Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Jag har jobbat som analytiker inom IB och det var väldigt strikta regler att man själv inte fick handla inom den sektor man täckte, skulle man handla i andra sektorer behövde man tillstånd med dokumentation så allt granskades så det var ganska begränsat.
Att tipsa släktingar och dylikt om aktietips är inte särskilt lockande som analytiker, dels pga. risken att bli upptäckt (och då i princip bränna sin karriär), dels då det såklart inte är säkert att en aktie går upp bara på basis av en enskild rekommendation. Skulle man instruera kompisen att satsa större belopp finns alltså risken att aktien tappar rejält trots att man så småningom rekommenderar att köpa aktien, så då finns det ju en tydlig nedsida. Om man istället går in med mindre belopp är det inte riktigt värt att åka fast för marknadsmissbruk och förlora jobbet för att tjäna ett par tusen här och där, så då är det inte direkt en vinstaffär.
Ja det finns helt klart en risk, dels att man råkar pricka in sin publicering av analysen samma dag som bolaget vinstvarnar eller släpper andra negativa nyheter, dels att man skulle få en sämre relation till den som man har låtit sköta handeln, och därför bli uthängd. Det förstnämnda försöker man nog hantera genom att inte ta så stora positioner, men då minskar givetvis även uppsidan. Det sistnämnda, att den som man handlar via, skulle välja att avslöja hela upplägget är nog svår att helt komma ifrån, men det troliga är väl att hen undviker det i det längsta, för att inte hänga ut sig själv.
Angående risken att aktien inte skulle dra på den rek man skrivit så är den risken nog väldigt liten om man väljer att agera på rätt aktie/rätt analys. Om jag till exempel hade jobbat på DI och skrivit deras "veckans aktie", och i min analys haussat en aktie på smallcap med ganska begränsad freefloat, och som är populär hos småsparare, då kommer aktien förmodligen tillfälligt att reagera mellan fem och tio procent i analysens riktning.