2021-09-21, 00:51
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Jag undrar om det är någon här på FB som har kunskap om hur utbrett det är bland analytiker på banker, försäkringsbolag, tidningar m.m. att handla aktier, optioner m.m. utifrån information som de har om kommande köp- eller säljrekar, riktkursändringar och liknande? Till exempel skulle jag som analytiker på en inflytelserik bank eller finanstidning kunna ha ett konto i min brors namn och instruera honom om vad han ska köpa eller sälja åt mig utifrån uppgifter som jag ger honom om analyser jag gjort som ska ut till marknaden inom en eller några få dagar.

Någon som har kännedom om hur vanligt förekommande sådan handel är?

/ Kaninen
Citera
2021-09-21, 07:42
Medlem
fredrochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Jag undrar om det är någon här på FB som har kunskap om hur utbrett det är bland analytiker på banker, försäkringsbolag, tidningar m.m. att handla aktier, optioner m.m. utifrån information som de har om kommande köp- eller säljrekar, riktkursändringar och liknande? Till exempel skulle jag som analytiker på en inflytelserik bank eller finanstidning kunna ha ett konto i min brors namn och instruera honom om vad han ska köpa eller sälja åt mig utifrån uppgifter som jag ger honom om analyser jag gjort som ska ut till marknaden inom en eller några få dagar.

/ Kaninen

Kan nästan ingenting om ämnet. Men vet att en eventuell kompis-kompis-kompis har gett "vaga" tips till kompisens kompis. Han i sin tur jobbar med analyser.
Så det blir ett Ja, det bör det göras, en hel del?

Intressant fråga så hoppas att nån kommer med lite saftig in-fo!
Citera
2021-09-21, 10:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej

/ Kaninen

Jag har jobbat som analytiker inom IB och det var väldigt strikta regler att man själv inte fick handla inom den sektor man täckte, skulle man handla i andra sektorer behövde man tillstånd med dokumentation så allt granskades så det var ganska begränsat.

Att tipsa släktingar och dylikt om aktietips är inte särskilt lockande som analytiker, dels pga. risken att bli upptäckt (och då i princip bränna sin karriär), dels då det såklart inte är säkert att en aktie går upp bara på basis av en enskild rekommendation. Skulle man instruera kompisen att satsa större belopp finns alltså risken att aktien tappar rejält trots att man så småningom rekommenderar att köpa aktien, så då finns det ju en tydlig nedsida. Om man istället går in med mindre belopp är det inte riktigt värt att åka fast för marknadsmissbruk och förlora jobbet för att tjäna ett par tusen här och där, så då är det inte direkt en vinstaffär.
Citera
2021-09-21, 10:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrocha
Men vet att en eventuell kompis-kompis-kompis har gett "vaga" tips till kompisens kompis. Han i sin tur jobbar med analyser.

I sådana fall ska man ta det för just vad det är, aktietips där kompisen står risken. Ingen vet hur det kommer att gå, inte ens analytiker.
Citera
2021-09-21, 14:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag har jobbat som analytiker inom IB och det var väldigt strikta regler att man själv inte fick handla inom den sektor man täckte, skulle man handla i andra sektorer behövde man tillstånd med dokumentation så allt granskades så det var ganska begränsat.

Att tipsa släktingar och dylikt om aktietips är inte särskilt lockande som analytiker, dels pga. risken att bli upptäckt (och då i princip bränna sin karriär), dels då det såklart inte är säkert att en aktie går upp bara på basis av en enskild rekommendation. Skulle man instruera kompisen att satsa större belopp finns alltså risken att aktien tappar rejält trots att man så småningom rekommenderar att köpa aktien, så då finns det ju en tydlig nedsida. Om man istället går in med mindre belopp är det inte riktigt värt att åka fast för marknadsmissbruk och förlora jobbet för att tjäna ett par tusen här och där, så då är det inte direkt en vinstaffär.
Får du information om - som det står i trådstarten - kommande köp- eller säljrekar, riktkursändringar innan den blir offentlig?
Sådan information skall väl offentliggöras och registreras på företagets/bankens hemsida och på FI:s site för börsinformation?
Citera
2021-09-21, 14:07
Medlem
Nej för finns lagar och regler för det, är orsak ex banker / förvaltare kan anlita extern part för göra analys istället för kunna runda lagar / regler.
Citera
2021-09-21, 14:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Får du information om - som det står i trådstarten - kommande köp- eller säljrekar, riktkursändringar innan den blir offentlig?
Sådan information skall väl offentliggöras och registreras på företagets/bankens hemsida och på FI:s site för börsinformation?

Nu jobbar jag inte med IB längre men ja, på den tiden fick jag info om rekar/riktkursändringar. Man har interna möten där man presenterar sina analyser. Men som sagt, det var inte alls aktuellt att agera på sådan information, dels då man inte bränner sin karriär för att tjäna ett par tusen extra nån månad, dels för att man inte sätter in ett par miljoner i en enskild aktie bara på ett tips (det hade dessutom varit uppenbart suspekt).
Citera
2021-09-22, 11:31
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Hej

/ Kaninen

Det förekommer definitivt att det finns rekryteringar där man begär kandidater bifoga "aktie-pitchar" som man sedan håvar in massivt och ger avslag på kandidaten/kandidaterna för att rekrytera internt istället.

Vissa lägger upp annonser på LinkedIn och liknande för att enbart få in aktie-idéer som man själv inte haft kreativiteten att generera och sedan skita i att höra av sig.

Omöjligt att bevisa rättsligt, men det sker regelbundet.
Citera
2021-09-23, 00:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Ja det finns helt klart en risk, dels att man råkar pricka in sin publicering av analysen samma dag som bolaget vinstvarnar eller släpper andra negativa nyheter, dels att man skulle få en sämre relation till den som man har låtit sköta handeln, och därför bli uthängd. Det förstnämnda försöker man nog hantera genom att inte ta så stora positioner, men då minskar givetvis även uppsidan. Det sistnämnda, att den som man handlar via, skulle välja att avslöja hela upplägget är nog svår att helt komma ifrån, men det troliga är väl att hen undviker det i det längsta, för att inte hänga ut sig själv.

Angående risken att aktien inte skulle dra på den rek man skrivit så är den risken nog väldigt liten om man väljer att agera på rätt aktie/rätt analys. Om jag till exempel hade jobbat på DI och skrivit deras "veckans aktie", och i min analys haussat en aktie på smallcap med ganska begränsad freefloat, och som är populär hos småsparare, då kommer aktien förmodligen tillfälligt att reagera mellan fem och tio procent i analysens riktning.
Citera
2021-09-23, 09:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Angående risken att aktien inte skulle dra på den rek man skrivit så är den risken nog väldigt liten om man väljer att agera på rätt aktie/rätt analys. Om jag till exempel hade jobbat på DI och skrivit deras "veckans aktie", och i min analys haussat en aktie på smallcap med ganska begränsad freefloat, och som är populär hos småsparare, då kommer aktien förmodligen tillfälligt att reagera mellan fem och tio procent i analysens riktning.

Nä, så är det dessvärre inte. Krasst, om analytikern vetat att man sätter en köprek på "rätt" aktie, varför skulle man då rekommendera aktien till andra? Det händer väldigt ofta att man sätter en köprek / veckans case men att aktien trots detta inte rör sig i den riktning man förväntat sig. I börsnyheterna brukar det förstås stå om de aktier som gått upp på förändrade rekommendationer, men det finns många papper som inte alls rör sig i samma riktning som en given köprek, dessutom "tycker" ju olika analytiker olika om en viss aktie, så om t.ex. H&M kommer med rapport kanske 3 banker sätter köprek och 3 andra sätter sälj, och då blir det mest en tävling om vem som har bäst / mest effektiva säljkanaler.
Citera
2021-09-24, 01:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nä, så är det dessvärre inte. Krasst, om analytikern vetat att man sätter en köprek på "rätt" aktie, varför skulle man då rekommendera aktien till andra?
Varför inte, om det är en av de arbetsuppgifter man har, att analysera bolag?

Citat:
Det händer väldigt ofta att man sätter en köprek / veckans case men att aktien trots detta inte rör sig i den riktning man förväntat sig.
Det beror ju på vem som köprekar och vad som rekas. Hos småspararna har sådana som Börsveckan, Affärsvärlden och DI stor impact, samtidigt som en köprek eller höjd riktkurs från en storbank inte alltid har det. Rekar man ett bolag på OMXS30 händer det ofta inte så mycket, där dominerar algoritmer och institutioner, men på small cap och de mindre listorna är det en annan sak. På smålistorna lyckas ju till och med forumtroll och kunniga privatpersoner som hänger på Börssnack påverka hur småsparare handlar och hur aktiekursen ska röra sig.

Citat:
I börsnyheterna brukar det förstås stå om de aktier som gått upp på förändrade rekommendationer, men det finns många papper som inte alls rör sig i samma riktning som en given köprek, dessutom "tycker" ju olika analytiker olika om en viss aktie, så om t.ex. H&M kommer med rapport kanske 3 banker sätter köprek och 3 andra sätter sälj, och då blir det mest en tävling om vem som har bäst / mest effektiva säljkanaler.
Analytikernas förändrade riktkurser dagen efter rapport är en annan sak, då finns ju andra triggers och varje rekändring drunknar därtill i alla andras analyser.
Citera
2021-09-24, 09:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Varför inte, om det är en av de arbetsuppgifter man har, att analysera bolag?

För att det är betydligt mer lönsamt att göra "aktieklipp" än att ha en anställning (såklart). Dvs. skulle personen ifråga kunna göra träffsäkra analyser skulle man ägnat sig åt trading på heltid istället. Att handla med aktier innebär alltid en risk, såväl om du köper rekommenderade aktier som andra.

Citat:
Det beror ju på vem som köprekar och vad som rekas. Hos småspararna har sådana som Börsveckan, Affärsvärlden och DI stor impact, samtidigt som en köprek eller höjd riktkurs från en storbank inte alltid har det. Rekar man ett bolag på OMXS30 händer det ofta inte så mycket, där dominerar algoritmer och institutioner, men på small cap och de mindre listorna är det en annan sak. På smålistorna lyckas ju till och med forumtroll och kunniga privatpersoner som hänger på Börssnack påverka hur småsparare handlar och hur aktiekursen ska röra sig.

Fast när det gäller småbolag är ju samtidigt känsligheten högre, det räcker ju med att bolaget typ förlorar en kund dagen efter analysen för att de ska gå åt andra hållet istället. Sedan är det svårt att storhandla i småbolag då man snabbt driver upp kursen i ett sådant fall.

Citat:
Analytikernas förändrade riktkurser dagen efter rapport är en annan sak, då finns ju andra triggers och varje rekändring drunknar därtill i alla andras analyser.

Förändrade riktkurser/rekar baserar sig vanligen på rapporter, av förklarliga skäl. Därav finns ett ständigt "brus" att ta sig igenom för att bedöma kurspåverkan, vilket är svårt av den anledningen. Att gissa vilka aktier som ska gå upp och ner är ej så enkelt som du tycks tro (tyvärr, för då hade det varit lätt att bli rik).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in