Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-22, 17:53
  #25
Medlem
Enda tillfällena jag besökt ett bankkontor de senaste åren är när jag behöver göra större överföringar (som inte går att göra över nätbanken) eller för att besöka bankfacket. Före coronan var det inga problem, men nu måste man på SHB alltid beställa tid i förväg innan man blir insläppt, det är lite avigt.
Citera
2021-09-22, 17:55
  #26
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag skulle tro att de allra flesta uppskattar utvecklingen men tillgängligheten på kontor är naturligtvis sämre än tidigare för kundtjänstärenden, helt enkelt för att färre har ett behov av att komma in på ett kontor.
Om färre har behov att komma in på ett kontor så borde kontoren avlastas och köerna minska. Men det är alltså inte min erfarenhet.
Citera
2021-09-22, 18:03
  #27
Medlem
Det är för att svenskar är en av världens mest lättlurade och idiotiska folk.

Bankerna har lurat svenskarna till att använda swish och betala med kort istället för riktiga kontanter.

På detta sätt har de sparat in all personal på bankkontoren och kunnat stänga ner vartenda bankkontor.

Och så har man även lurat folk att göra bankerna jobb hemma med skitiga bank id så att man sparkat resten av personalen också.

Nu har man bara kvar lånepersonalen och täljer guld på svenskarnas lån.

Man lånar ut luft(pengar som man inte har) och tar ränta på pengar man aldrig lånat ut.

Vi skänker alltså gratis pengar till bankerna för en service som de aldrig gett oss.
Ovanpå det har de fräckheten att ta kortköpsavgifter och swishavgifter på vartenda köp 24timmar om dygnet som tack för att de slipper ha svensk anställd personal i sverige.

Vi betalar sen de arbetslösa en gång till genom skatten och mindre konsumtion samtidigt som pengarna går ut ur ekonomin till banken och till företag som visa och mastercard utomlands.

En bank borde få banktillståndet indraget om man inte har riktig service och kontanter.
Citera
2021-09-22, 18:07
  #28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan tänka mig att man besöker banken om man behöver en ny bankdosa, eller ens det.

Det är viktigt för diskussionen varför du besökte banken. Varför behövde du gå dit? Juridisk hjälp? Öppna ett bankfack?

Du skriver att det var ett rutinärende. Vad för rutinärenden kräver besök på banken?
Bankfack? vilka banker har det nuförtiden?
Citera
2021-09-22, 18:09
  #29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är för att svenskar är en av världens mest lättlurade och idiotiska folk.

Bankerna har lurat svenskarna till att använda swish och betala med kort istället för riktiga kontanter.

På detta sätt har de sparat in all personal på bankkontoren och kunnat stänga ner vartenda bankkontor.

Och så har man även lurat folk att göra bankerna jobb hemma med skitiga bank id så att man sparkat resten av personalen också.

Nu har man bara kvar lånepersonalen och täljer guld på svenskarnas lån.

Man lånar ut luft(pengar som man inte har) och tar ränta på pengar man aldrig lånat ut.

Vi skänker alltså gratis pengar till bankerna för en service som de aldrig gett oss.
Ovanpå det har de fräckheten att ta kortköpsavgifter och swishavgifter på vartenda köp 24timmar om dygnet som tack för att de slipper ha svensk anställd personal i sverige.

Vi betalar sen de arbetslösa en gång till genom skatten och mindre konsumtion samtidigt som pengarna går ut ur ekonomin till banken och till företag som visa och mastercard utomlands.

En bank borde få banktillståndet indraget om man inte har riktig service och kontanter.
Det var en väldigt bra sammanfattning av läget. Någon "service" finns inte längre kvar på banken.
De är bara glada om du tar lån.
Citera
2021-09-22, 18:28
  #30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Enda tillfällena jag besökt ett bankkontor de senaste åren är när jag behöver göra större överföringar (som inte går att göra över nätbanken) eller för att besöka bankfacket. Före coronan var det inga problem, men nu måste man på SHB alltid beställa tid i förväg innan man blir insläppt, det är lite avigt.
SEB har gjort sig av med sina bankfack.
Citera
2021-09-22, 18:35
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
SEB har gjort sig av med sina bankfack.

Det är väl bara en tidsfråga innan SHB också gör sig av med sina bankfack antar jag. Då får man bära hem kilovis med guld, diamanter och kontanter i konsumkassar.
Citera
2021-09-22, 18:43
  #32
Avstängd
wwrs avatar
Gå till Forex här kan du inte växla!

En annan gång skulle jag betala på Forex och beloppet översteg den fasta gränsen för kontantuttag på kort. Den går inte att ändra. 16.000/30 d rullande, numera, tror jag. Det var lägre då.

På den tiden gick det att gå in på banken. Men när jag gjorde det sade de att de inte kunde lösa problemet. Halva personalstyrkan samlad. Jag skulle resa bort. En lång diskussion uppstod. Till slut fick de samla ihop flera anställdas id-kort för att kunna ta ut beloppet (inget jättebelopp) i cash ur sitt kassavalv. Sedan fick jag smyga de två kvarteren till Forex och hoppas att jag inte skulle bli rånad. 🤣🤣🤣

Bank-pajasar.

Fast idag är det ännu sämre. Nu hade det bara blivit NEJ!
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-22 kl. 18:53.
Citera
2021-09-22, 18:54
  #33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om färre har behov att komma in på ett kontor så borde kontoren avlastas och köerna minska. Men det är alltså inte min erfarenhet.
Och det beror på att de är fulla av folk som du som inte klarar av att fixa era vardags ärenden på webben som vanliga människor.
Jag har öppnat konton, skaffat kort, öppnat ISK, fixat stående månadsöverföringar etc helt utan problem, via webben, både i min existerande bank och som ny kund i en ny bank.

Så, nej, bankers och storföretags service har inte blivit sämre, den har blivit bättre. Jag kan t ex göra mina bankärenden dygnet runt, vilket inte gick för 30 år sedan. Och jag kan göra dem hemifrån, vilket inte heller gick tidigare.

Antingen hade du något oerhört speciellt du ville göra, eller så är du korkad. Jag vet vad jag tycker verkar troligast ...
Citera
2021-09-22, 18:54
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fattar inte riktigt vad du pratar om.

Skulle man inte kunna öppna ett konto i en bank via webben för att du en gång hade en personlig bankman?

Det fattar du väl att det är något fel i ts beskrivning.

Om du har slagit in fel uppgifter så får du inget konto, om de ser att de tjänar för lite på dig, sär det inte alls säkert att du får bli kund.

Där jag förut kunde ha en tvåvägs kommunikation med min bank, så är det numera nåt helt annat.
Citera
2021-09-22, 18:57
  #35
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Och det beror på att de är fulla av folk som du som inte klarar av att fixa era vardags ärenden på webben som vanliga människor.
Jag har öppnat konton, skaffat kort, öppnat ISK, fixat stående månadsöverföringar etc helt utan problem, via webben, både i min existerande bank och som ny kund i en ny bank.

Så, nej, bankers och storföretags service har inte blivit sämre, den har blivit bättre. Jag kan t ex göra mina bankärenden dygnet runt, vilket inte gick för 30 år sedan. Och jag kan göra dem hemifrån, vilket inte heller gick tidigare.

Antingen hade du något oerhört speciellt du ville göra, eller så är du korkad. Jag vet vad jag tycker verkar troligast ...
Men konkurrensen är borta. Banken försöker inte konkurrera med andra banker genom att minska kön. Istället idiotförklaras kunderna.

Det beror på EU. Konkurrensen är borta.
Citera
2021-09-22, 19:00
  #36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men konkurrensen är borta. Banken försöker inte konkurrera med andra banker genom att minska kön. Istället idiotförklaras kunderna.

Det beror på EU. Konkurrensen är borta.
För att det kom en massa nya banker iom EU-inträdet? Hur blev konkurrensen mindre av att alla banker i EU kunde etablera sig i Sverige? Hur blev konkurrensen mindre av att det kunde dyka upp nya banker som SBAB, Klarna, Forex m fl?
Bankerna vill inte konkurrera om idioter på kontoret, utan om lönsamma och fungerande kunder, och det har EU inget att göra med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback