Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-22, 16:39
  #13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Inga betalanmärkningar eller likn. Inget speciellt med min ekonomi som skulle motivera det. (De visste nog inte vem jag var när jag ringde och bara gav namnet.)

Alla som skulle öppna konto i banken måste genomgå intervju sade de. Och det fanns inga tider. Jag bekräftade det vid telefonsamtal. Som "delkund" var det inte heller säker att jag skulle accepteras.

Det var en av våra storbanker.
Tittade lite snabbt på Swedbank och Nordea, båda marknadsför sig med typ "Öppna konto på minuten/direkt med bank-ID".

Jag tror inte på din berättelse. Något där måste vara fel.
Citera
2021-09-22, 16:40
  #14
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tittade lite snabbt på Swedbank och Nordea, båda marknadsför sig med typ "Öppna konto på minuten/direkt med bank-ID".

Jag tror inte på din berättelse. Något där måste vara fel.
Då är det ju inte så stor mening att fortsätta om du inte tror mig. Jag vill t.v. inte säga vilken bank det var.
Citera
2021-09-22, 16:45
  #15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då är det ju inte så stor mening att fortsätta om du inte tror mig. Jag vill t.v. inte säga vilken bank det var.
Fast nästan vem som helst kan öppna ett konto på typ Swedbank eller Nordea direkt via webben och med Bank-ID.

Att just du inte kan det måste bero på något. Att du inte kan ta till dig det handlar inte om mig och någon oförmåga hos mig att vilja diskutera.

Jag kan öppna ett konto direkt, utan problem och utan personligt besök.

Du måste förstå att det handlar om dig. Straffat för grovt brott? Kanske ekonomiskt brott? Om vi ska kunna hjälpa dig så måste du berätta.
Citat:
För att ansöka om att bli kund online behöver du ha ett Mobilt BankID. Du identifierar dig med Mobilt BankID på nästa sida efter att du har klickat på "Börja här" knappen till höger. När din ansökan är godkänd får du Vardagspaketet som innehåller ett Personkonto, Nordea Debit kort och tillgång till vår Internet-, Telefon- och Mobilbank.
https://prod.ocs.nordea.se/blikund/?x-crypt=IcISJSW1fy4

Man behöver inte vara rymdforskare för att förstå att du inte berättar allt.
__________________
Senast redigerad av constant 2021-09-22 kl. 16:48.
Citera
2021-09-22, 16:53
  #16
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast nästan vem som helst kan öppna ett konto på typ Swedbank eller Nordea direkt via webben och med Bank-ID.

Att just du inte kan det måste bero på något. Att du inte kan ta till dig det handlar inte om mig och någon oförmåga hos mig att vilja diskutera.

Jag kan öppna ett konto direkt, utan problem och utan personligt besök.

Du måste förstå att det handlar om dig. Straffat för grovt brott? Kanske ekonomiskt brott? Om vi ska kunna hjälpa dig så måste du berätta.
https://prod.ocs.nordea.se/blikund/?x-crypt=IcISJSW1fy4
Nej, det är inget speciellt med mig ur bank- eller annan synpunkt. Storbanken hade detta som rutin sade de. Delkunder accepterades ofta inte. De hade nog inga data på mig när jag ringde annat än namnet jag gav.

Men det är ingen idé vi två nöter detta fram och tillbaka. Du tror mig inte och då är det svårt att gå vidare.

Tyvärr försöker man numera skylla alla problem på den som drabbas. Det finns en tråd som idiotstämplar konsumenter och andra "Idioter får utrymme i kvällspressen". De flesta motsättningar med företag skylls på konsumenten.

45 min väntetid på banken är deras misslyckande

att inte kunna öppna konto, likaså
Citera
2021-09-22, 16:55
  #17
Medlem
Epimaness avatar
Handelsbanken vill väl ha ett personligt möte på grund av kundkännedom?
Citera
2021-09-22, 16:57
  #18
Medlem
Det är inte alla som har bank id. Det finns svenskar som bor utomlands, utan adress i Sverige. Finns äldre personer som saknar mobil, men som har problem att ta ut kontanter, kanske sonen sköter räkningarna, men om du har haft egen ekonomi sedan 50-talet, så vill du alltid fråga sonen om 500 kronor för att köpa en flaska portvin, och en ask Fazer. Finns dem som inte har barn, eller barn som stjäl. Att inte kunna gå in på bankkontoret, och få.dina pengar, är inte bra för att uttrycka sig milt
Citera
2021-09-22, 16:59
  #19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker du drar iväg diskussionen med personliga detaljer. Du tror mig ju ändå inte. Jag tar paus en stund.
Har du Bank-ID?
Citera
2021-09-22, 17:02
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Inga problem med att öppna konto i en bank via webben. Hade du väldigt speciella önskemål?

Senaste året (möjligen två senaste åren) har jag öppnat konton i två banker, båda via webben.

Det finns stora problem med att enbart ha bank via nätet och telefon (i bästa fall).

Allt som inte är exakt efter bankens regler, går inte igenom, och det gäller även när banken står för ett misstag)/fel.

Jag är väl gammelmodig men när jag hade, en personlig bankman, som kände igen mig så hade vi en ömsesidig respekt och förtroende för varann.

Varje fråga som avviker från en normal bankkund autogenerear numera ett NEJ i systemet.

Det är inte en framtid som ser ljus ut. Är du sen med två räkningar till banken så är du märkt för 12månader framåt.
Citera
2021-09-22, 17:07
  #21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det finns stora problem med att enbart ha bank via nätet och telefon (i bästa fall).

Allt som inte är exakt efter bankens regler, går inte igenom, och det gäller även när banken står för ett misstag)/fel.

Jag är väl gammelmodig men när jag hade, en personlig bankman, som kände igen mig så hade vi en ömsesidig respekt och förtroende för varann.

Varje fråga som avviker från en normal bankkund autogenerear numera ett NEJ i systemet.

Det är inte en framtid som ser ljus ut. Är du sen med två räkningar till banken så är du märkt för 12månader framåt.
Fattar inte riktigt vad du pratar om.

Skulle man inte kunna öppna ett konto i en bank via webben för att du en gång hade en personlig bankman?

Det fattar du väl att det är något fel i ts beskrivning.
Citera
2021-09-22, 17:14
  #22
Avstängd
wwrs avatar
Vill bara påminna om att tråden även handlar om ett vidare område än bankärendena som diskuterats:

Har storföretagens service till konsumenterna blivit sämre (eller bättre)?
Fungerar t.ex konsumentskydd lika bra numera?
Citera
2021-09-22, 17:21
  #23
Moderator
Gromguttens avatar
Då inget føretag finns att skvallra om, men temat kan ha visst intresse att reda ur så skickas tråden vidare.

Føretagsskvaller - > privatekonomi

/Mod
Citera
2021-09-22, 17:49
  #24
Medlem
Duerfs avatar
I min bank kan man bli kund via hemsidan. Man kan spärra sitt kort och beställa nytt i appen. Man kan öppna konton och öppna ISK och Kapitalförsäkring i internetbanken. Man kan lägga order på värdepapper i appen och internetbanken. Kan man inte göra något själv kan man oftast fixa det genom att ringa eller chatta med banken. Vill man ha ett möte med sin rådgivare kan man boka det själv och sitta hemma och ha mötet online om man föredrar det.

Jag skulle tro att de allra flesta uppskattar utvecklingen men tillgängligheten på kontor är naturligtvis sämre än tidigare för kundtjänstärenden, helt enkelt för att färre har ett behov av att komma in på ett kontor.

Vad gäller krav för att bli kund, så har banker kontraheringsplikt. De måste erbjuda alla grundläggande betaltjänster och konto. Bankerna har dock lagkrav på sig att ha kundkännedom, så den måste ställa frågor till alla kunder om hur de använder banken.
__________________
Senast redigerad av Duerf 2021-09-22 kl. 17:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback