använder och skit som är till för att se vad du sysslar med på nätet (för DIN skull enligt Microsoft) Eller gör som andra medvetna.. Släng ut hela jävla Windows.. som i sig är ett enda stort spyware..

(Gjorde en liten app en gång..på ett USB som kollade efter spionprogram..Hittade det Windows.. Så formaterades hårddisken och erbjöds sig att installera Ubuntu (v18 på den tiden) Kanske skulle börja sälja sådana på Tradera.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in