2021-09-21, 18:52
Medlem
Jannebigplays avatar
Hej,

Har köpt en ny dator och fixade därmed Windows 10 på min USB-sticka. Döm min förvåning när hela stickan gjordes om och alla mina filmer och dokument verkar ha försvunnit. Hade en 64GB sticka som jag använde som boot-disk. Går det att få tillbaka filerna på något sätt? Första gången jag använder en sticka för att installera windows så vi kan kalla det för ett nybörjarmisstag.
Citera
2021-09-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Går det att få tillbaka filerna på något sätt?
Troligen inte, definitivt inte alla om ens några.
Citera
2021-09-21, 19:01
Medlem
ost-e-knarks avatar
Som jag minns det så får man frågor om man verkligen vill formatera sitt USB-minne när man skapar en bootdisk. Klickade du ja utan att läsa?

Kanske så finns det någon recoverymjukvara som du kan testa. Är det väldigt viktiga filer så kan man betala någon annan att testa.
Citera
2021-09-21, 19:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Du får testa något verktyg.

https://www.cleverfiles.com/usb-flas...-recovery.html
Citera
2021-09-21, 19:04
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hej,

Har köpt en ny dator och fixade därmed Windows 10 på min USB-sticka. Döm min förvåning när hela stickan gjordes om och alla mina filmer och dokument verkar ha försvunnit. Hade en 64GB sticka som jag använde som boot-disk. Går det att få tillbaka filerna på något sätt? Första gången jag använder en sticka för att installera windows så vi kan kalla det för ett nybörjarmisstag.

Inte om du använde Microsofts "Media Creation Tool" som de lagt ut för att försvåra för folk att bränna från gamla .iso filer. Ett sätt att komma åt den "grå" marknaden av licenser.. Genom att tvinga fram att folk enbart kan bränna senaste versionen till USB så slipper de en massa puckon som bränner installation sdiskar från äldre .iso filer och sedan aktiverar dessa.

Naturligtvis GÅR det att plocka hem .iso filer från lite olika ställen även från Microsofts hemsida.. Men inte för "vanligt folk" då man måste "spoofa" ett annat operativsystem i sin browser..
Citera
2021-09-21, 19:18
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Inte om du använde Microsofts "Media Creation Tool" som de lagt ut för att försvåra för folk att bränna från gamla .iso filer. Ett sätt att komma åt den "grå" marknaden av licenser.. Genom att tvinga fram att folk enbart kan bränna senaste versionen till USB så slipper de en massa puckon som bränner installation sdiskar från äldre .iso filer och sedan aktiverar dessa.

Naturligtvis GÅR det att plocka hem .iso filer från lite olika ställen även från Microsofts hemsida.. Men inte för "vanligt folk" då man måste "spoofa" ett annat operativsystem i sin browser..

Är inte windows gratis? Så länge sedan jag körde det
Citera
2021-09-21, 19:28
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Tror inte det. Köpte en key för 3 euro så inte så farligt.
Citera
2021-09-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Det är gratis. Man måste inte aktivera det.
Citera
2021-09-21, 20:15
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Hej,

Sålänge filerna inte är överskrivna går det förmodligen alldeles utmärkt, är filerna däremot överskrivna är det kört såvida du inte har tagit backuper på filerna.

Du kan prova med GetData Back eller Recuva det första kostar pengar medans Recuva är gratis, men inte erbjuder lika avancerade funktioner.

Tänk på att inte försöka spara dina återställda filer till själva usb-stickan som du försöker rädda filerna ifrån för i så fall riskerar du att skriva över dom.
Lycka till
Citera
2021-09-21, 20:21
Bannlyst
recuva.com
Citera
2021-09-22, 00:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hej,

Använder man Microsoft "Media Creation Tool" för att skapa bootbar Windows10-sticka så blir man tydligt upplyst om att allt på USB-minnet raderas.
Kan finnas program som kan undeleta filer men eftertersom Windows-10 installationen lägg in där så är risken stor att delar av dina filer blivit överskrivna.
Citera
2021-09-22, 09:53
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Använder man Microsoft "Media Creation Tool" för att skapa bootbar Windows10-sticka så blir man tydligt upplyst om att allt på USB-minnet raderas.
Kan finnas program som kan undeleta filer men eftertersom Windows-10 installationen lägg in där så är risken stor att delar av dina filer blivit överskrivna.

Som sagt. Lärdomspengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in