2021-09-20, 21:07
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Mot konsument så är nog 8-10% påslag på material som man köper för kundens räkning normalt.

Hahaha. Som konsument önskar jag att jag levde i samma verklighet som dig.
Citera
2021-09-20, 21:13
Medlem
Ja, det var en konstig artikel.
Svd anklagar elektriker för att ta ut överpriser på material men det ges inte mer än närmast anekdotisk evidens och vad som är ett ”överpris” får vi aldrig reda på -det verkar på SvD som att kunden inte ska betala mer än elektrikern gör för materialet.
Mellan raderna verkar hela vinkeln har uppstått pga en försmådd svd-reporter.
Citera
2021-09-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Hahaha. Som konsument önskar jag att jag levde i samma verklighet som dig.
8-10% är ju ingenting. I min bransch lägger återförsäljaren på 2-300% på reservdelar till maskinerna utan att de ens ser reservdelen. De beställer den till min adress bara.
Citera
2021-09-20, 22:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Precis så.

Så varför ser SvD detta som ett problem?
För att de, som jag, tycker att man tar betalt för arbete, och eventuell risk, men inte genom att påslag på saker man köper in billigt av polare, eller med rabatter för att man är storkund men tar mer betalt för?

Du vet vad ditt arbete kostar, eller hur? Bra, ta betalt för det.
Och du har en risk, som rimligtvis är liten, om du kan ditt jobb, att det blir en reklamation? Ok, lägg på en riskpremie på fastpriset. Du har ju en vinstmarginal som täcker det, och din vinst, antar jag?
Och sen köper du material. Som du fakturerar kunden vad det kostade, inte en massa pålägg som du skär emellan på.

Vad är problemet?
Citera
2021-09-20, 22:50
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För att de, som jag, tycker att man tar betalt för arbete, och eventuell risk, men inte genom att påslag på saker man köper in billigt av polare, eller med rabatter för att man är storkund men tar mer betalt för?

Du vet vad ditt arbete kostar, eller hur? Bra, ta betalt för det.
Och du har en risk, som rimligtvis är liten, om du kan ditt jobb, att det blir en reklamation? Ok, lägg på en riskpremie på fastpriset. Du har ju en vinstmarginal som täcker det, och din vinst, antar jag?
Och sen köper du material. Som du fakturerar kunden vad det kostade, inte en massa pålägg som du skär emellan på.

Vad är problemet?

Du säger ju emot dig själv i detta resonemang. Skall man ta betalt för arbete, tid och risk eller ej enligt dig?

Hur man delar upp kostnaden på fakturan är bara administration, du kommer få betala det hantverkaren vill ha oavsett så länge det ligger inom avtalet. Att det är så många här som inte ser det naturligaste av allt beror nog på att man har levt i sin lilla bubbla och inte har en aning om vad det innebär att vara företagare med skatter, avgifter, lönekostnader och eget riskkapital.

Jag är själv inte hantverkare men jag vet hur det är att vara egenföretagare.
Citera
2021-09-20, 22:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du säger ju emot dig själv i detta resonemang. Skall man ta betalt för arbete, tid och risk eller ej enligt dig?

Hur man delar upp kostnaden på fakturan är bara administration, du kommer få betala det hantverkaren vill ha oavsett så länge det ligger inom avtalet. Att det är så många här som inte ser det naturligaste av allt beror nog på att man har levt i sin lilla bubbla och inte har en aning om vad det innebär att vara företagare med skatter, avgifter, lönekostnader och eget riskkapital.

Jag är själv inte hantverkare men jag vet hur det är att vara egenföretagare.
Inte genom påslag på material, det var väl ändå ganska tydligt?
Man ska ta betalt för arbete (=tid) och risk, för vad det kostar, inte vad andra prylar kostar.
Visst ska man betala vad jobbet är värt, men att hantverkaren blåser mig på prylar han köper till rabatt är inte ok; ta betalt för risken, inte påslaget på polarens prylar. Transparens, jag vill veta vad jag betalar för.
Var inte en shyster, var ärlig.
Hantverkaren betalar inte mer skatt, avgift eller lönekostnad än kunden, han bara tycker det.

Problemet artikeln tar upp är ju att hantverkare saltar fakturorna på otydliga sätt, fattar du inte det? De ger dig ett bra fastpris, och så kommer en massa skit ovanpå det, som är deras marginal. Som att överdebitera timmar. Jävla oskick, visa totalpriset, så blir alla glada.
Citera
2021-09-21, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Inte genom påslag på material, det var väl ändå ganska tydligt?
Man ska ta betalt för arbete (=tid) och risk, för vad det kostar, inte vad andra prylar kostar.
Visst ska man betala vad jobbet är värt, men att hantverkaren blåser mig på prylar han köper till rabatt är inte ok; ta betalt för risken, inte påslaget på polarens prylar. Transparens, jag vill veta vad jag betalar för.
Var inte en shyster, var ärlig.
Hantverkaren betalar inte mer skatt, avgift eller lönekostnad än kunden, han bara tycker det.

Problemet artikeln tar upp är ju att hantverkare saltar fakturorna på otydliga sätt, fattar du inte det? De ger dig ett bra fastpris, och så kommer en massa skit ovanpå det, som är deras marginal. Som att överdebitera timmar. Jävla oskick, visa totalpriset, så blir alla glada.

Om du och journalisterna inte klarar av att göra upphandlingar av förhållandevis enkla hantverkartjänster får ni väl göra som alla andra inom alla övriga områden utbilda er så ni får relevant kompetens eller flytta till en hyresrätt där det finns ett telefonnummer på anslagstavlan i entrén som man kan ringa om något inte fungerar.

Kul för övrigt att journalister som har som huvudsyssla att blåsa folk gnäller på detta.
Citera
2021-09-21, 01:42
Bannlyst
Verkar vara något märkligt ego-gnäll där man slår ifrån sig och känner sig kränkt och orättvist behandlad.

Jag leasade en bil, det visade sig att det var milbegränsning och att jag måste lämna tillbaka bilen som jag inte äger städad och i bra skicka, så nu måste jag betala straffavgift per mil och stå för invändig och utvändig tvätt, jävla skit!

Som kund och konsument har man ett eget ansvar, vid hantverkstjänster kan man begära offerter för fast pris, eller rörligt och kanske fråga någon som vet och kan.

Nästa rubrik i SvD blir fifflet kring att Ica-handlaren gör ett påslag på mjölken!
Citera
2021-09-21, 01:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Inte riktigt så enkelt (tyvärr).
Om kund köper material så är hantverkaren lik förbannat ansvarig för det material som installeras.
Vilket är anledningen till att hantverkare börjat kräva att få tillhandahålla materialet.

Billigt material från Bil***a är helt enkelt inte tillräckligt bra för att proffs ska våga använda det.
Dels går det inte att jobba med skiten, och dels håller det inte.

Du verkar förutsätta att man köper skit som hantverkare sedan tvingas installera?

Jag är fastighetsägare (hyresvärd), det mesta köper jag själv in från samma grossister/bygghandlar som hantverkare har som inköpskällor. Normalt har jag sakerna i mitt lager som jag anlitar hantverkare för att installera. Småjobb har jag redan folk anställda för. På vilket sätt skulle jag gynnas av att jag låter hantverkarna köpa in materialet?

Bytte för två år sedan ut 40 lägenhetsdörrar i två av mina fastigheter. Köpte dörrarna direkt från grossist. Anlitade därefter entreprenör för att montera dörrarna. Kan garantera att detta blev billigare för mig än om jag låtit entreprenören "köpa" dörrarna åt mig.
Citera
2021-09-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nu är jag servicetekniker/hantverkare och inte revisor eller ekonom, så jag har inte koll på dylikt...

...men en gammal kollega som har läst ekonomi pratade nåt om att nån slags revisionsregler kräver att man gör ett påslag på material som man säljer vidare.

Det är inte så att det ses som förmån och blir förmånsbeskattat om man som anställd får köpa material för billigt via företaget?

Men finns det verkligen någon revisionsregel som säger att man måste lägga på en viss procent när man säljer vidare? Det jag kommer att tänka på är om det skulle bryta mot konkurrenslagen. Företag med dominerande ställning får inte missbruka sin marknadsmakt med t.ex. underprissättning.

https://www.konkurrensverket.se/konk...gen-i-korthet/
Citera
2021-09-21, 05:37
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är inte så att det ses som förmån och blir förmånsbeskattat om man som anställd får köpa material för billigt via företaget?

Men finns det verkligen någon revisionsregel som säger att man måste lägga på en viss procent när man säljer vidare? Det jag kommer att tänka på är om det skulle bryta mot konkurrenslagen. Företag med dominerande ställning får inte missbruka sin marknadsmakt med t.ex. underprissättning.

https://www.konkurrensverket.se/konk...gen-i-korthet/

Jag har inte den blekaste aning egentligen.
Citera
2021-09-21, 05:51
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det är ju skillnad mellan hantverkare, en snickare kan du deala med priset på virke med. Det har jag gjort på många av våra renoveringar. Snickaren har bra rabatter på bygghandeln, ser till att du får ett bättre pris än vad du får själv som privatperson och lägger sedan på en rimlig procent som han tar själv. Antar att detta inte är möjligt hos alla byggare heller..

Men med en elektriker eller rörpulare är detta helt omöjligt, dom köper material på ahlsell med 80% rabatt mot det fejkade listpriset och fakturerar dig listpris + 14%. Det framstår ju mer som ocker, snickaren har ju långt ifrån dessa rabatter på trävirket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in