• 3
  • 4
2021-10-22, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Umgås med barn/barnbarn, motionera, läsa, investera, laga god mat. Göra det jag har lust till för dagen. Jobba extra när jag har lust. Bor i en ganska liten stad, äger mitt hus som jag betalat kontant. Greja med huset, trädgården. Lugn och ro helt enkelt. Resa någon gång då&då, se på sport. Finns massor. Sen när ledigheten blir vardag och tristessen slår in vet jag inte, men jag vill vara hyfsat ung&frisk så jag har ork att göra vad jag vill. Pengar är inte allt. Min syn på frihet är helt enkelt att jsg har tillräckligt med pengar för att vara ledig.

Förutom att jag inte har barn kunde jag skrivit det där själv. Min syn på frihet är att äga min tid genom att inte behöva jobba för mitt uppehälle.

Allt roligt kostar inte stora pengar. Förutom det du skriver fiske från liten båt, plocka svamp/bär, sjö-eller havsbad mm.
Senast redigerad av Kacki 2021-10-22 kl. 01:45.
Citera
2021-10-22, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Förutom att jag inte har barn kunde jag skrivit det där själv. Min syn på frihet är att äga min tid genom att inte behöva jobba för mitt uppehälle.

Fel
Citera
2021-10-22, 01:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Kollade på minpension, tar jag ut pension vid 65 får jag 58 i månaden. Så länge är alltså ingen idé att jobba.

Tar jag vid 57 får jag 27 i månaden vilket jag inte klarar mig på.

62-63 ser lagom ut, då blir det drygt 40 och det är nog det tidigaste jag klarar att pensionera mig utan att klättra på väggarna.

Så då har vi har en plan

Varför skulle du inte klara dig med 27 och kunna gå vid 57 i stället? Räknar du med ditt eget pension sparande i summorna du har uppgivit? Eller är du så skuldsatt så du inte har råd att gå vid 57? Bara nyfiken😁
Citera
2021-10-22, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför skulle du inte klara dig med 27 och kunna gå vid 57 i stället? Räknar du med ditt eget pension sparande i summorna du har uppgivit? Eller är du så skuldsatt så du inte har råd att gå vid 57? Bara nyfiken😁

27 är bara vad minpension ger rakt av. Vad gäller skulder och sparande är det ungefär samma, dvs om jag vill kan jag betala lånen och bli skuldfri så har inte räknat med dom alls.
Citera
2021-10-22, 05:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
27 är bara vad minpension ger rakt av. Vad gäller skulder och sparande är det ungefär samma, dvs om jag vill kan jag betala lånen och bli skuldfri så har inte räknat med dom alls.

Okej. Själv har jag sett till att vara helt skuldfri. Huset är betalt inga andra skulder, bor väldigt billigt vilket kommer göra att jag kommer gå i pension tidigare och ändå kommer kunna leva bra.
Citera
2021-10-22, 13:20
Medlem
Tjänstepension vid 61, sen den vanliga vid 65. Den privata låter jag ligga tills den behövs, kommer att kunna spara pengar även när jag gått i pension som det ser ut nu, dock inte lika mycket som nu förstås.
Citera
2021-10-22, 13:31
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Så fort det går, för att öka chansen att det faktiskt finns något att få ut.
Citera
2021-10-22, 14:33
Medlem
Jag har försökt få adekvata svar angående uttag av tjänstepension.
Det är tyvärr mycket svårt oavsett försäkringsbolag. Jag har flera/många p-försäkringar i 3 av de största dvs jag har mycket stoe valfrihet.

Här nedan är några punkter som jag tror stämmer men det är en djungel att få fram rätta svar så om någon verkligen vet hur försäkringsbolagen gör så rätta mig gärna. Det kan kanske hjälpa någon. Jag är redan under utbetalning men kommer ändra en del när olika saker fallit på plats.

Det jag kommit fram till är att
1: Bolagen själva "hittar på" en förväntad livslängd som vida överstiger SCB s beräkningar dvs lägre utbetalning per månad.
2: Vid livsvarig utbetalning så justeras beräknad kvarsående levnadsår varje år. Ev varje månad, vilket jag inte fått svar på.
Detta beräkningssätt gör att oftast har efterlevande bara skydd i 20 år från start av utbetalningarna vilket innebär att dör man efter 20 år och 1 dag får frun klara sig på egen pension vilket i många fall är en spottstyver jmf med männens.
(Det finns lite olika efterlevandeskydd men detta är det som oftast skrivs in vid tecknandet, åtminstone på 80-talet)
3: Pga bolagens högre medellivslängdsberäkning och de 20 årens rfterlevandeskydd så blir det "förlorade" kapitalet mycket stort om utbetalningen är livsvarig.Troligen 15-25 % av ursprungskapitalet.
4: Hur beräknas återstående levnadsår när man passerat ex SCB s högsta värde ? Går ej att få svar.
Försäkringsbolagens kontaktpersoner är helt okunniga. De hänvisar bara till deras beräkningsavdelning.
5: Idag när räntorna är 0 och inflationen absolut kommer öka så undrar man hur traditionella försäkringar ska kunna generera avkastning som i alla fall håller reell värdeminskning borta ? Fungerar regelverket för den värld vi ser framför oss ?
Dessa frågor är mycket viktiga men vad jag sett finns ingen journalist som verkligen djupdyker i sådant här.
6: En viktig möjlighet är att män kan ha kvar efterlevandeskyddet i statliga pensionen medan frun tar bort det vilket ger frun lite extra vid mannens bortgång. Tyvärr är statistiken inte till männens fördel vad gäller medelålder.
7: Idag ska tjänstepensioner räkna med samma medelålder för kvinnor som för män trots mycket stor skillnad. (I förhållande till antal år man är prnsionär). Detta diskuteras inte bland feminister utom att det ska vara så. Det är ju helt otroligt när det gäller helt personliga försäkringar att rätt medelålder inte räknas. Tänk om det varit tvärt om.
Detta är några av allt man måste fundera över vid val av utbetalning.
Citera
2021-10-22, 18:05
Medlem
Det är konstigt det där med livsvarig utbetalning. Det är ju pengar jag själv tjänat ihop, då ska jag väl få ta hand om dom också?

In med kapitalet på ett konto jag disponerar, sen kan jag ta ut dem (och betala inkomstskatt) i den takt jag önskar. Allt annat känns som en föråldrad syn på individens eget ansvar.
Citera
2021-11-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Jag lever på 20 000 per månad nu också(netto). Och då lever jag bekvämt. Jag får ut mer än det, men allt över 20 000 på kontot investeras&sparas varje månad

Kanske går, men har jag bara 20 så går det varken att spara eller amortera. Det blir billigt dricka på bolaget och kött när det är kampanj. En liten och fem år gammal bil. Ska man resa får man bo hos släkt eller kompisar.

Men utöver mat, vin och resor är jag billig i drift. Min hobby är att handla aktier och det lönar sig snarare än kostar.

Vore skönt att få lägga mer tid på det jag gillar. Känner mig intellektuellt efterbliven från trettio år i ekorrhjulet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in