• 1
  • 2
2006-06-07, 00:28
Medlem
z0mbies avatar
Idag besökte jag långbro parken (nedlagt mentalsjukhus) och fick då se att dom har och håller på att riva/renovera/bygga om dom flesta byggnaderna vilket jag tycker är Mycket sorgligt
Är det någon som har en uppfattning om vad som i ue:r synpunkt är intressant i området? Man måste passa på innan dom sista husen är "förstörda"... eller om dom redan är det.. Jag noterade ett antal öppna passager som kan vara för intresse..

Alla som har bilder, historier eller nåt annat kul att berätta om området, snälla dela med er av det så blir jag jätte glad .
Jag är även intresserad av "roliga" saker som hänt skett sjukhuset (mental sjukhus i allmänhet).. typ hur patienterna var, hur dom blev behandlade.. jag vet hur mental patienter är men jag tker d är jävligt intressant ändå xDD lite offtopic men men....
Citera
2006-06-07, 00:44
Medlem
OXARs avatar
jag bor ganska nära, så det har varit ett antal besök i husen och gångarna under hela området. jag vet inte vilka hus du har varit inne i men jag var inne i ett av matsalhusen om jag inte minns fel. ligger lite längre bort och är idag igen bommat. men då jag var inne där låg det fortfarande bestick kvar på borden, riktigt kusligt.

du kan fråga vad du vill om långbro, är som sagt uppvuxen i området.
Citera
2006-06-07, 19:26
Medlem
z0mbies avatar
=d

Har du någon uppfattning om hur mycket som är renoverat och om det över huvud taget finns något som är i sitt ursprunliga skick, i så fall vad?
Var sjukhuset fortfarande öppet när du växte upp?
Har du något "kul" att berätta om stället eller nån patient? tell me a story
Citera
2006-06-09, 23:46
Medlem
z0mbies avatar
Idag 'besökte' jag och en polare ett av dom mest lättåtkomliga ställerna vilket var frysrummen som är avskilda från köket. Nu är jag j*vligt trött så jag orkar inte skriva mer.. men jag kan fixa några bilder från området... Det var lite sad att det mesta är rivet och renoverat
stay tuned
Citera
2006-06-10, 11:32
Medlem
z0mbies avatar
Nu har jag fixat några bilder... dom flesta är väldigt fukade men men. Jag ville visa nåt. Så här är några bilder på Långbro Parken och lite av omgivningen där.. http://waaclan.myphotoalbum.com/albums.php
Jag är säker på att jag kommer få kritik...
Citera
2006-06-10, 13:54
Bannlyst
En annan är också uppväxt i Älvsjö, hört historier om att det spökar i Långbro...
Citera
2006-06-10, 18:18
Medlem
MaThOrSaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mbie
Nu har jag fixat några bilder... dom flesta är väldigt fukade men men. Jag ville visa nåt. Så här är några bilder på Långbro Parken och lite av omgivningen där.. http://waaclan.myphotoalbum.com/albums.php
Jag är säker på att jag kommer få kritik...

Snygga bilder. Dom svartvita gillade jag speciellt Bilden på fönstret var riktigt cool
Citera
2006-06-15, 11:23
Medlem
Vesuvios avatar
fina biler har för mig att jag var där och letade nån gång förra sommaren men hittade inget
Citera
2006-06-15, 12:10
Medlem
Inbredpetes avatar
Många historier därifrån. Har bott 200 meter ifrån i 21 år nu och frekvent besökt området under denna tid. Drog upp en tråd för ett tag sedan då jag tipsade om att ett av husen var på väg att rivas och för de som ville var det bara att knalla in ner i katakomberna. Tyvärr inte längre möjligt.

Har några bilder på datorn hemma men befinner mig just nu i San Diego. Slänger upp dom så fort jag kommer hem.

Det mest creepy stället där är utan tvekan mathuset som ligger precis brevid stora kvinns. Tyvärr är det nu igenbommat (innan gick man in vid lastkajen), men fortfarande möjligt att komma in.... Supervidriga källarrum, toksnuskiga kolsvarta kylrum med tjocka aludörr samt massa otrevliga saker som ligger kvar utspridda runt om. (var dock 4 år sen jag var där inne sist)

Vet inte hur mycket av de underjordiska gångarna som är igenmurade nu. Förbindelsen mellan kvinns och mans är ju helt klart borta, men jag tror att man kan röra sig hyffsat obehindrat om man bara kommer ner i dom på respektive sida.

Lite storys...
Att Göring satt där är väl så känt att det inte ens behöver sägas.
Många gånger drog man förbi "bunkern" där 3 riktigt svåra fall satt kvar långt efter att sjukhuset lades ner. Ibland såg man Elisabeth (som alla berättade var sveriges farligaste kvinna och drog massor med historier om) vara ute och gå i den inhägnade buren. Några gånger minns jag att hon skrek att vi skulle köpa cigg åt henne.

Har även en kompis vars morsa växte upp i Älvsjö back in the days som har berättat att man tydligen från bra avstånd kunde höra skrik innifrån.

Har även några historier från UE på området men det kan vi ta senare, måste slagga nu.

*Edit*
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
En annan är också uppväxt i Älvsjö
Länge sen ?
Citera
2006-06-15, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inbredpete
Många historier därifrån. Har bott 200 meter ifrån i 21 år nu och frekvent besökt området under denna tid. Drog upp en tråd för ett tag sedan då jag tipsade om att ett av husen var på väg att rivas och för de som ville var det bara att knalla in ner i katakomberna. Tyvärr inte längre möjligt.

Har några bilder på datorn hemma men befinner mig just nu i San Diego. Slänger upp dom så fort jag kommer hem.

Det mest creepy stället där är utan tvekan mathuset som ligger precis brevid stora kvinns. Tyvärr är det nu igenbommat (innan gick man in vid lastkajen), men fortfarande möjligt att komma in.... Supervidriga källarrum, toksnuskiga kolsvarta kylrum med tjocka aludörr samt massa otrevliga saker som ligger kvar utspridda runt om. (var dock 4 år sen jag var där inne sist)

Vet inte hur mycket av de underjordiska gångarna som är igenmurade nu. Förbindelsen mellan kvinns och mans är ju helt klart borta, men jag tror att man kan röra sig hyffsat obehindrat om man bara kommer ner i dom på respektive sida.

Lite storys...
Många gånger drog man förbi "bunkern" där 3 riktigt svåra fall satt kvar långt efter att sjukhuset lades ner. Ibland såg man Elisabeth (som alla berättade var sveriges farligaste kvinna och drog massor med historier om) vara ute och gå i den inhägnade buren. Några gånger minns jag att hon skrek att vi skulle köpa cigg åt henne.

Har även en kompis vars morsa växte upp i Älvsjö back in the days som har berättat att man tydligen från bra avstånd kunde höra skrik innifrån.

Har även några historier från UE på området men det kan vi ta senare, måste slagga nu.

*Edit*

Länge sen ?

Uppväxt och gott i skola i Älvsjö på 90-talet.
Citera
2006-06-15, 13:46
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Lite storys...

Det där visste inte jag, när satt han där och varför?
Citera
2006-06-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inbredpete

Lite storys...

*Edit*

Länge sen ?

Gångarna är inte igenmurade, det är "bara" förbindelsegången som är riven. Resten finns kvar och "lever" i högsta välmåga. Inga byggnader, utom 60-talsbyggnaderna, kommer att rivas eftersom hela området är k-märkt. JM Bygg, som äger Långbro, har jagat köpare under ett flertal år men potentiella investerare har fått kalla fötter när dem insett att vad man förbinder sig till vid ett eventuellt köp. Råkar veta att ett företag betalar 60k per år bara för fönsterputs av 2/3 av Stora Man. Man kan ju bara gissa vad det skulle kosta att renovera samtliga fönster, med alla restriktioner etc. Sen tillkommer fasader, tak mm.

Apropå Elisabeth så känner jag faktiskt en kille som jobbade som hennes vårdare under något/några år på 90-talet. Det som gjorde henne så farlig var hennes vredesutbrott kombinerad med en rejäl styrka. Den som stod i vägen fick skylla sig själv..

Han har iaf berättat att hon vid ett tillfälle skulle få ett husdjur, för att på så sätt kanske bli lite lugnare. Husdjuret ifråga var en sköldpadda, vilken hade en lite lugnande effekt under en kort period. Problemet var bara att Elisabeth var nyfiken på hur en sköldpadda såg ut inuti, så hon öppnade den...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in