Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-09-22, 08:45
Medlem
Jag vill gärna tjäna lite extrapengar under föräldraledigheten som inte beskattas. Någon som har lite tips. Jag kan inte jobba då jag måste ta ut 100% föräldraledighet. Ge mig lite tips
Citera
2021-09-22, 08:48
Bannlyst
Sex, droger eller pant…
Citera
2021-09-22, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Sex, droger eller pant…
Tyvärr håller jag inte på med sånt. Något mer vettigare?
Citera
2021-09-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tatianathegoodgirl
Tyvärr håller jag inte på med sånt. Något mer vettigare?

Märkligt, för det är brotsligt att förvärsarbete och ta ut FP sammtidigt.

Så vill du undvika det ena brottt så får du göra det andra brottet.
Citera
2021-09-22, 09:39
Medlem
Citat:
Jag vill gärna tjäna lite extrapengar under föräldraledigheten som inte beskattas. Någon som har lite tips. Jag kan inte jobba då jag måste ta ut 100% föräldraledighet. Ge mig lite tips

Kan du inte avstå FP på helger och jobba då?
Citera
2021-09-22, 10:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Hobbyverksamhet kan dels generera inkomster och dels vara skattefritt, så något sådant kanske. Typ frilansande översättare, programmerare, skribent, etc.
Citera
2021-09-22, 12:05
Medlem
Fast om hobbyverksamheten görs i syfte att skapa ett överskott så är det inte hobbyverksamhet, och om vinstsyfte saknas är det ju inte något som är relevant för att tjäna pengar (för den som vill hålla sig 100% på rätt sida om skattelagstiftningen). Om man säljer pinnar man har täljt på för att täcka upp för inköp av trävaror kan man hävda hobbyverksamhet, men att påstå att man översätter texter som hobby och råkade få ett överskott närman sålde sina översättningar är kanske lite svårare (med det sagt, skatteverket lär inte bry sig då det inte hinner bli mer än skitsummor)

Svarat med avseende på skattefriheten alltså. Betalar man skatt på sin "hobbyvinst" så är det ju inga bekymmer

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hobbyverksamhet kan dels generera inkomster och dels vara skattefritt, så något sådant kanske. Typ frilansande översättare, programmerare, skribent, etc.
Citera
2021-09-22, 13:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Fast om hobbyverksamheten görs i syfte att skapa ett överskott så är det inte hobbyverksamhet, och om vinstsyfte saknas är det ju inte något som är relevant för att tjäna pengar (för den som vill hålla sig 100% på rätt sida om skattelagstiftningen). Om man säljer pinnar man har täljt på för att täcka upp för inköp av trävaror kan man hävda hobbyverksamhet, men att påstå att man översätter texter som hobby och råkade få ett överskott närman sålde sina översättningar är kanske lite svårare (med det sagt, skatteverket lär inte bry sig då det inte hinner bli mer än skitsummor)

Svarat med avseende på skattefriheten alltså. Betalar man skatt på sin "hobbyvinst" så är det ju inga bekymmer

Jo, det var alltså under förutsättning att man sköter sin skatt.
Citera
2021-09-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Vilken hobby är skattefri?
Citera
2021-09-22, 13:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Långtifrån allt men t.ex. bärförsäljning är det upp till 12.500 kr.
Citera
2021-09-22, 13:39
Medlem
Plock svamp och sälja är skattebefriat upp till 12000 eller något sådant t.ex (så länge som svampplockningen faktiskt är en hobby och inte något du gör för att tjäna pengar)

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Citera
2021-09-22, 15:39
Medlem
thebroffessors avatar
Köp och sälj på blocket och tradera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera