• 1
  • 2
2021-09-21, 17:01
Medlem
(Detta inlägg är till endast er med erfarenhet av saken och som varit med om liknande)

Fortsättning av mig förra inlägg, är gravid i 9onde veckan och är endast 19 år, varken gått färdigt skolan eller har jobb,och bor hemma på det.

Beslutet just nu lutar åt abort pågrund av att jag inte kommer kunna ge mitt barn det som jag vill i framtiden i ekonomisk väg. Men vill ändå säkerställa åt alla håll innan jag gör ett val.

Så min fråga är till er som varit med om samma sak, blivit på smällen innan färdig skolgång. Jag vet att man kan få bidrag såsom barnbidrag för barnet, föräldrapenning osv osv. Bör påpeka att jag kommer bo hemma dom första åren tills jag gått färdigt skolan och skaffat mig ett jobb. Men hur gick ni er till väga ekonomiskt? Hur blev erat liv ekonomiskt? Läste i en tråd att ”alla” som blivit unga mammor innan skolan är färdig kommer få ett fattigt liv. Och så vill jag absolut inte ha det, vill inte ha ekonomi så att jag precis klarar mig, visst under dom första åren med barnet kommer det defenetivt att bli så, men kommer jag värkligen ha dåligt med pengar när jag väll gått klart skolan sen och skaffat jobb?

Jag vill kunna ge mitt barn allt i framtiden, först o främst saker som behövs det vill säga kläder, kläder efter årstid osv. Sedan när barnet blir större o ska ”hänga med i trenden” o vilja ha iPad, telefon, sånna saker. Men kommer jag värkligen kunna ge detta till mitt barn?

Behöver värkligen veta hur mitt liv kommer se ut ekonomiskt innan jag tar ett beslut för det är ekonomin som beslutet hänger på.

Tacksam för svar!Mvh
Citera
2021-09-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrskn112
(Detta inlägg är till endast er med erfarenhet av saken och som varit med om liknande)

Fortsättning av mig förra inlägg, är gravid i 9onde veckan och är endast 19 år, varken gått färdigt skolan eller har jobb,och bor hemma på det.

Beslutet just nu lutar åt abort pågrund av att jag inte kommer kunna ge mitt barn det som jag vill i framtiden i ekonomisk väg. Men vill ändå säkerställa åt alla håll innan jag gör ett val.

Så min fråga är till er som varit med om samma sak, blivit på smällen innan färdig skolgång. Jag vet att man kan få bidrag såsom barnbidrag för barnet, föräldrapenning osv osv. Bör påpeka att jag kommer bo hemma dom första åren tills jag gått färdigt skolan och skaffat mig ett jobb. Men hur gick ni er till väga ekonomiskt? Hur blev erat liv ekonomiskt? Läste i en tråd att ”alla” som blivit unga mammor innan skolan är färdig kommer få ett fattigt liv. Och så vill jag absolut inte ha det, vill inte ha ekonomi så att jag precis klarar mig, visst under dom första åren med barnet kommer det defenetivt att bli så, men kommer jag värkligen ha dåligt med pengar när jag väll gått klart skolan sen och skaffat jobb/egen lägenhet osv.

Jag vill kunna ge mitt barn allt i framtiden, först o främst saker som behövs det vill säga kläder, kläder efter årstid osv. Sedan när barnet blir större o ska ”hänga med i trenden” o vilja ha iPad, telefon, sånna saker. Men kommer jag värkligen kunna ge detta till mitt barn?

Behöver värkligen veta hur mitt liv kommer se ut ekonomiskt innan jag tar ett beslut för det är ekonomin som beslutet hänger på.

Tacksam för svar!Mvh

Ber om ursäkt i förväg för stavfel, såg detta i efterhand.
Citera
2021-09-21, 17:12
Medlem
Alezandaars avatar
Jag har inte varit med om samma sak för jag har inte barn och jag är kille men min mamma klarade av just samma sak som du beskriver. Min storebror kom när hon va 19 och hon lyckades lösa allt vartefter och det blev inget skit av min bror. Han fick allt han behövde och lite till.
Du kommer ju hinna fixa jobb och allt det där vartefter barnet växer upp. Du behöver ju inte ha allting färdigt på en gång? Att göra abort för att du inte tror du kommer ha råd med märkeskläder och senaste iPhone är väl lite väl överhugget?
Citera
2021-09-21, 17:13
Bannlyst
Du låter mindre smart och begåvad så inte ens en abort skulle rädda ditt ekonomiska liv
Citera
2021-09-21, 17:15
Medlem
Nu kan jag inte uttala mig om ekonomin bland ensamstående unga mammor,men kan tala från min egna uppväxt.

Växte upp med en ensamstående mor pga en alkoholiserad far,och att ha allt som dom andra ungarna var bara att glömma...

Så om du nu redan lutar till att göra en abort pga rädslan att inte kunna ge ditt barn "allt som dom andra har",så tänker du helt rätt.. tyvärr.
Citera
2021-09-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Jag har inte varit med om samma sak för jag har inte barn och jag är kille men min mamma klarade av just samma sak som du beskriver. Min storebror kom när hon va 19 och hon lyckades lösa allt vartefter och det blev inget skit av min bror. Han fick allt han behövde och lite till.
Du kommer ju hinna fixa jobb och allt det där vartefter barnet växer upp. Du behöver ju inte ha allting färdigt på en gång? Att göra abort för att du inte tror du kommer ha råd med märkeskläder och senaste iPhone är väl lite väl överhugget?

Jag syftade mest på att jag INTE vill att mitt barn ska känna ”varför har alla andra detta men inte jag” eller ” varför har mina kompisar så fina leksaker men inte jag” osv. Om du förstår
Citera
2021-09-21, 17:21
Medlem
Jag får hänvisa till Jacklyn Gise , hon var 17år när hon fick sin son Jeff, om hon klarade det 1964 så är det easymode för dig.

bara 2 minituers klipp där hon på en "graduations"

https://twitter.com/i/status/1138206602043936769
Citera
2021-09-21, 17:31
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Jag syftade mest på att jag INTE vill att mitt barn ska känna ”varför har alla andra detta men inte jag” eller ” varför har mina kompisar så fina leksaker men inte jag” osv. Om du förstår

Jo fast det är väl ändå lite samma sak?
Och som sagt du kommer hinna bygga upp ditt liv under tiden som barnet växer upp. Bara att du startar en sån här tråd visar ju på att du är seriös och vet att det är allvar. Det kommer du ju komma långt på.
Citera
2021-09-21, 17:50
Medlem
hbtq4lifes avatar
Du vill föda barnet och uppfostra det med hjälp av dem du bor med.

Barn till ensamstående mammor har per automatik ett förlamande handikapp jämfört med barn med två föräldrar. Visst kan du dra fram anekdoter, och du kan ju trösta dig själv med dem när du ligger sömnlös på nätterna.

Ingen av dina föräldrar eller framtida tinderligg kommer kunna fullborda rollen. Varför? För att barn ska vara ett resultat av en plan där två vuxna individer fattar ett gemensamt beslut.

Du har valt det här, det är bara att stå ditt kast. Varför planera sitt liv liksom? Det är så jävla tråkigt.

Jag ska nu svepa en kvarting vodka och leva i nuet. Än sen om jag kör bil på jobbet? Jag vill ju inte vara en tråkmåns!
Citera
2021-09-21, 18:16
Medlem
Kalla mig gammaldags eller konservativ, men min bestämda uppfattning är att barn med två väl fungerande föräldrar har en enorm fördel i livet jämfört med de utan. Anekdoter om barn med ensamstående föräldrar som minsann ändå klarade sig undanbedes.
Citera
2021-09-21, 20:56
Medlem
Citat:

Så min fråga är till er som varit med om samma sak, blivit på smällen innan färdig skolgång. Jag vet att man kan få bidrag såsom barnbidrag för barnet, föräldrapenning osv osv. Bör påpeka att jag kommer bo hemma dom första åren tills jag gått färdigt skolan och skaffat mig ett jobb. Men hur gick ni er till väga ekonomiskt? Hur blev erat liv ekonomiskt? Läste i en tråd att ”alla” som blivit unga mammor innan skolan är färdig kommer få ett fattigt liv. Och så vill jag absolut inte ha det, vill inte ha ekonomi så att jag precis klarar mig, visst under dom första åren med barnet kommer det defenetivt att bli så, men kommer jag värkligen ha dåligt med pengar när jag väll gått klart skolan sen och skaffat jobb?

Tacksam för svar!Mvh

Det har nog inte så mycket att göra med att de är unga mammor utan mer att de är totalt ansvarslösa som inte skyddar sig vid sex. Ansvarslösa människor bygger sällan en bra karriär.

Fråga dig själv varför du blev gravid.
Varför tar du inte lite jävla ansvar och skyddar dig själv?
Oplanerad gravid är en sak, könssjukdomar en annan.

Du är ett barn som inte ens kan ta hand om dig själv. Hur fan skall du kunna ta hand om ett nytt liv?
Citera
2021-09-23, 07:47
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Vad är det för jävla sossementalitet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in