2006-06-21, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kugga
Och ja, det kommer fortfarande busslaster med muslimska skolbarn som ska till den muslimska friskolan, vilken ligger i någon av de låga byggnaderna bortom köket..

Usch då, det var inte roligt att höra

Ingen som hajar vilken byggnad jag menar, det som jag kallar hus 02 i mitt förra inlägg ?
Det var i den byggnaden jag jobbade längst tid på Långbro Park och den som satt störst avtryck på min minnesbild av tiden där, tätt följd av stackarn Elisabeth och "hennes" hus ! Kan även avslöja att hennes "rastgårdsstenplattor" numer återfinns på mina pärons tomt straxt söder om söder !
Citera
2006-06-21, 15:09
Medlem
OXARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffmutti
Usch då, det var inte roligt att höra

Ingen som hajar vilken byggnad jag menar, det som jag kallar hus 02 i mitt förra inlägg ?
Det var i den byggnaden jag jobbade längst tid på Långbro Park och den som satt störst avtryck på min minnesbild av tiden där, tätt följd av stackarn Elisabeth och "hennes" hus ! Kan även avslöja att hennes "rastgårdsstenplattor" numer återfinns på mina pärons tomt straxt söder om söder !

på din beskrivning med "02" verkar du mena stora kvinns som idag är lägenheter?
Citera
2006-07-02, 13:12
Medlem
Inbredpetes avatar
Ber om ursäkt för att jag bumpar tråden, men dom som är nyfikna på området bör ta sig en titt nu....
Citera
2006-07-03, 21:12
Bannlyst
Minns hur jag i sällskap med några polare under en lunch 8:an för ca 3 år sedan begav oss till långbro. Vi såg matsalen mm och gick ned i tunnlarna lite, endast med en tändare som ljuskälla i sann ”fem finner en skatt” anda. Var bara lite crepy, men så var det ju mitt på blanka dagen och solen sken. Något riktigt creepy var då jag för några dagar sedan fick höra min brors polare berätta om hur han ibland då han gick förbi "grindhuset" med über psyko-kvinnan hört henne vråla mot honom, men också om hur hon faktiskt flydde från sin "bur/inhängnad" och gick till ett dagis! Hon hatade barn och kvinnor har jag hört talas om, var avundsjuk lr nått i den stilen. Fatta skräcken då denna psyko-häxa kliver in bland små kidsen. Dagiset ligger fö extremt jävla nära det huset med inhägnad som hon förvarades i, har själv sett det och fattar inte hur man kan placera ett dagis 150meter från ett dårhus.
Citera
2006-07-05, 01:25
Medlem
1930s avatar
Jag jobbade där som rivare i över ett år.
Att gå i i husen dom renoverar i är at glömma dom är larmade men utanför hus 09 så finns det en nedgång till långbros kulvertar som tydligen ska sträcka sig under hela området. Dom användes bla till mattransporter.
Snackade men en kille jag jobbade med där som växte upp i närheten han sa att precis efter sjukhuset las ner så brukade dom ta sig ner i gångarna och åka mopded.

I det stora huset som det byggs på fanns rum och vrår bla ett som vi kallade "dvärgrummet" det var ett stort rum på plan 1 som det bara var ca 1 meter i takhöjd till.
I ett litet hus (nr25) så har det varit kyrka och obuduktionsrum, det finns skyltar där det står "Trouble MC" på. Men det har aldrig varit någon MC klubb där utan en undertaksfirma. Killen som ägde firman begick självmord med hjälp utav en bultpistol mot huvdet, detta skedde i vintras.

Det som kan finnas i UE intresse är panncentralen (Huset med den feta skorstenen) Den används inte längre och behandligshemmet ovanför har flyttat ut. Den ska rivas snart och där inne är det troligen inte larmat.
Citera
2006-07-05, 03:07
Medlem
z0mbies avatar
ohhh va happy jag blir
Nu får man ju lust att dra dit och kolla när man vet vad som finns att "utforska". Var där idag, men det kryllade av byggarbetare. Hur tror ni som jobbat där att arbetarna reagerar på att man knallar omkring där?
Snälla kan någon snäll person som verkligen har koll på läget klargöra: vilka byggnader är inte renoverade och vilka är troligen inte larmade?
Inbredpete: skulle va fett najs om du kunde berätta dom där historierna om när du ue:a i det här området. Det skulle också va kul om du ladda upp dom där bilderna
Även fast byggnaderna är kvar och så, så tycker jag det är jääävligt sad att dom inte finns kvar i sitt ursprungliga skick hahah nu måste jag kolla det som är orenoverat...
Citera
2006-07-08, 13:57
Medlem
1930s avatar
Förmodligen är dom flesta hus där larmade, om du vill gå in i något, prova panncentralen.

Eftersom det är ett parkområde så bryr vi oss som jobbar där inte om att det går folk runt och kollar, men om du snokar förmycket börjar ju folk bli misstänksamma för det händer ganska ofta att folk snor maskiner från byggen.
Citera
2006-10-15, 22:26
Medlem
Jag ville bara säga att jag var på Långbro-området tidigare i veckan och rekade för ev. utflykt till panncentralen och såvitt jag kunde utröna var den ena porten låst, det satt en kortläsare på den andra och en larmpanel på väggen innanför. Ingången till behandlingshemmet bommade jag visserligen eftersom det kom folk förbi flera gånger (kanske kollar den vid senare tillfälle). Byggnaden såg intressant ut (tittade in genom några av förstren), men är alltså antagligen larmad också den. Frågan är varför, om den nu ska rivas. Antagligen använder man sedan tidigare befintligt system och tänker att det knappast kan skada.

Man får kanske nöja sig med ett par snygga bilder från tryckkärlet utanför. Eller leta upp nedgången till tunnelsystemet utanför nian. Om den inte är stängd nu.
Citera
2008-04-27, 20:42
Medlem
Nerlagda psykhemmet Långbro, Katakomber!

För ett antal år sedan fanns det ett sjukhus för psyksjuka i Långbro, Älvsjö.
Bl.a Hermann Göring och Sveriges farligaste kvinna Elisabeth satt där.
Nåväl, psyket stängde för ca 15- 20 år sedan, detta medförde att ett enormt tunnelsystem nu var öppet för allmänheten . Tunnlarna ledde bl.a till enorma igenbommade hus. I gångarna hittades bl.a en brandbil, rullstol, permobil, fästen att hänga upp folk i (?) och mycket andra saker i de gångar som var 5 meter under marken !

Den här enorma tillgången försvann förra sommaren då JM byggde bostäder av de övergivna husen och rev gångarna men förra veckan löppnades det som var kvar, futtiga 50 meter katakomber med 10 tillhörande rum,

Är det någon som var där nere medan stället var intakt?
Posta gärna historia om stället tack
Citera
2008-04-27, 21:00
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antj
För ett antal år sedan fanns det ett sjukhus för psyksjuka i Långbro, Älvsjö.
Bl.a Hermann Göring och Sveriges farligaste kvinna Elisabeth satt där.
Nåväl, psyket stängde för ca 15- 20 år sedan, detta medförde att ett enormt tunnelsystem nu var öppet för allmänheten . Tunnlarna ledde bl.a till enorma igenbommade hus. I gångarna hittades bl.a en brandbil, rullstol, permobil, fästen att hänga upp folk i (?) och mycket andra saker i de gångar som var 5 meter under marken !

Den här enorma tillgången försvann förra sommaren då JM byggde bostäder av de övergivna husen och rev gångarna men förra veckan löppnades det som var kvar, futtiga 50 meter katakomber med 10 tillhörande rum,

Är det någon som var där nere medan stället var intakt?
Posta gärna historia om stället tack

Du menar kulvert, katakomber begraver man folk i bara. Göring spenderade en väldigt kort tid inskriven på sjukhuset medans han tillfrisknade efter flykten från Italien där han var efterlyst. Under tillfrisknandet blev han beroende av morfin som hade en viss psykisk inverkan som i sin tur resulterade i att han sökte proffessionell hjälp.
Citera
2008-04-27, 22:50
Medlem
Jag har faktiskt åkt rullstol där nere. Min pappa jobbade på Hjälpmedelscentralen (reparerar och grejar med rullstolar) i lokalerna ovanför. Var ganska liten när jag var där, kanske 10 år sen. Men kommer ihåg att det var massivt. Man kunde åka i minst 30 minuter utan att åka på samma plats två gånger om jag inte minns helt fel. Mycket mer än att bara åka runt där nere gjorde jag tyvärr inte, tyckte det var riktigt läskigt även om man åkte förbi i racerfart (12-15km/h).
Citera
2008-04-27, 23:01
Medlem
shotguns avatar
Finns (minst) en tråd i ämnet tidigare:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=335783

Lite annan information:
http://www.hjle.se/webbsidor/fakta_sjukhus_langbro.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto