• 1
  • 2
2021-09-20, 22:12
Medlem
Någon social sekreterare som vet? Finns kanske någon annan isf.

Händelsen: ett anhörigt barn till mej, har en kamrat 13 år, som blev utsatt för misshandel för ca 1 vecka sedan. Dragen i håret över hela rummet, och hon har även blivit slagen tidigare. Hon fick höra fula ord om sina svenska kompisar, och att hon var dålig osv när hon träffat dem. Finns hedersvåld och slöjtvång hos denna flicka. Hon är även kontrollerad. Hon får inte ha någon egen mobiltelefon, aldrig haft, men skrev till mitt anhöriga barn på en skoldator om vad som skett. Jag gjorde en anonym polisanmälan, polisen gjorde anmälan och anmälan till socialtjänsten, jag sa till dem att sköta detta på rätt sätt, då det är hedersvåld inblandat. De sa att socialent troligen skulle möta flickan i skolan.

Anmälde på lördagen, för en vecka sedan. Inget har sedan hänt. På onsdagen ringde jag polisen, de sa de skickat en oros-anmälan till arbete och välfärd på söndagen. Ringde torsdag till socialen och frågade varför inget händer. De sa vi kan inte uttala oss om något fall. Jag bad dem då kolla så det inte fallit imellan stolarna. Men han ville inte svara på något.

Nu har hela veckan gått, och även måndagen ingen har hört av sej till henne, hon går hem varje eftermiddag och mår dåligt. Vad har hänt? samlar de bevis, samarbetar de med polisen? Får det ta så lång tid eller finns det någon tidsgräns? flickan är rädd för att bo kvar hemma, något mer kan ju hända, tycker ni detta är korrekt skött? Tacksam för råd.
Citera
2021-09-20, 22:36
Medlem
I Sverige är det mest på papper att man inte får slå barn. I verkligheten ser det annorlunda ut. Tyvärr.
Citera
2021-09-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
I Sverige är det mest på papper att man inte får slå barn. I verkligheten ser det annorlunda ut. Tyvärr.
Det vore ju för jävligt. Detta är en mellan stor stad. Jag undrar om det kan finnas " kulturell acceptans" hos socialtjänsten, eller t.om infiltration av religiösa muslimer som gör att man ser mellan fingrarna?
Citera
2021-09-20, 22:47
Medlem
.Horus.s avatar
Socialtjänsten måste utreda om det finns en misstanke om att ett barn far illa. Beroende på hur akut läget bedöms blir insatserna/åtgärderna därefter. Tror en utredning får vara högst 4 månader.
Citera
2021-09-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Horus.
Socialtjänsten måste utreda om det finns en misstanke om att ett barn far illa. Beroende på hur akut läget bedöms blir insatserna/åtgärderna därefter. Tror en utredning får vara högst 4 månader.
Tyckte det var nice av polisen att säga de skickade anmälan till soc. Soc däremot var heltysta. Men nån som är insatt, när brukar de tala med barnet, rimligt vis i skolan, om de ska träffa henne själv?
Citera
2021-09-20, 23:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusweden

Händelsen: ett anhörigt barn till mej, har en kamrat 13 år, som blev utsatt för misshandel för ca 1 vecka sedan. Dragen i håret över hela rummet, och hon har även blivit slagen tidigare. Hon fick höra fula ord om sina svenska kompisar, och att hon var dålig osv när hon träffat dem. Finns hedersvåld och slöjtvång hos denna flicka.

Jag är inte en socialt kompetent sekreterare, men utifrån mina erfarenheter av sk batikhäxor på socialkontoret kommer de snart och hämtar dina barn för att du verkar vara en sverigevän och är därmed ses som olämplig förälder.

Dessa tanter går helt på känsla, och bryr sig inte det minsta om lagar och regler i sitt arbete. De agerar helt utan tjänstemannaansvar, och de är därför helt untouchable för dig, även om du får rätt i andra samhällsinstanser.

Klanen 13-åringen ingår i har ett helt annat våldskapital än du har, så där kommer socialen passa sig för att lägga sig i. De kanske skickar hem en broschyr.
Citera
2021-09-20, 23:48
Medlem
Vad dåligt av dem att inte ha gjort något. Det är ju akut.

Kan du kontakta dem imorgon igen?
Citera
2021-09-20, 23:58
Medlem
hannybannys avatar
Socialen avvaktar polisförhör med flickan. Först har de dock gjort en avvägning om det är risk för hennes liv om de inte akut placerar henne. De har bedömt att detta nog pågått längre tid och hon är så pass gammal att hon inte kommer avlida av nytt våld inom kort, då är det bästa att låta polisen först ha förhör med henne utan att varken hon eller hennes föräldrar fattar nåt före (vilket de gör om hon akutplaceras). Polisförhöret med flickan kan dröja allt från nån vecka till månader.
Citera
2021-09-21, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Socialen avvaktar polisförhör med flickan. Först har de dock gjort en avvägning om det är risk för hennes liv om de inte akut placerar henne. De har bedömt att detta nog pågått längre tid och hon är så pass gammal att hon inte kommer avlida av nytt våld inom kort, då är det bästa att låta polisen först ha förhör med henne utan att varken hon eller hennes föräldrar fattar nåt före (vilket de gör om hon akutplaceras). Polisförhöret med flickan kan dröja allt från nån vecka till månader.
Tack. Mycket bra info. Kan socialen prata med henne i skolan innan polisen? Samarbetar de?
Citera
2021-09-21, 06:35
Medlem
Citat:

Händelsen: ett anhörigt barn till mej, har en kamrat 13 år, som blev utsatt för misshandel för ca 1 vecka sedan. Dragen i håret över hela rummet, och hon har även blivit slagen tidigare. Hon fick höra fula ord om sina svenska kompisar, och att hon var dålig osv när hon träffat dem. Finns hedersvåld och slöjtvång hos denna flicka. Hon är även kontrollerad. Hon får inte ha någon egen mobiltelefon, aldrig haft, men skrev till mitt anhöriga barn på en skoldator om vad som skett. Jag gjorde en anonym polisanmälan, polisen gjorde anmälan och anmälan till socialtjänsten, jag sa till dem att sköta detta på rätt sätt, då det är hedersvåld inblandat. De sa att socialent troligen skulle möta flickan i skolan.

Anmälde på lördagen, för en vecka sedan. Inget har sedan hänt. På onsdagen ringde jag polisen, de sa de skickat en oros-anmälan till arbete och välfärd på söndagen. Ringde torsdag till socialen och frågade varför inget händer. De sa vi kan inte uttala oss om något fall. Jag bad dem då kolla så det inte fallit imellan stolarna. Men han ville inte svara på något.

Nu har hela veckan gått, och även måndagen ingen har hört av sej till henne, hon går hem varje eftermiddag och mår dåligt. Vad har hänt? samlar de bevis, samarbetar de med polisen? Får det ta så lång tid eller finns det någon tidsgräns? flickan är rädd för att bo kvar hemma, något mer kan ju hända, tycker ni detta är korrekt skött? Tacksam för råd.

Det tar tid. Det finns hundratusentals utländska tjejer kuvade under samma omständigheter som du beskriver ovan. De har helt enkelt inte tid med alla. Du får ligga på och hinta om att det är fara för liv och hälsa.

Samtidigt så är det ju så att alternativet för en sån här tjej är mycket dyster. Vid omhändertagande blir det plassering på platser som kan vara allt annat än positiva för barnets utveckling. Hela systemet är överbelastat och felfungerande dessvärre.
Citera
2021-09-21, 07:15
Medlem
Citat:
Tyckte det var nice av polisen att säga de skickade anmälan till soc. Soc däremot var heltysta. Men nån som är insatt, när brukar de tala med barnet, rimligt vis i skolan, om de ska träffa henne själv?

Men soc har väl tystnadsplikt här så de får helt enkelt inte informera dig.
Men bra gjort av dig att du anmälde.
Citera
2021-09-21, 08:05
Medlem
jonlie76s avatar
Hur vet du att "inget hänt"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto