Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Du säger ju emot dig själv i detta resonemang. Skall man ta betalt för arbete, tid och risk eller ej enligt dig?
Hur man delar upp kostnaden på fakturan är bara administration, du kommer få betala det hantverkaren vill ha oavsett så länge det ligger inom avtalet. Att det är så många här som inte ser det naturligaste av allt beror nog på att man har levt i sin lilla bubbla och inte har en aning om vad det innebär att vara företagare med skatter, avgifter, lönekostnader och eget riskkapital.
Jag är själv inte hantverkare men jag vet hur det är att vara egenföretagare.
Inte genom påslag på material, det var väl ändå ganska tydligt?
Man ska ta betalt för arbete (=tid) och risk, för vad det kostar, inte vad andra prylar kostar.
Visst ska man betala vad jobbet är värt, men att hantverkaren blåser mig på prylar han köper till rabatt är inte ok; ta betalt för risken, inte påslaget på polarens prylar. Transparens, jag vill veta vad jag betalar för.
Var inte en shyster, var ärlig.
Hantverkaren betalar inte mer skatt, avgift eller lönekostnad än kunden, han bara tycker det.
Problemet artikeln tar upp är ju att hantverkare saltar fakturorna på otydliga sätt, fattar du inte det? De ger dig ett bra fastpris, och så kommer en massa skit ovanpå det, som är deras marginal. Som att överdebitera timmar. Jävla oskick, visa totalpriset, så blir alla glada.